Lekerülhet a helikoptertender a napirendről

Fotó: Winnipeg Free Press / TREVOR HAGAN

-

Egyre kevesebb az esély a közeljövőben honvédségi és mentőhelikopterek beszerzésére. Egyedül maradhatunk jövőre a térségben az orosz gépekkel, ráadásul a jelenlegi állomány bérlése-fenntartása hosszú távon drágább és nehezebb.


Egy a helikopterbeszerzésekre rálátó kormányzati illetékestől tudtuk meg, az új költségvetési politikával az évek óta ígért beszerzések ügye is a távoli jövőbe tolódhat, immár nem először. Hende Csaba még három éve ígérte meg, hogy modernizálni fogják a honvédségi helikopterparkot, és ezzel együtt a mentőszolgálat számára is vesznek helikoptereket, hiszen jelenleg bérelt gépekkel oldják meg. Azóta Harangozó Tamás és Demeter Márta szocialista képviselők felváltva bombázták parlamenti kérdésekkel a minisztert, aki kitérő válaszokat adott a tender kiírásának lehetséges időpontjáról.


Jönne az Airbus Helicopters...


A legkedvezőbb ajánlatot akkor kérhetnénk, ha csomagban vennénk légi mentésre és honvédségi, katasztrófavédelmi szállítófeladatokra alkalmas helikoptereket. A HM-ben úgy kalkulálnak, hogy csak az utóbbi mintegy 150 milliárdos nagyságrendű kiadást jelentene.

Ha viszont tényleg több száz milliárd forintot kell találnia Varga Mihálynak jövőre a kiadások mérséklésére, akkor ez valóban nem tűnik reálisnak – főleg, hogy mint azt kormányzati forrásaink már korábban is többször elmondták, a helikoptertender ügye eddig sem volt túl fontos Orbán Viktor számára, a végső döntés pedig úgyis a kormányfőé. „Ahogy közelednek a 2018-as választások, úgy csökken az esélye a helikopterbeszerzésnek, hiszen egy ilyen üggyel nyilván nem lehet sok embert megmozgatni, és ráadásul tényleg drága” – mondta informátorunk.


a Black Hawk, és egy sor más, nyugati gyártó is...


Szerinte ezért jelenleg a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a jelenleg is rendszerben tartott MI-8-as, és MI-17-es helikopterek üzemidejét fogják ismét meghosszabbítani. Forrásunk szerint bár a 80-as, 90-es években gyártott gépek erre alkalmasak műszakilag, mégis ez a legrosszabb megoldás. „Ezek a gépek baromi sokat fogyasztanak, drága a fenntartásuk, ráadásul néha az alkatrészellátás is akadozik. Van úgy, hogy heteket csúsznak az oroszok egy-egy megrendelt darabbal” – mondta. Jelenleg hét éves felújítási ciklusok szerint működtetjük a helikoptereket, ez alapján egy újabb „generálozás" további hét évre biztosítana működést.


Valószínű még sokáig maradnak az öreg MI-8-asok


Szerinte ugyanakkor a NATO részéről semmilyen kifogás nem merülne fel egy ilyen megoldással szemben. Sajtóhírek ellenére mind magyar, mind orosz részről azt mondták a VS.hu-nak, hogy új helikopterek beszerzése fel sem merült Oroszországból, azzal mindkét fél tisztában van, hogy NATO-tagállamként ezt nem tehetnénk meg. A meglévő szovjet/orosz technika élettartamának meghosszabbítása azonban belefér, ha Magyarország egyébként teljesíti egyéb NATO-kötelezettségeit, részt vesz közös katonai missziókban, a 2014-es wales-i NATO-csúcs határozatainak megfelelően folyamatosan emeli védelmi kiadásait. Igaz, ebben azért trükközik a kormány, hiszen ide számolja el a honvédségi életpályamodell fizetésemelésre fordított kiadásait is.

Ettől függetlenül is úgy néz ki, hogy néhány év múlva a térségből már csak a magyar honvédelem fog régi orosz helikoptereket használni. Csehország szintén MI-8-as, és MI-17-es helikoptereket tart rendszerben jelenleg, de a cseh védelmi minisztérium decemberben írt ki tendert, első körben 12 új helikopter beszerzésére (nálunk 7-el számolnak a HM-ben), és a tervek szerint 2017 végén, 2018 elején meg is kapnák az első gépeket, sőt egy cseh illetékes szerint később akár összesen 30-35 helikopter megvásárlása is szóba jöhet.

Szlovákia már korábban vásárolt olasz Augusta és amerikai Black Hawk helikoptereket, a lengyel hadseregben szintén Black Hawkot használnak, és jelenleg éppen az okoz kisebb botrányt, hogy az új lengyel kormány kihátrálna az elődje által az Airbusszal már megkötött szerződésből és inkább újabb Black Hawkokat vennének.

Lengyelországban egyébként gyártják is a típust, Románia pedig szintén gyárt korszerű katonai helikoptert, a francia Puma licence alapján. A román hadsereg szintén jelentős modernizáción van túl az elmúlt években.