A profi országúti versenyzők is használnak mechanikus doppingot

-

Francia és olasz újságírók hőkamerás felvételekkel bizonyították be, hogy a sportág csúcsán is mindennapos az ilyen típusú csalás.


Az olasz Corriere della Sera című napilap és a francia Télévisions Stade 2 csatorna közös oknyomozó riportjának eredményeként bizonyítékot mutattak be arra vonatkozóan, hogy a Nemzetközi Kerékpársport-szövetség (UCI) versenyein tekerő profik is használnak mechanikus doppingot – azaz elektromos rásegítést.

Az újságírók két olaszországi versenyen figyelték a mezőny tagjait, akikről hőkamerás felvételeket készítettek. A videók elemzése után arra jutottak, hogy öten a kerékpárok vázába épített motort használtak, míg ketten a jóval fejlettebb elektromágneses rásegítéssel éltek. A gyanúsítottakat nem nevezték meg, csak annyit árultak el, hogy az egyaránt olasz Strade Bianche, és a Coppi e Bartali csapat kerekesei.


A hőkamerás felvételek


Előbbi eszköz egy nagyjából 20 centis motor, ami az ülés alatti függőleges vázba van beépítve, és a pedállal van összekötve. A kormányba épített gombbal lehet ki és bekapcsolni. A fejlesztője után Bartoli-motornak nevezett eszköz ára nagyjából 10 ezer euró (kb. 3,1 millió forint), és mintegy 250 Watt teljesítményt képes leadni. Nagy hátránya viszont, hogy ma már viszonylag könnyű lebukni vele. Az újabb változatai már ennek is diszkrétebbek, kisebbek.

Nem úgy a budapesti Varjas István által készített, és nagyjából 50 ezer euróba (kb. 15,5 millió forint) kerülő elektromágneses eszközzel. Varjas találmánya igazából nem újdonság, ami új, az az, hogy – feltehetően – elkezdték használni a versenysportban is. A francia tévések ezt firtató kérdésére a mérnök csak annyit mond, hogy ő nem tudja ki, mire használja az eszközt, ha csalnak vele, az nem az ő problémája.

A Varjas féle találmány lényegesen kisebb, és szinte észrevehetetlen. Ebben az esetben a hátsó kerékbe neodímium akkumulátorok vannak beépítve, ami az ülés alatt lévő tekerccsel együtt elektromágneses teret hoz létre. Az eszközt bluetooth-kapcsolaton keresztül akár mobiltelefonról is lehet vezérelni.

A dokumentumfilmet megmutatták Brian Cooksonnak, az UCI elnökének is, aki ugyan meggyőzőnek nevezte a felvételeket, de azt mondta, hogy egyelőre nincs a kezükben a csalás utaló megdönthetetlen bizonyíték.

A Deadspin összefoglaló cikkében két korábbi esetet is megemlít, ahol erős volt a gyanú, hogy mechanikus doppingot használ egy versenyző. 2010-ben: az olasz állami televízió, a Rai munkatársai készítettek egy összeállítást a svájci Fabian Cancellara (olimpiai bajnok, négyszeres világbajnok, hétszeres Tour de France-szakaszgyőztes) két versenyéről.


A Cancellara-eset


A felvételekkel kívánták bizonyítani, hogy a svájci kerékpárját nem csak a versenyző két erős lába hajtja. A videón különösen a kormányon (de nem a váltó közelében) matató keze, valamint az irreális gyorsulások a leghangsúlyosabbak.

Ugyancsak gyanús volt Ryder Hesjedal 2014-es bukása a Vueltán, amikor a talajfogása után szinte magától ment tovább a biciklije, mert a hátsó kerekében tovább dolgozott az elektromos hajtás – feltételezték akkoriban.