A nevétől még nem lesz gyorsabb Schumacher fia

Fotó: DPA / JENS WOLF

-

Egyszerre tanult meg járni és vezetni, átütő sikerei azonban még nem voltak az autóversenyzésben. Mick Schumacher apja révén mindent tud a Forma–1-ről, sokak szerint azonban nincs olyan tehetséges, mint amilyen Michael Schumacher volt. A tapasztalaton és a sebességen kívül mindene megvan ahhoz, hogy bajnok legyen: pénz, technika, támogatás, név. De vajon elég lehet ez ahhoz, hogy a családban maradjon a siker?


Mick Schumacher idén áprilisban, egy Forma–4-es futamgyőzelem után


„Van egy kis elektromos játék Ferrarink. Gináé volt, de őt annyira nem érdekelte, úgyhogy Mické lett, ő pedig mindössze egyévesen beleült, és vezette. El sem tudom hinni! Egyszerre tanult meg járni és vezetni” – így emlékezett vissza fia első lábon és keréken megtett métereire az azóta hétszeres Forma–1-es világbajnok Michael Schumacher a Süddeutsche Zeitung Magazinnak adott 2001-es interjújában.

A kis Mick Schumacher az idézett interjú idején is még csak kétéves volt, legfeljebb sejteni lehetett, hogy egyszer majd az ő vére is üzemanyaggá válik. Most viszont, a fiatalabb Schumacher formaautós karrierje kezdetén minden motorsportrajongó azt találgatja, vajon van-e olyan őstehetség, amilyen az apja volt, és lesznek-e olyan sikerei, mint az egykori legendának voltak.


Michael és Mick Schumacher a 2010-es Monacói Nagydíjon


Wéber Gábor Forma–1-es szakkommentátor, korábbi túraautó-versenyző szerint nagyon nehéz összemérni kettejük tudását, mert teljesen más körülmények között versenyeznek. „Más a technika, rengeteget változott az elmúlt tizenöt évben a sportág; mások a lehetőségeik is, hiszen most sokkal fiatalabban bemutatkozhatnak az igazi tehetségek a topkategóriákban, mint régebben. Emellett mások a személyes harcaik is.


Michaelnek mindenért önerőből kellett megküzdenie, Mick előtt pedig – az apjának köszönhetően – szinte kitaposott út áll.

Igaz, pont emiatt hatalmas rajta a nyomás is, mert mindenki azt várja tőle, hogy bizonyítson.” Ugyanakkor – véli a Forma–1-es szakkommentátor – az elárulhat valamennyit Mick későbbi bajnoki esélyeiről, ha megnézzük, ugyanolyan idősen melyikük hol tartott.


Persze Mick is gokarttal kezdett


Michael négy-, fia kilencévesen versenyzett először gokarttal. Az idősebb Schumacher tinikorára a legjobbak közé hajtotta magát, 15 évesen német junior bajnok lett, egy év múlva pedig a nemzeti arany mellett a kategória világbajnokságát is megnyerte. Mick debütálása ennél jóval szerényebb volt: legjobb eredménye két összetettbeli harmadik hely a német Junior Kart bajnokságban. Pedig Micknek soha nem kellett az anyagi feltételek miatt aggódnia, mint apjának.

A már idézett, 2001-es interjúban Michael őszintén mesélt arról, milyen szorult helyzetből rajtolt karrierje. „Amikor 16 évesen Adolf Neubert úr szerződtetett az Eurokartban szereplő csapatához, több mint egy évig a házában laktam Darmstadtban, amiért természetesen hálás vagyok, viszont


voltak olyan pillanatok is, amikor a nyelvembe kellett harapnom.

De sosem mentem el addig, hogy heves vitáink legyenek, mert tudtam, hogy tőle és a helyzettől függött a karrierem.”

