Talmácsi: Siralmas a magyar motorsport helyzete

Fotó: AFP PHOTO / STR STR / AFP

-

Habár úgy tűnik, hogy motoros karrierje egy szerencsétlen baleset miatt véget ért, mégsem ül tétlenül Talmácsi Gábor. A korábbi világbajnok gyorsasági motoros sportmenedzseri államvizsgájára készül, saját csapatát versenyezteti, miközben kutatja a hazai tehetségeket, és küzd a sportág itthoni megbecsüléséért. Szerinte siralmas a magyar motorsport helyzete.


Szabadedzések, időmérők és versenyek helyett most saját cégcsoportjának irányításával van elfoglalva, mellette a féléves vizsgák jelentenek kihívást a motorversenyzőnek. A gyorsaságimotoros-vb 125 köbcentis kategóriájának 2007-es világbajnoka végzős hallgató a Testnevelési Egyetem sportszervező-sportmenedzser szakán, és minden percét élvezi az iskolának. Egyáltalán nem bánja, hogy harmincon túl került újra az iskolapadba, sőt, úgy látja, érettebben kevésbé megerőltető számára a tanulás, mint fiatalon.


Visszaült az iskolapadba


„Tizenkét évig versenyeztem világszinten, ebbe nem fért bele a tanulás, ezért úgy éreztem, van mit bepótolni – kezdte a VS-nek Talma. – 2011-ben kezdtem el az egyetemet, ahol most, a harmadik évfolyamon olyan ismereteket tanulok, amiket a hétköznapi életemben is gyakorlok. Más sportgazdaságot tanulni mondjuk 22 évesen, és más 34 évesen, amikor már érti az ember, hogy miről is van szó. Jobban is tudok hasznosítani minden új információt most, mint tudtam volna fiatalabb koromban. Jó fejlődni, jó tanulni, ha befejezem az iskolát, akkor biztosan tovább fogom képezni magam.”

Államvizsgája a következő szemeszterben lesz, szakdolgozatának témájával pedig akár az egész hazai sportágat is előremozdíthatja. „Annak szeretnék utánajárni, »Hogyan lehet nemzeti siker a gyorsasági motorversenyzés?« – ez is a dolgozatom címe és témája. Jelenleg nagyon messze vannak a magyar versenyzők az élvonaltól, de


nem tehetségben van hiány, a sportág pénzügyi támogatása van fényévekre a világtól.

Magyarország szerepe nagyon pici ebben a sportban, sokat javítana a helyzetünkön egy saját MotoGP-futam vagy -pálya; ez a versenyzők munkáját is nagyban előrevinné. Nehéz arról beszélni, mi számítana magyar sikernek, mert olyan messze vagyunk most az indulástól, hogy már az is nagy dolog lenne, ha valaki elérne a sorozatig. Onnan újabb szint lenne az állandó jelenlét, majd a pontszerzés, végül pedig a dobogós hely és a világbajnoki cím.”


Talma 2007-ben világbajnok volt


Visszatekintve, a saját sikerét épp azért tartja különlegesnek, mert hasonlóan nehéz körülmények között indult a pályája. Ugyanakkor tudja azt is, hogy eredményeit elsősorban megingathatatlan állhatatosságának köszönheti. „Tehetségesebb voltam az átlagosnál, mellé pedig azt programozták belém a szüleim, hogy sikeres leszek, meg tudom csinálni. Én magam is úgy gondolkodtam, hogy világbajnok leszek, meg sem fordult a fejemben ennek az ellenkezője. El kell mondanom azt is, hogy a profi menedzsment is nagyban hozzájárult a sikereimhez.


Imádtam versenyezni, hittem magamban, és szerencsésen együtt voltak bennem a született képességek, a motiváció, a képesség a lemondásra.

Talmácsi szerint minden tapasztalatra szükség van, ha valami nagyot szeretnénk alkotni. Az összes tudását és kapcsolatát a magyar motorsport mögé próbálja állítani, de már most látja, hogy az igazán nagy sikerekhez ennél több kell. Például az utánpótlás nevelése, amit külön szívügyének tart. Ezért hozta létre és üzemelteti a Talmácsi Racinget, melynek célja, hogy versenyzőket képezzen, ám a lehetőségeket vizsgálva meglehetősen borúlátó. Egyenesen siralmasnak tartja a motorsport itthoni helyzetét, elsősorban amiatt, hogy a sportszponzoráció gyakorlatilag megszűnt Magyarországon, a taotámogatással csak a látványsportok élhetnek.


