A rossz fiúk is érdemelnek egy új esélyt

Fotó: AFP / JOHN THYS

-

Romain Grosjeant jó ideig ön- és közveszélyesnek minősítették a pályán, de ő közben kitartóan mondogatta, hogy higgyék el: gyors és tehetséges. De rájött, egyedül nem tud bizonyítani. Pszichológus segítségét kérte, és mióta a dobogón is megfordult az idén, egyre gyanúsabb, hogy Romain Grosjeant kicserélték. Megnéztük közelebbről is ezt a különleges átalakulást.


Romain Grosjeannak nagy tervei vannak. Ezek közül az egyik már rögtön a hétvégén, az Olasz Nagydíjon esedékes lesz, egy dobogós helyezés formájában. Nemrég futott be a futamok előtt szokásos nyilatkozatadag a Lotus sajtósaitól, és ebből az derül ki, hogy a francia pilóta úgy gondolja, a csapat a hétvégén Monzában még erősebb lesz, mint Belgiumban. A nagydíj előtti hétvégéken a csapatok igyekeznek optimista hangnemet megütni, de Romain Grosjeannak most valahogy könnyű elhinni, hogy komolyan gondolja, amit mond. Nem mintha a léc alacsonyan lenne. Belgiumban ugyanis álomszerű futama volt a francia pilótának, aki elég gyors és okos volt ahhoz, hogy összehozza a csapat idei első dobogós helyezését. Papíron Monza valóban jobban fekszik majd a Lotusnak, így teljes joggal szövögetik az újabb dobogós terveket Enstone-ban. Nekünk pedig számolnunk kell azzal, hogy Romain Grosjean ismét reflektorfényben lesz. De miért is figyeljünk rá?


Podium Dancing - Fresh off the back of his Belgian third place, Romain Grosjean sets out his targets for a similarly strong performance in Monza: http://bit.ly/1EyoHLx#ItalianGP

Posted by Lotus F1 Team on Tuesday, September 1, 2015

Romain Grosjean minden egyes interjúban finoman, udvariasan utalgat arra, hogy ő tulajdonképpen egy gyors és tehetséges autóversenyző. A bizonygatásra egyrészt azért van szükség, mert a sűrű középmezőnyben (az idei szezon elején inkább a mezőny végében) nem könnyű megmutatni a versenyzői adottságokat, másrészt azért, mert még évek óta is kísérti a gúnynév, amelyet még Mark Webber ragasztott rá azok után, hogy a szárnypróbálgatásai meglehetősen jelentős töréskárokat eredményeztek Forma-1-es karrierjének az első éveiben. First lap nutcase, vagyis első körös bolond – ez az elnevezés a mai napig felbukkan a róla szóló cikkekben. (Mi sem tudtuk nem megemlíteni.)


Elsőre nem könnyű rekonstruálni Grosjean fejlődéstörténetét, mert igazi hullámvasút volt az eddigi Forma–1-es karrierje. A Renault 2009 végén adott esélyt neki először, de nem a legpozitívabb hangulatban, a Crashgate néven emlegetett botrány után kellett beugrania Nelson Piquet Jr. helyére. Az első versenyén, az Európai Nagydíjon már az első körben ütközött. Majd a második versenyén is. És a harmadikon is. Aztán hirtelen F1-es munka nélkül találta magát, és egészen 2012-ig parkoló pályán volt.

De a nagy visszatérésében sem volt sok köszönet. Romain Grosjean tényleg rengeteget ütközött a 2012-es szezonban. Belgiumban konkrétan akkorát, hogy el is tiltották. Michael Schumacher 1994-es eltiltása óta most először alkalmaztak ilyen szigorú büntetést a versenybírák, akik további 50 ezer euróval is súlyosbították Grosjean lelkiismeret-furdalását. Túl azon, hogy sérülésveszélyes volt az akciója, még a világbajnoki verseny esélyeseit is kiütötte a versenyből – érveltek a bírók. Grosjean ugyanis a rajtnál begyűjtötte Lewis Hamilton, Fernando Alonso és Sergio Pérez autóját is. Fogalmazhatunk úgy, hogy nem volt könnyű barátokat szereznie a paddockban.


Romain Grosjean 2012-es katasztrofális rajtja Belgiumban



Sokan bíztak abban, hogy az eltiltása alatt magába száll, és abbahagyja saját maga és a kollégái veszélyeztetését, különösen, hogy az akkori főnöke, Éric Boullier is azt mondta, hogy Grosjean fontos tanulságot szűrt le a történtekből, de a következő versenyén, a Japán Nagydíjon szintén már az első körben beleszállt Mark Webber Red Bulljába. Az ausztrál ezek után ragasztotta rá a már említett gúnynevet.

Amellett azonban, hogy a többiekkel vagdalkozott megszerezte az első dobogós helyét is ebben az évben: Bahreinban harmadik lett. Majd Kanadában még feljebb lépett, a második helyre. Kiszámítható versenyzőnek tehát aligha lehetett mondani.

Grosjean első teljes Forma–1-es szezonja alapján meglehetősen nehéz volt meglátni a francia pilótában a csiszolatlan gyémántot, és tényleg nagy volt a kísértés arra, hogy elszabadult hajóágyúként azonosítsák. Gyors volt, de könnyen darabjaira hullott. Éric Boullier valamiért mégis bizalmat szavazott neki, és Grosjean kezdett egyre többet kihozni az új esélyekből.



