A sárga hónalj 30 millió forintba fájt

-

A GVH 30 millió forintra büntette az Unilevert, mert nem bizonyította eléggé, hogy nem lesz sárga a hónaljunk a Rexonától.


A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jogsértőnek ítélte meg az Unilever összehasonlító reklámját, amelyben ellenőrizhetetlenül, ámde tárgyilagosan azt állította: a Rexona Invisible Black+White izzadásgátló dezodor hatékonyabb a hónaljtájéki sárga foltok ellen, mint a Nivea Invisible for Black & White. Az elhamarkodott állítás 30 millió forintjába került az Unilevernek.

A GVH megállapította, hogy az Unilever rendelkezett olyan műszaki jelentéssel a reklám közzétételekor, amely az aeroszolok vonatkozásában alátámasztja, hogy a Rexona Invisible Black+White izzadásgátló sárga foltok elleni védelme hatékonyabb, mint a Nivea Invisible for Black & White-é. Az Unilever azonban a Rexona Invisible Black+White izzadásgátló dezodort, mint termékcsaládot népszerűsítette, és a termékcsalád más termékei – a golyós dezodor és a stift – vonatkozásában ez az összehasonlítás jogszerűtlen volt.


Kemény az izzadásgátlók harca


A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs költségekre alapozott. Súlyosbító körülményként értékelte többek között, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat hosszú ideig tartott, és a fogyasztók széles körét érte el. Az is növelte a bírság összegét, hogy a reklám sikeres volt, vagyis a termékek értékesítése megugrott a reklámok közzétételének idején. Enyhítő körülményként vette számba ugyanakkor a hatóság, hogy az Unilever a versenyfelügyeleti eljárás megindításával egyidejűleg levette a reklámokat, alapvetően figyelemmel volt az európai reklámozási gyakorlatra, és valójában volt papírja arról, hogy egy bizonyos terméke kevésbé sárgítja a hónaljtájon a ruhákat, mint a vetélytárs termék.