A német közlekedési minisztérium is tudhatott a Volkswagen csalásáról

Fotó: AFP / PATRIK STOLLARZ

-

A minisztérium tagad, a Volkswagen pedig javaslatot tett az érintett autók javításáról.


Alexander Dobrindt közlekedési miniszter szerda este Berlinben közölte, hogy a Volkswagen az előírt határidőre (október 7.) javaslatot tett azokra a javítási, átalakítási munkálatokra, amelyek segítségével dízelmotorjai az eredményeket meghamisító szoftver nélkül is képesek lesznek megfelelni a károsanyag-kibocsátási szabványoknak.

Először a szövetségi közúti közlekedési hatóság értékeli az anyagot, majd utasítást fog adni a társaságnak az elvégzendő feladatokról. Határozatuk néhány nap múlva várható.

A csalás a 2,0 literes, az 1,6-os és az 1,2-es dízelmotorokat érinti. A VW javaslatai szerint a 2,0 literes motoroknál elég egy szoftverfrissítés, de az 1,6-os motoroknál más átalakításokra is szükség lesz. A miniszter az 1,2-es motorokra vonatkozó javaslatokról nem közölt részleteket.

Matthias Müller, a VW vezérigazgatója azt mondta, hogy az érintett autók visszahívása jövő januárban kezdődhet és 2016 végére javíthatják meg valamennyi motort, ha a hatóság elfogadja a javaslataikat. A legtöbb esetben csupán a helyi szervizbe kell beállni egy szoftverfrissítésre, de lesznek autók, amelyekben az üzemanyag-befecskendező berendezést vagy a katalizátort kell cserélni. Az is előfordulhat, hogy a kocsi cseréje lesz a legegyszerűbb megoldás.

A Die Welt nevű lap szerdán azt írta, hogy a Deutsche Umwelthilfe nevű környezetvédő civilszervezet szerint a közlekedési minisztériumban évek óta tudtak a VW csalásáról. Ezt egy jegyzőkönyv is bizonyítja, amely a civilszervezet és a minisztérium képviselőinek egy 2011-ben folytatott megbeszélésről készült.

A tárca tagadja a vádat, és továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy a sajtóból értesültek a manipulációról. Sebastian Rudolph, a minisztérium szóvivője kijelentette, hogy az állítólagos jegyzőkönyv csak a civilszervezet vezetőinek képzeletében létezik, "vagy annyira exkluzív, hogy csak nekik van meg".