Amíg Michaelnek szegény sorból származó, egyszerű munkáscsalád gyermekeként kellett megharcolnia nem is mindjárt a dicsőségért, hanem egyáltalán a lehetőségekért, addig Mick számára szinte minden adott ahhoz, hogy sikeres legyen. Nemcsak a motorsportban, de az egész világon tudják róla, hogy kicsoda. Talán pont ezért első gokartversenyein anyja lánykori vezetéknevén, Mick Betschként indult, és később is előfordult, hogy inkognitóban versenyzett.


ADAC Formula 4 - Mick Schumacher

Még mindig jól mutat az M. Schumacher név egy formaautón


Wéber Gábor szerint ez a döntés arra utal, hogy önmaga és közvetlen környezete is tisztában van Mick képességeivel. „Az eddigi nyilatkozatai alapján nagyon intelligens és tudatos srácnak tartom, nem véletlen, hogy ezt meglépték, így fű alatt, szinte titokban készülhetett, nem kapta fel azonnal a sajtó. Persze ez az inkognitó nem tartott sokáig, a Schumacher névtől nem menekülhet, és az azzal járó elvárásoktól sem.”

A gokart után mindkettejük életében a formaautó következett. Michael 19 éves volt, amikor először nyitott karosszériás autóval versenyzett a Formula König-sorozatban és a Forma-Ford 1600 Európa-bajnokságban. Vitathatatlan volt a tehetsége: előbbi bajnokságban tíz futamból kilencet megnyert, egyben második lett; utóbbiban pedig összetettben ezüstöt szerzett úgy, hogy egy versenyt kihagyott. Nem kérdés, hogy egy évvel később miért kínálta meg Willy Weber egy Forma–3-as szerződéssel.


Formula 1 - Michael Schumacher in Shanghai

Michael Schumacher és Willy Weber 2004-ben


Első szezonjában a német bajnokságban a harmadik helyen végzett, a második évben megnyerte az összetettet, sőt, a Forma–3-as bajnokok csatáját, a Makaói Világkupát is ő húzta be. Innen már kitérő nélküli út vitte a Forma–1 felé. Eredményeinek köszönhetően bekerült a Mercedes-Benz pilótaképző programjába, majd 1991-ben a Forma-1-es Jordan-csapatnál tesztelhetett. Annyira gyors volt, hogy a Belga Nagydíjon már ő ülhetett Bertrand Gach helyére, aki egy taxisofőr bántalmazása miatt börtönbe került. Schumacher a számára akkor még teljesen ismeretlen spái pályán hetedik lett az időmérőn, a versenyen viszont kuplunghiba miatt kiesett.

Teljesítménye így is felkeltette a Benetton érdeklődését, a következő futamtól le is szerződtették a német klasszist, aki innen – 22 évesen – már száguldott a világhírnév felé. „Sok versenyző nagyon tehetséges, de nem tudja megmutatni, nekem viszont mindig szerencsém volt. Kicsi koromtól mindig a megfelelő emberekkel találkoztam a megfelelő időben. Ez áldás volt” – emlékezett vissza a kezdetekre Michael. Bizonyos értelemben fia is hasonló helyzetben van, mert apja teljesítményének köszönhetően majdnem minden ajtó nyitva áll előtte.


Schumi első F1-es futamgyőzelme:


Az ifjabb Schumacher apjánál fiatalabban, már 15 évesen Forma–4-es autót tesztelhetett, egy évvel később pedig versenyezhetett is a sorozatban. Az átütő siker azonban elmaradt, a német ADAC F4-es bajnokság 2015-ös szezonját mindössze tizedikként zárta, egyetlen futamot sikerült megnyernie. A szerénynek is csak nagy jóindulattal mondható bemutatkozás ellenére idén egyszerre két bajnokságban, a német és az olasz F4-ben is elindul, ráadásul a legjobb csapattal, a Ferrari fiókistállójának tartott olasz Prema Powerteammel.

