A Marsot is meghódítaná Elon Musk

Fotó: AFP / MARK RALSTON

-

A túélést nem szavatolja a SpaceX. Az pályázzon, aki kész meghalni. A túélők viszont akár vissza is jöhetnének a Marsról.


Emberi kolóniákat tervez a Marsra Elon Musk amerikai milliárdos, a SpaceX vezetője. Musk olyan Mars-rakétákat tervezne, amelyek száz utast és árut is képesek szállítani. A cég nagyjából 26 havonta indítana járatot a vörös bolygóra, amikor a Föld és a Mars együttállása kedvező. Musk az első csapatot már 2024-ben útjára bocsátaná, bár az időpontot maga is optimistának nevezte.

A túlélést senki sem garantálná azoknak, akik jelentkeznek a SpaceX „hihetetlen kalandot” jelentő Mars-járatára. „Az életüket viszik vásárra, ez elkerülhetetlen. Tehát, aki kész meghalni, az pályázhat az útra” – mondta Musk a guadalajarai űrhajózási kongresszuson.


Legyen megfizethető

Musk nagy emberi kolóniákat képzel a Marsra, melyek a földihez hasonló körülményeket alakíthatnak ki a bolygón. Kulcsfontosságú tényezőnek nevezte a költségeket: az áraknak megfizethetőknek kell lenniük. „Nem lehet önfenntartó civilizációt alapítani, ha fejenként 10 milliárd dollárba kerül a menetjegy. Az a célunk, hogy a jegy egy közepes amerikai családi ház ára körüli, úgy 200 ezer dollár legyen.”


Most még fejenként 10 milliárd dollár lenne egy jegy


A marsi telepeseknek nem kell csak az odaútra szóló jegyet váltaniuk, mert az űrhajók újra használhatók, és ettól olcsó lenne a közlekedés. „Sokkal


többen lesznek hajlandók a vörös bolygóra utazni, ha van onnan visszaút,

még ha nem is veszik igénybe.”

A Mars-vállalkozás finanszírozása nagy kihívást jelent Musk szerint, a fejlesztés költségeit 10 milliárd dollárra becsüli. „Magam is gyűjtöm rá a pénzt, ám a Mars benépesítése végül a köz- és a magánszféra együttműködésével valósulhat meg.”


Videó már van

A Mars átlagosan 225 millió kilométerre kering a Földtől, emberek odaszállítása – ami hat-kilenc hónapos utazást jelentett eddig – rendkívül ambiciózus vállalkozásnak tűnik. Musk azt akarja, hogy rakétája akár három hónaposra rövidítse az utat. Előadása alatt egy négyperces videón mutatta be az űrjárművet.

Jeff Bezos Blue Origins nevű űrvállalkozása szintén tervez hasonló űrhajót, a New Armstrongot, amely ugyancsak alkalmas lenne marsi szállításra – mondta Rob Meyerson, a cég elnöke. Az USA kormánya is beszáll a Holdon túli utazások finanszírozásába. Az űrkutatási hivatal, a NASA támogatja a SpaceX első marsi küldetését, mely a tervek szerint 2018-ban indul.


A NASA is együttműködne


A Red Dragon űrkapszula embereket nem szállítana, tesztelné a leereszkedést és a landolást a bolygó felszínén. A NASA fogja ellátni a SpaceX-et a nagy távolságokhoz szükséges kommunikáció eszközeivel, illetve konzultációval is segít.


Nem veszített vásárlót

Addig van elég teendője a SpaceX-nek. A cég egyelőre azt vizsgálja, hogy szeptember elején miért robbant föl a rakétája a 200 millió dollár (55 milliárd forint) értékű izraeli műholddal a fedélzetén. Az eset, mely 14 hónap alatt a második volt már, a milliárdos szerint „kis dolognak számít egy hosszú úton”. Hozzátette, hogy a cég egyetlen vásárlót sem veszített.


spacex robbanás Kennedy Űrközpont

Lesznek még balesetek


A SpaceX eddig több mint 70 küldetést teljesített több mint 10 milliárd dollár értékben, magán- és kormányzati megrendelések is voltak köztük. Musk nem zárta ki, hogy a jövőben is előfordulhatnak balesetek.