A tulajdonosok után most a dolgozókat rostálják a trafikmutyiban

Fotó: VS.hu / Kummer János

-

A szakszervezet azt kéri, hogy legalább az alkalmazottak egyenlő eséllyel induljanak az álláshelyekért a dohányáruk nagykereskedelmében.


A megmaradó 400 munkahelyre 1000-1200 dolgozó van. Az állam ugyanis koncessziós jogot létesített a dohányáruk nagykereskedelmére, amelyre a furcsa szabályozás miatt csak két cég adott be ajánlatot. A piacról így kiszorult három nagy cég: az amerikai gyökerű Imperial Tobacco és a Philip Morris, valamint a japán JTI Hungary.

A kormányközeli Continental-csoporthoz tartozó Tabán Trafik, valamint az elmúlt időszakban tetemes veszteségeket felhalmozó, amerikai tulajdonú BAT Pécsi Dohánygyár Kft. ráadásul még egyesül is, így a nagykereskedelemben dolgozók egy igen szűk körből kerülhetnek ki.

Ezt szeretné elkerülni a Dohányipari és Dohánykereskedelmi Dolgozók Szakszervezete. Ezért arra kérte a két nyertes céget, hogy a központi elosztónál létrejövő munkahelyek betöltésekor minden, jelenleg versenytárs vállalatnál foglalkoztatott munkavállaló valós lehetőséget kapjon a pályázásra.


Szakszervezetünk jelenleg 520 tagot tömörít, és sokuk számára a központi dohányellátó novemberi indulási dátuma egyet jelent majd a munkanélküliséggel.

Főként a területi értékesítésben dolgozók, illetve az ő munkájukat támogató háttéremberek aggódnak. Csizmadia Lajos, a szakszervezet szóvivője hozzátette: a sokszor évtizedes tapasztalattal rendelkező munkavállalók biztosan jelentősen hozzá tudnának járulni az új ellátó rendszer működéséhez is, érkezzenek bármelyik konkurens cégtől.


Tűzközelben nagyobb a profit

A magyar kézben lévő Continental tulajdonosai hódmezővásárhelyi kötődésűek. Amikor a trafiktörvény egyik verzióját benyújtották, akkor kiderült, hogy a jogszabályt egy Sánta János nevű felhasználó gépén hozták létre. Ő az egyik tulajdonosa a Continentalnak. A trafikpályázatok során pedig több száz olyan dohánybolt volt, amelynek az üzemeltetését olyan valaki nyerte el, aki a Continentalhoz vagy cégéhez, a Tabán Trafikhoz kötődik.


Az árbevétel alapján a Continental és a Tabán Trafik együtt sem forgalmaz annyit, mint a három kiszorult multi közül a legkisebb, a JTI Hungary. A Continental-csoport tavalyi forgalma nem egész 50 milliárd forint volt, a vele társult British American Tobacco árbevétele 100 milliárd forint, a velük szembeálló trióé pedig együttesen 316 milliárd forint.

A nyereségesség azonban már teljesen más erősorrendet mutat. A tavalyi év a hódmezővásárhelyieknek sikerült a legjobban: a Continental 616 millió forint profitot ért el, a Tabán Trafik 329 milliót, és az előbbi ki is vett ebből 100 millió forint osztalékot. Konzorciumi társuknak, a pécsi BAT-nak azonban nagyon rosszul megy, 2013-ban 12,7 milliárd forint, 2014-ben 3,7 milliárd forint volt a vesztesége.

A multik közül tavaly már veszteséges lett a piacvezető Philip Morris is, 5 milliárd forint a hiány. Veszteséget halmozott fel a japán cég is, és csak az Imperial Tobacco volt nyereséges, de a 655 milliós profitot eredménytartalékként bent hagyták a tulajdonosok a cégben, talán számítva a nehezebb időkre.