A csapat több Forma–1-es pilótát is kinevelt már, például Jacques Villeneuve-öt, Robert Kubicát, Kamui Kobayashit, Valteri Bottast és Roberto Merhit. Hogy végigcsinálja-e mindkét nemzeti bajnokságot, azt menedzsere szerint csak később döntik majd el. Az elsődleges cél – ahogyan Sabine Kehm (Michael Schumacher menedzsere is ő volt – a szerk.) nyilatkozott – az, hogy Mick minél több tapasztalatot szerezzen, és annyit időt töltsön autóban, amennyit csak lehet.


ADAC Formula 4 - Mick Schumacher

Kehm volt apja menedzsere is


A kezdet biztatónak tűnik, ugyanis az olasz sorozat első hétvégéjén, Misanóban máris dupla győzelemmel nyitott Mick, mindkét versenyt megnyerte. Wéber Gábor szerint ennél jobb helyre nem is kerülhetett volna a kis Schumi, de az elismertséghez és az előrelépéshez egyértelmű teljesítményre lesz szüksége. „Minden körülmény ideális a számára ahhoz, hogy megmutassa, mit tud. A legjobb csapatnál van, a pénzre nincs gondja, rengetegen támogatják.


Mégis úgy látom, nincs benne az az őstehetség, ami az apjában megvolt.

Ezt a hiányosságot pedig nem pótolja az, hogy Schumacher fiáról van szó, a nevétől nem lesz gyorsabb. Nem hiszem, hogy valaha is Forma–1-es világbajnok lesz belőle, még egy százalék esélyt sem adok ennek.”


AUTO-F4-GER-SCHUMACHER

Nemigen fog Forma–1-es futam után pezsgőzni?


Wéber hozzátette, hogy abban sem biztos, hogy a kis Schumi egyáltalán elér majd az F1-be, szerinte eddig egyszerűen nincs annyira jó. Úgy gondolja, hogy a szabályok szigorúak: ahhoz, hogy szuperlicencet kapjon, kimagasló eredményeket kellene elérnie az alacsonyabb géposztályokban.

„Azt mondom, a GP2-nél feljebb nem fog eljutni. Persze lehet, hogy nem lesz igazam, mert néhány évvel később, férfivá érve hozza majd az eredményeket, de erre jelen állás szerint kevés az esély. Ha valaki kiemelkedő tehetség, az egyértelműen látszik, ott van például Max Verstappen, akinek a teljesítményével kapcsolatban senkinek sem lehet kérdése.”


Verstappen (balra) fia tehetségesebbnek tűnik, mint Schumacheré


Verstappen épp múlt hétvégén írt történelmet azzal, hogy 18 évesen, a Red Bull pilótájaként megnyerte a Forma–1-es barcelonai Spanyol Nagydíjat. Ezzel ő lett a sportág legfiatalabb futamgyőztese. Az ő karrierje is a gokartpályán kezdődött, majd Mick Schumacher csapattársaként versenyzett, de a Forma–3-ban, vagyis egy kategóriával magasabban, mint a német. Max Verstappen 16 évesen már Forma–1-es autót tesztelt, majd egy évvel később, 17 évesen, minden idők legfiatalabbjaként debütált a csúcskategóriában a Toro Rossónál.

Azóta folyamatosan bizonyít, most már a Red Bullnak hozza az eredményeket az időmérőkön és a futamokon is. Az ő életútja sokkal inkább hasonlít Michael Schumacheréhez, mint Mick Schumacheré. A Red Bullhoz például Danyil Kvjat helyére érkezett – éppen úgy más botlásának köszönhette a lehetőséget, mint annak idején Michael Schumacher.


605549709

Inkább Verstappen az új Schumi?


Hogy a kis Schumacher csak az elvárásoknak akar-e megfelelni, vagy őt is ugyanolyan tűz hajtja, mint az apját; és hogy lesz-e a gyerekként használt elektromos játék Ferrariból Forma–1-es versenyautó, néhány éven belül kiderül.