A morfinista hacker digitális forradalmat robbant ki

Forrás: USA Network

-

A Mr. Robot című új sorozat körül megérdemelten alakult ki nagy felhajtás: egyszerre magával ragadó utazás egy beteg, de briliáns elme mélyére, találó társadalomszatíra és agyafúrt hackerdráma.


Amikor idén májusban, egy hónappal a tévés premier előtt az USA Network különféle digitális platformokon elérhetővé tette a Mr. Robot pilotját, a sorozat olyan kirobbanó sikert ért el a nézők és a kritikusok körében egyaránt, hogy az amerikai tévécsatorna rögtön megrendelte belőle a második évadot. Sam Esmail komor és paranoid cyber-thriller sorozatának első évada a nyár folyamán aztán szép lassan kultstátuszra tett szert, és legalább annyira lázba hozta a rajongókat világszerte, mint tavaly télen a True Detective okkultizmusban és fekete mágiában tobzódó első évada.


Rami Malek és Christian Slater a Mr. Robot című sorozatban


Nem meglepő tehát, hogy rengeteg teória napvilágot látott a pszichológiai mélységű és kellőképpen agyafúrt hackerdráma lehetséges olvasatait illetően, az izgatott várakozást pedig csak tovább fokozta, hogy augusztus végén az élő adásban lezajlott virginiai kettős gyilkosság miatt kegyeleti okokból egy héttel elhalasztották a finálét, mivel látható benne egy olyan explicit jelenet, amely a kamerák előtti merényletre emlékeztet.

Az 1977-es születésű Sam Esmail átgondolt munkáját dicséri a Mr. Robot zavarba ejtő sokrétűsége: a tízrészes első évad revelációkban gazdag egyszemélyes karakterdrámaként, a bizalmatlan korhangulatra reflektáló könyörtelen társadalomszatíraként és sodró lendületű, pattanásig feszült cyber-thrillerként egyaránt felejthetetlen élmény.



A sorozat középpontjában egy meglehetősen problémás, mégis szerethető antihős, Elliot Alderson (Rami Malek) áll, aki az Allsafe nevű biztonságtechnológiai cég alkalmazottjaként dolgozik. Halk, emberkerülő és skizofréngyanús figura, aki szociális szorongásos zavarát főként morfiummal igyekszik enyhíteni, de akkurátus személyiségként azért odafigyel rá, hogy mindig legyen kéznél egy kevés a Suboxone nevű gyógyszerből is, nehogy túlzottan elhatalmasodjon rajta szenvedélybetegsége.

A zárkózott és paranoiára hajlamos Elliot nem igazán tud vagy akar valódi kapcsolatot teremteni képmutató környezetével, ezért aztán inkább mindenkit meghackel maga körül, mert így gyorsabban és hatékonyabban kiderítheti – és ha szükségesnek érzi, akár le is leplezheti – a gyanútlan emberek legféltettebb titkait, traumáit vagy éppen fétiseit. A leskelődés nyújtotta kéjes öröm helyett azonban mindezt elsősorban valamiféle rendellenes igazságosztó céllal teszi, hiszen saját belső morális kódexére hallgatva segít másokon, vagy buktatja le a bűnösöket. Visszahúzódó, eseménytelen életvitelében a titokzatos Mr. Robot (Christian Slater) felbukkanása hoz fordulatot, aki megpróbálja rávenni, hogy az fsociety nevű hackercsapat éllovasaként vegye ki a részét egy nagyszabású terv végrehajtásából, ami örökre megváltoztatja a világunkat.


Christian Slater


A rejtélyes csapat célja végletesen utópikus, sőt, már-már meseszerű: a világ egyik legnagyobb vállalatának, az E Corp – vagy Evil Corp, ahogyan Elliot nevezi cinikusan – megdöntésének a révén digitális forradalmat akarnak kirobbantani, ami által eltörölnék a Földön élő emberek összes adósságát. A terv fontos eleme, hogy a gonosz multinacionális cég éppen Elliot munkahelyének, az Allsafe-nek a legfontosabb ügyfele. Ha innen nézzük, akkor a Mr. Robot cselekményének gerincét ez a földalatti küldetés képezi, amelynek a végrehajtásáért a néhány fős csapat rendíthetetlenül küzd, hogy munkájuk gyümölcseként aztán egy új világrend köszöntsön be. A korábbi hacker tematikájú alkotásokkal szemben a Mr. Robot szokatlanul nagy fokú hitelességgel és aprólékos kidolgozottsággal mutatja be a digitális kalózok tevékenységét, de még ennél is érdekfeszítőbb a sorozat pszichológiai vetülete, azokról a trükkös módszerekről nem is beszélve, amelyekkel mindvégig erőteljes narratív bizonytalanságban tartja a nézőjét.