Ebben jelentős szerepet játszott, hogy Romain Grosjean elkezdte nemcsak megélni, hanem fel is dolgozni a tapasztalatait. Többször kérdezhettem az elmúlt években, és érdekes volt megfigyelni, hogy egyrészt mindig magabiztosan beszélt a saját tehetségéről és gyorsaságáról, másrészt folyton reflektált azokra a vezetéstechnikai és pszichés kihívásokra, amelyek kompromittálják a pályán nyújtott teljesítményét. Nagyon okosan felismerte, hogy bőven van még házi feladata, és nem félt segítséget kérni. Nyilván a főnökei és a közvetlen munkatársai is igyekeztek rámutatni azokra a területekre, ahol még fejlődnie kellett, de Grosjean semmit nem bízott a véletlenre, és sportpszichológushoz fordult.

„Azt hiszem, azért kezdtem el pszichológussal dolgozni, mert elég okos voltam ahhoz, hogy úgy gondoljam, segítségre van szükségem. Ez nem a gyengeség jele, sokkal inkább az erőé, ez teszi lehetővé, hogy jobb legyek” – elemezte a döntését egy interjúban. 2013-ban ezzel a fejlődéssel addig jutott, hogy Sebastian Vettel világbajnoki menetelése során sokszor a német egyetlen ütőképes kihívójának tűnt. A nyomást közben olyan jól kezelte Grosjean, hogy Kimi Raikkönen távozása után mindenféle sallang nélkül vette fel a Lotus vezető pilótájának a szerepét.


Grosjean a belgiumi dobogón


Grosjean közben apa lett, ma már két fia van, és elismeri, hogy ez is szerepet játszott abban, hogy higgadtabb versenyző lett. A gyorsaságából azonban semmit sem vett vissza, hogy két kisfiú várja otthon. És bár sokan állítják, hogy amint beülnek az autóba, csak a versenyzésre koncentrálnak, Grosjean elismeri, hogy nem lehet sterilen elválasztani a magánéletet a munkától. „Ha úgy érkezel meg a versenypályára, hogy az agyad közben valamilyen otthoni problémán jár, akkor beülsz az autóba, és egyszerűen felrobbansz. Ha minden tiszta, ha tudod a megoldást, akkor sokkal figyelmesebben tudod kezelni a dolgokat, jobb lesz a rálátásod mindenre, és jobban reagálsz, szóval minden mindennel összefügg”. A fejlődést látva Grosjean a mai napig kitart a pszichológusa mellett. „Azt hiszem, jobb emberré tesz otthon is, és jobb versenyzővé a pályán. Egyszerűen megkönnyíti az életemet.”


Promenade en famille au bord du lac Léman. Bon weekend à tousFamily walk around Geneva. Have a good weekend everyone #r8main #family #love #weekend

Posted by Romain Grosjean on Saturday, August 15, 2015

Van, amikor csak telefonon beszélgetnek, máskor személyesen találkoznak, és mint meséli, a versenyzéstől kezdve az apaságon, a saját gyerekkorán és az alvási szokásain át „mindenféléről” beszélgetnek. A közös munka egyik eredménye, hogy Grosjean már tudja azt is, hogy ne csinálja. A beszélgetések helyre tették az önbizalmát is, és azt mondja, most már nem cipel olyan sok csomagot, mint korábban. „Nem gondolnám, hogy a problémákra összpontosítottunk volna, de néha gyorsabban akartam táncolni, mint a zene ritmusa engedte volna, mint Monacóban (2013-ban). Azt a hétvégét teljesen elvesztettem, mert sokkal gyorsabban akartam menni, mint ahol akkor voltunk.”

A feladat első látásra tulajdonképpen egyszerű volt: jól időzíteni, helyesen cselekedni és kezelni a nyomást, felismerni a stresszt, amikor épp támad, és megérteni, hogy ez miért történik. Második látásra azért elég kemény munka, nem véletlen, hogy nem mindenki vállalkozik rá.

Érdekes, hogy Grosjean szintén ön- és közveszélyesnek bélyegzett csapattársa, Pastor Maldonado meg van győződve arról, hogy nincs szüksége segítségre, és egyedül is kezelni tudja az incidenseit, amelyekből kicsit több van a neve mellett, mint másoknak. (Maldonado finoman szólva is ellentmondásosan megítélt karrierjéről ebben a cikkünkben olvashat.)



Grosjean és Maldonado esetében tehát különösen érdekes a csapattársak bevett összehasonlítása – az eltérő erőforrások miatt nehéz másokhoz mérni, a csapattárs viszont ugyanolyan autóban ül, ugyanolyan háttérrel kell megmutatnia, mit tud. És ebben a az összehasonlításban már-már meghökkentő eredményt lehet kihámozni az adatokból. Pastor Maldonado nyers kvalitásai évek óta biztosítják a témát a Forma–1-ben, de a gyorsaságát ritkán kérdőjelezték meg. Ha a tavalyi évet vesszük, az időmérő edzéseken 15-4 arányban verte Grosjean a venezuelait, idén 10-1-re állnak ebben a versenyben. Belgium óta pedig egy dobogós helyezést is rávert. A SkySports elemzése szerint a következtetés egyértelmű: Grosjean egy rendkívül jó Forma-1-es versenyző, akit még mindig komolyan alábecsülnek.

A 2012-es belgiumi katasztrófa és a többi zajos koccanás persze nem múlik el nyomtalanul, de Grosejannak sikerült úgy csatornázni ezeket a negatív élményeket, hogy azok inkább hozzátettek, mint elvettek tőle. A következő évek egyik legizgalmasabb sztorija lehet, hogy mit képes még kihozni önmagából.