A partra vetett repülőgépszárny sorsa semmiség ezekhez képest

Fotó: Getty Images / Peter Macdiarmid

-

Az egész világon meglepetést keltett, hogy a Madagaszkárhoz közeli Réunion szigetének partjain találták meg a maláj gép darabjait. A tengeri áramlatok máskor is sodortak már több ezer kilométernyire tárgyakat. Ismerje meg a világutazó gumikacsák és motorkerékpárok történetét.


A korábban megtalált szárnydarab után újabb roncsokra bukkantak a hatóságok az Indiai óceáni Réunion szigetnének partjain a tavaly márciusban lezuhant Boeing 777-esből. Üléspárnákat, ablakokat, alumínium fóliákat is partra sodort a víz, melyek minden bizonnyal a Malaysian Airlines szerencsétlenül járt gépéről származnak. A 239 ember életét követelő tragédia okait máig nem lehet tudni, és félő, hogy a fekete dobozok híján soha nem is derül ki, mi történt pontosan.

A tengeri áramlatok máskor is sodortak már több ezer kilométernyi távolságra különböző tárgyakat, összeszedtük a legérdekesebbeket.

Kiskacsa fürdik – a világ körül

Egy kínai teherhajó még 1992 januárjában került bajba a Csendes-óceánon. Végül szerencsére megúszták a katasztrófát, de a konténerhajó rakományának egy része így is odaveszett: köztük több tízezer játékállat. A zöld békák, kék teknősök, sárga kacsák, és vörös hódok szó szerint világ körüli útra indultak a következő években.



Brit oceanográfusok tizenöt évvel később modellezték a gumiállatok útját az addig folyamatosan érkező jelentések alapján. A kacsák, békák, teknősök először északnak vették útjukat, föl egészen a Bering-szorosig, majd a sikeres „átslisszolás” után meg sem álltak az Északi-sark körüli vizekig, közben sok a partra sodródott Alaszkánál. A világutazók még Grönlandot is megkerülték, majd Izlandot keletről érintve az Egyesült Államok keleti partjai mentén egészen a karibi térségig úsztak le, hogy egy éles jobbkanyarral nyugatnak forduljanak, és végül Anglia déli részénél sodródjanak partra tömegesen.


Gyakran személyes tárgyak is partra sodródnak


Néhány renegát példány azonban már a kezdetektől nem tartott a többiekkel, egy részüket Sydney magasságában, másokat Chile déli partjai mentén észleltek. A tudósok szerint a játékok szinte hatékonyabbak voltak, mint az óceáni áramlást mérő tudományos műszerek, mert ahol csak látták őket, mindenhol jelentették a helyi hatóságoknak, így remekül lehetett rekonstruálni az útjukat.

Nincs ezzel baj, csak három évig volt az óceánban

A kacsákhoz hasonlóan a tudomány is vizsgálta azokat a Nike cipőket, amelyek még 1990 májusában kezdtek tengeri utazásba, miután egy vihar lesodort több konténert a Koreából az Egyesült Államokba tartó Hansa Carrier nevű hajóról. A 61 ezer pár cipő adta lehetőséget ki is használta egy kutató, felhívásában azt kérte, hogy aki lát partra sodort cipőket, jelezze neki. Az első észlelések hat hónappal később voltak Washington államnál. A következő év januárjában már Vancouvernél jártak a cipők, majd májusra Oregonhoz értek. A kutatók szerint a cipőkkel remekül lehetett követni a csendes-óceáni áramlásokat, a gyártó cég pedig köszönte a reklámot, és közölte, a cipők akár három tengerben töltött év után is használhatóak maradnak.

Átmotorozni a Csendes-óceánon

A 15 ezer ember életét követelő fukusimai cunami 2011 márciusában rengeteg tárgyat is a tengerbe sodort Japán partjainál. Így azt a konténert is, amelyben az akkor 29 éves Ikuo Yokohama Harley Davidsonja is volt. A konténer hatezer kilométert tett meg az óceánon, és végül Kanada nyugati partjainál, Brit Kolumbia államban ért partot a következő év májusában. A megtaláló, Peter Mark olyan becsületes volt, hogy jelentette a motor japán rendszámát a gyártónak, és megkeresték Yokohamát, aki szerencsés módon túlélte ugyan a katasztrófát, de háza és minden ingósága odalett. A 29 éves férfi nem tartott igényt a motorra, így az végül a milwaukee-i Harley Davidson múzeumba került.



Bolygó hollandi Alaszkánál

A fukusimai cunami becslések szerint 25 millió tonnányi törmeléket, roncsot, hulladékot sodort magával, ennek nagy része egy év múlva valahol partot ért, a legtöbb persze a Csendes-óceán másik oldalán. Focilabda, benzineskanna, flakonok, üvegek, vödrök, mindenféle egyéb műanyag, még egészen nehéz tárgyak, például téglák, födémdarabok is előkerültek az óceánból. A part menti települések kikötőiből több hajót is magával sodort az ár, ezek közül egy halászhajó valódi bolygó hollandiként Alaszka partjainál bukkant fel.

Egy igazán vízálló fotóapparát

Hat év a tengervízben – ennél jobb reklám valószínűleg nem kell egy gyártónak, hogy bebizonyítsa, az általa készített kameratok valóban vízálló. Lindsay Scallion még 2007-ben indult éjszakai búvárkodásra a Hawaii-szigeteken egy fényképezővel, de a viharos tenger egy óvatlan pillanatban kisodorta a kezéből a gépet. A kamera ezután több ezer kilométert megtéve meg sem állt Tajvanig, ahol a Taiwan Airlines alkalmazottja találta meg. A légitársaság emberei a memóriakártya alapján azonosították a tulajdonost, és visszajuttatták neki a fényképezőgépet.


Ez a kamera sodródott Hawaiitól Tajvanig


Ki mit talál, övé?

2007 vége különösen erős viharokat hozott az Északi-tengeren és az Atlanti-óceánon, így több hajó is bajba került a brit partok mentén. Az MSC Napoli konténerhajó alig másfél kilométerre feneklett meg a parttól, megpakolva rakománnyal. A hullámok ostromának nem sokáig álltak ellen a konténerek, és egyre-másra szabadultak el a fedélzetről. Ezek közül a legtöbb hamar partot is ért a délkelet-brit Devonnál, és a környező települések lakói valóságos kincsvadászatba kezdtek, vagyis vittek mindent haza, amit csak találtak. Köztük boroshordókat, vagy éppen BMW motorkerékpárokat is.

Mivel közben olyan hírek kezdtek terjedni a helyiek között, hogy a régi angol törvények alapján a parton talált dolgokat meg lehet tartani, a brit hatóságok végül figyelmeztetést adtak ki, hogy a modern jogszabályok értelmében minden a címzetté vagy a feladóé, vagyis aki hazaviszi a talált tárgyakat, bűncselekményt követ el. Ettől függetlenül persze sokan megtartották, amit meg tudtak „menteni”.

A vízbe veszett cigaretta

Az egyik legfrissebb partra vetős eset is Devonnál volt, 2014 februárjában. Egy dán konténerhajó, a Svendborg Maersk nem bírt a hullámokkal, az elszabadult konténerekben több tonnányi cigaretta volt. A helyiek közül természetesen itt sem állták meg sokan, hogy a feliratok alapján Kínába szánt füstölni valóból haza ne vigyenek. A hatóságok végül markológépekkel gyűjtötték össze a cigarettás kartonokat a parton, majd a gyártóval és a szállítóval egyeztetve egy helyi erőműben tüzelték el a tönkrement árut.