A Toyota kirúgná a botrányos légzsákbeszállítóját

Fotó: AFP / YOSHIKAZU TSUNO

-

A Honda után a Toyotát is elveszítheti a Miskolcon is üzemet működtető japán légzsákgyártó vállalat, a Takata.


A világ legnagyobb járműgyártója is megfenyegette a Takatát, hogy a jövőben nem tőle vásárol légzsákot - számolt be a The New York Times. A lépés logikus az elmúlt hónapok visszahívásai botrányainak a fényében. Egy biztos: az utóbbi pár nap nem a Takata legjobb időszaka volt. November elején jelent meg a hír, miszerint az amerikai közlekedés biztonsági felügyelet (NHTSA) 70 millió dolláros büntetést szabott ki a cégre, mondván, szakadásra hajlamosak a légzsákjai, amelyek több ember halálát is okozták már. Kinyílásakor ugyanis a szerkezet - átszakítva a zsákot - apró fémrepeszeket lő ki, amik egyenesen az utas mellkasába fúródnak.

A büntetés akár 200 millió dollárra is emelkedhet, ha a cég a jövőben megsérti az USA szabályozását, vagy nem teljesíti a mostani büntetés során meghatározott kötelezettségeit. Ilyen az, hogy a Takata kivezeti a gyártásból a fő veszélyforrásnak tartott ammónium-nitrát alkalmazását.


airbag, légzsák, visszahívás, Toyota, Nissan, Mitsubishi

Akár 12 éve világos lehetett a Takata számára légzsákjainak hibája, mégis csak 2013 áprilisában ismerték el a problémát, és csak további bő egy év után, 2014 júniusában született meg az első visszahívás, a szóban forgó hibára visszavezethető, száznál is több sérüléssel, valamint halálos áldozatokkal is járó incidenssorozatot követően. A Reuters már 2002-ben beszámolt a cég mexikói üzemében tapasztalt, a megengedettet hat-nyolcszorosan meghaladó hibaértékekről - azaz a legyártott berendezések 6-8 tízezreléke volt hibás. Olyan hibaokokat is felsorol, mint rozsdásodás, rossz hegesztés, vagy rágógumi a szerkezet belsejében.

A Honda és a Takata a New York Times beszámolója szerint már legalább 2004 óta tudott a problémáról (ekkor állítólag titkos teszteken igyekezték reprodukálni a hibát), ekkor már legalább 30 sérülés és két haláleset volt írható a légszák számlájára a Honda autóiban, ám e felfedezésükről nem értesítették az amerikai közlekedésbiztonsági hatóságot, a NHTSA-t.

Ezek után hab volt a tortán, hogy a Honda felmondta az együttműködést velük (egészen pontosan a fejlesztés alatt álló modelljeiben már nem alkalmazza a cég légzsákfelfújó készülékeit), miután a cég szerint hamis teszteredményeket közölt velük a Takata. Az eset érdekessége, hogy a Honda tulajdonrésszel rendelkezik a cégben, bár igaz, hogy a Takata légzsákjait 2008 óta eddig 14 millió Hondában kellett kicserélni. Ez utóbbi döntés, ha lehet, még érzékenyebben érintette a vállalatot, mivel a legnagyobb ügyfelükről van szó. Ez meg is látszott a tőzsdei teljesítményén, az elmúlt napokban mintegy 40 százalékot vesztettek értékeikből a részvényeik.

Ezek után szólalt meg pénteken a világ vezető autógyártója, a Toyota, mondván, nem fogja használni a Takata olyan légzsákjait, amelyek ammónium-nitrátot is tartalmaznak, mivel ezek okozták a halálos baleseteket. Számunkra az ügyfeleink biztonsága és bizalma a legfontosabb - jelentette be Akio Toyoda, a Toyota vezetője.

A Honda bejelentése után a Takata szóvivője az mfor.hu-nak elmondta, hogy a miskolci gyárukban nemhogy leépítésekre, de inkább a termelés további bővítésére van szükség, hogy a keresletet ki tudják elégíteni.

Ugyanakkor arra a kérdésére, hogy a miskolci üzem létszámbővítése a tervek szerint halad-e, illetve érinti-e a botrány a borsodi megyeszékhelyen található üzemet, a Takata szóvivője nem tudott válaszolni.