A németek már le is csaptak az első görög jószágra

Fotó: MTI/AP / Thanassis Stavrakis

-

Miközben a német belpolitikában jókora vita volt, mennyire legyen türelmes az unió Athénnal, a haszonélvezők máris a németek lettek. Az újabb hitelekhez előírt görögországi privatizáció első falatja német céghez került.


Görögország 14 regionális repülőtere hosszú távú üzemeltetési jogának megszerzéséről ír alá megállapodást 10 napon belül a Fraport német repülőtér-üzemeltető. Ez lesz az első privatizációs ügylet, amely a januárban hatalomra került Sziriza párt vezette kormány alatt lezáródik.

Az üzemeltetési jogot már tavaly elnyerte a Fraport és konzorciális partnere, a görög Copelouzos Group ipari csoport. Februárban azonban a Sziriza vezette új görög kormány jelezte, hogy felülvizsgálja az ügyletet, amelyben a konzorcium 1,2 milliárd euróért 40 évre szóló üzemeltetési jogot nyert el.

A tender eredményét tavaly november végén hirdette ki a görög privatizációs hivatal. A nyertes pályázók az első négy év alatt 330 millió eurós modernizációs beruházásra tettek ígéretet. Az üzemeltetésre megnyert 14 regionális légikikötőben 19,1 millió utas fordult meg 2013-ban.

Az új görög kormány a januári hivatalba lépése után kezdetben a nemzetközi hitelezők 240 milliárd eurós támogatási csomagja ellenében megkövetelt szerkezetátalakítási és költségcsökkentési feltételek lazítására törekedett. Ennek keretében sorban állította le a stratégiai nemzeti tulajdonnak tekintett állami javak bűncselekménynek nevezett értékesítését is.

Kedden a HRADF privatizációs ügynökség vezetője bejelentette, hogy a konzorciummal tíz napon belül aláírják a korábban már létrejött megállapodást. Egyben elmondta azt is, hogy egy héttel későbbre, december 21-ére tolódik ki a pireuszi kikötő 51 százalékának az értékesítéséről szóló tenderkiírás. Hírek szerint a tulajdonrész iránt két komoly érdeklődő van, a dán Moller-Maersk szállítmányozási és olajipari cég, valamint a kínai COSCO, a világ egyik vezető, hajózásra szakosodott vállalata.