Ilyen győzelmei voltak:


De most, hogy a másik oldalát, a gazdasági hátterét is látom ennek a sportnak, egyszerűen nem is értem, hogy olyan lehetetlen helyzetből, amilyen az enyém volt, hogy sikerülhetett az előrejutás. A spanyolok, olaszok egész évben készülnek, így nagyobb az előnyük egy magyar versenyzővel szemben, igaz, ezt a hátrányt megfelelő anyagi háttérrel lehet kompenzálni. Nálunk szezonális a tesztelési lehetőség, más a motoros kultúra, jobban meg kell küzdeni az elitbe való feljutásért.”


Minden követ megmozgat, hogy fellendítse a magyar motorsportot


„Emellett nincs is megfelelően népszerűsítve a motorsport, a tévéközvetítések sem olyanok már, mint régen voltak, kevés a háttér-információ, nem jutnak el a nézőkhöz a hírek. Ilyen körülmények között csak az visz előre, hogy ez a szenvedélyem, igyekszem a meglévő lehetőségeket, infrastruktúrát, befektetőket kihasználni, és hiszem, hogy minden lehetőség hoz egy újabbat. Többet érdemelne ez a sportág itthon, mint amennyit most kap.”


Talmácsi Gábor

Ahol tud, ott segít


A világbajnok szerint nem is lenne nehéz kinevelni egy-egy hazai tehetséget, mert alapjaiban jó a magyarok genetikája a motorversenyzéshez. Saját csapatában is rátermett fiatalokat indít, Takó Dömét és Lakatos Hermant, akik a MAMI-kupa-sorozatban gyűjtik a kilométereket. Somos Alexander már valamivel tapasztaltabbnak tekinthető, ő tavaly és tavalyelőtt a Superbike-sorozat európai helyszínein indult, idén viszont a közelebbi futamokon áll rajthoz. Továbbá Laczkó Mátét is segítette a Talmácsi Racing, ő az Alpok–Adria-futamon a magyar csapat színeiben indult.


Talmácsi Gábor, Somosi Alexander; Bódis Richárd,

A 2014.ben indult csapat Somosi Alexanderrel és Bódis Richárddal


„Az a célom, hogy ezek a srácok minél többet üljenek motoron, minél többet versenyezzenek, mert arra van a legnagyobb szükségük, hogy megfelelő magabiztosságot szerezzenek. Sajnos a hatalmas költségek miatt a Talmácsi Racingnél egyelőre csak versenyről versenyre tudunk tervezni. Közben folyamatosan figyeljük, kinek tudnánk még segíteni, kiből lehet bajnokot nevelni.”

Habár Talmácsinak hivatalosan most nincs köze a MotoGP-hez, természetesen nyomon követi a sorozat eseményeit. Johann Zarco menetelésére különösen büszke, hiszen annak idején ő figyelt fel rá, és támogatása nagy szerepet játszott abban, hogy a MotoGP-be jutott a francia versenyző. A 26 éves Zarco a Moto2-ben tavaly világbajnok lett, győzelme után pedig az elsők között köszönte meg a segítséget Talmácsi Gábornak.


Talma fedezte fel Zarcót


„Nagyon jó érzés volt látni, hogy ilyen sikert ért el, hiszen az én felfedezettemről van szó. Annyira hittem benne, hogy akkor lemondtam a szponzori támogatásaim egy részéről a javára. A jó barátságunk pedig akkor is megmaradt, amikor üzleti útjaink elváltak. Azt hiszem, az ő sikere is bizonyítja, hogy jó szemem van a tehetségek kiválasztásához.”

A nagy pilótakeringőről nem tud biztosat mondani, de úgy látja, nem annyira veszélyes Lorenzo váltása a Ducatira, mint mikor annak idején Stoner ment a csapathoz. A feltörekvő Vinalest hatalmas tehetségnek tartja: „a vezetési stílusa lenyűgöző, ahogy ül a motoron és viszi, azt nem lehet utánozni. Ha így folytatja, könnyen lehet belőle egy Lorenzo vagy Márquez.”


Vinales és Rossi a dobogón


Arra viszont meglehetősen kevés esélyt lát, hogy ő maga valaha újra versenyezzen valamelyik motoros világsorozatban. Az elmúlt évek balesetei nem múltak el nyomtalanul, a lába állapota stagnál. „Hiányzik belőle egy izomrész, de már nem olyan vészes, akár rövidnadrágot is felvehetek, nem olyan ciki már. De ha hátra kellene billenteni a bokámat, az körülbelül csak tíz százalékban sikerülne.”

Így élvonalbeli versenyzés helyett marad a versenyeztetés, valamint a sportághoz kapcsolódó prémiummárkák népszerűsítése.