Rami Malek és Christian Slater


Elliot Alderson alapjáraton is egy fura csodabogár, de a forgatókönyv elmés trükkjei csak fokozzák vele kapcsolatos zavarodottságunkat. A remekül megírt, pattogó párbeszédeknél is szuggesztívebbek Elliot kendőzetlenül őszinte belső monológjai, amelyeket egy képzelt baráthoz intéz, de valójában a nézőknek szólnak. Ehhez fogható intenzív és arcátlan belső narrációval mostanában talán csak a Kártyavárban találkozhattunk. Sokszor el sem lehet dönteni, hogy Elliot tényleg kimondta-e az adott szavakat, vagy csak a fejében hangzottak el, a sorozat pedig egyre hatékonyabban zavar össze bennünket azáltal, hogy folyamatosan elmozdítja a fikció és a valóság határát. Mintha a borgesi körkörös labirintusokban bóklásznánk, ahol az egyetlen támpontot a hackerek szakzsargonja jelenti, olyan kulcsszavakkal az élen, mint a bug, a da3mon, az expl0it vagy a s0urce, amiket egyébként az epizódok fájlneveket imitáló címeibe is ötletesen belefoglaltak.


Martin Wallström


A Mr. Robot igazi tétjét azonban Elliot identitáskeresésének stációi jelentik, amelyeket hipnotikus erővel ábrázol a sorozat, személyes pokoljárása pedig annak ellenére is tartogat néhány meglepő fordulatot, hogy a címszereplő valódi kilétének felfedése nem akkora meglepetés. A megváltás elmarad, a balladai homályba burkolózó finálé pedig a kihagyás eszközével élve ügyesen ágyaz meg a folytatásnak.

Sam Esmail sorozata mindezzel együtt könyörtelenül rátapint az elidegenedett korszellemre, és virtuóz módon rántja le a leplet az alakoskodásról, amely átszövi társadalmunkat. Fekete humora, generációs dühe és kritikus attitűdje miatt Chuck Palahniuk világa juthat róla eszünkbe, a sorozat egy dalválasztással tiszteleg is a Harcosok klubja előtt, míg Elliot magának való, szorongó figurájában könnyen felismerhetjük az olyan magányos antihős előképeket, mint például a Taxisofőr Travis Bickle-je.



Mac Quayle elektronikus zenéje szokatlan képi világgal egészül ki, az operatőrök gyakran használnak merész kompozíciókat és olyan szabálytalan beállításokat, amelyek kifejezetten nyugtalanítóan hatnak, és baljós hangulatot kölcsönöznek a jeleneteknek. Önmagában elvinné a hátán az egész sorozatot Elliot figurája, akit az egyiptomi és görög felmenőkkel rendelkező Rami Malek a lehető leghitelesebben testesít meg. Őt egyébként Sam Esmail menyasszonya, Emmy Rossum ajánlotta az író-rendező figyelmébe a The Pacific – A hős alakulat című minisorozatban nyújtott alakítása miatt. Míg a hackercsapat legtöbb tagja Darlene-t (Carly Chaikin) leszámítva meglehetősen elnagyolt karakter marad a háttérben, addig az Elliot vetélytársaként felbukkanó eszelős yuppie, Tyrell Wellick (Martin Wallström) a sorozat második legemlékezetesebb arca, aki még Patrick Batemant is felfalná reggelire.


Mr. Robot

Rami Malek és Carly Chaikin


A Mr. Robot egy rabul ejtő, hallucinogén utazás egy briliáns ember elméjének a mélyére, aki a saját démonaival és családi traumáival küzd, miközben a naprakész utalások segítségével – többek között az Ashley Madison meghackelesét is beleírták a forgatókönyvbe – ábrázolja a modern technológia útvesztőjében vergődő emberek elidegenedettségét, és görbe tükröt tart korunk álságos valósága elé. Sam Esmail eddig még csak egy rövidfilmet és egy nagyjátékfilmet – a tavalyi A szerelem üstököse című romantikus mozit – rendezett, első tévés munkája azonban jó eséllyel pályázhat akár az év legjobb újonc sorozatának címére is.


Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon!