A magyar okoscsengő akkor is szól, ha lopják a biciklit

Fotó: Getty Images / Mario Tama

-

Irányt jelez, magasságot mér, navigál, és ha elénk lépnek, még csengetni is lehet vele. Budapesten készül a bringát kiokosító kütyü.


A bicikli eddig egészen jól ellenállt az okosításnak. Az első-hátsó lámpák ugyan már USB-ről töltődnek, a kilométeróra - már ha nem a kormányra rákendácsolt telefon méri a sebességet - jobb esetben drót nélkül kapja a jelet a villára szerelt szenzortól, de körülbelül itt véget ér a történet. Illetve egészen csodálatos tervek a jövő városi biciklijének megtervezésére - lent láthatják is a tavalyi nyertest -; de ezek a gépek egyelőre nem jönnek szembe Budapest utcáin.


Jó lesz a jövőbringa, ha egyszer elkészül


A fenti helyzeten akar változtatni a Shoka csapata, akik szeptemberben indítják az okos biciklicsengőt ígérő Kickstarter kampányukat. Az ötletet egy éve gyúrják, fejlesztik, a sokadik változatnál tartanak. Gondolkodtak korábban olyan kütyün, ami az okosautók sofőrjeinek figyelmét hívja fel a biciklisekre. De mivel a városokat nem lepték el egyelőre az androidos kocsik, ezért egyszerűen a biciklizés biztonságosabbá tételét tűzte ki célul a csapat.

A Shoka egyik fele, a megtett utat mérő, a bicajost megdicsérő és jutalmakat osztogató app tesztverziója már a héten meg fog jelenni - mondta Falus Dániel, a Shoka vezetője. Az első elektronikákat pedig heteken belül várják. A szeptemberi kampányba úgy akarnak belevágni, hogy a kezükben van a profi 3D-nyomtatott készülékház, beszerelt elektronikával. Nagyon meggyőzőnek kell lenni, hogy a gyártás elindításához szükséges százezer dollárt összedobják a biciklisek.


Irányt jelez, szirénázik, ha lopják és még csengetni is lehet vele


A Shoka Bell névre hallgató csengő messze nem csak csengetni fog tudni: navigál, jelzi, ha más próbálja eltolni a biciklinket és még ránk is pittyeg, ha ismerős van a közelben. A kütyü hátulján lévő, leginkább a konzolok analóg joystickjére hasonlító vezérlővel pedig csengetni lehet. A hangerő attól függ, hogy meddig húzta el a bringás az irányítót, a csengőhang pedig az iránytól.

A csengőhang nem szabható testre - nyolc dallamból azért csak lehet választani - nem az a cél, hogy nagyon egyéni élmény legyen csengetni, hanem az, hogy az emberek felfigyeljenek a hangra. "Nem kell, hogy fémes hang legyen. Fontos, hogy alacsony és magas hangok váltakozzanak és szaggatottnak kell lennie a dallamnak" - mondja Falus a követelményekről.


A dokkolórész saját akkuval és rádióval rendelkezik


Ahhoz képest, hogy a Shoka Bell alig nagyobb egy biciklilámpánál - az eleje világít is, helyzetjelzőként -, telepakolták technológiával: a tetején ledekből kirakott ikonok mutatják az irányt, amelyeknek a fényerejét egy fénymérő segít szabályozni, hogy éjszaka ne vakítson, nappal pedig látható legyen a kijelző. Ha a Shoka szoftvere megtanulja a várost, például azt, hogy hol fékeznek a legtöbbet és legnagyobbat a bringások, akkor figyelmeztetéseket is meg tud majd jeleníteni.


Tudjuk majd jelezni, hogy figyelj, ez most nem az a piros lámpa, amin át lehet csúszni.

A Shoka Bellben lesz mikrofon is, így a csengetés hangerejét a környezethez tudja igazítani. A pontos magasságméréshez pedig barométer lesz a kütyü alaplapjára forrasztva. Ennek egyelőre nem nagyon van szerepe, de olcsóbb rászereltetni a kezdetektől az áramköri lapra, mint később észbe kapni- magyarázta Falus.


Viszik a bringád, rendben van ez? (Igen, Nem, Mégse)

A kormányra fixen felszerelt, saját akkuval rendelkező dokkolóegység Bluetooth chipet és egy szabad frekvencián működő rádiót is tartalmaz. Az előbbinek körülbelül negyven méter a hatótávolsága, az utóbbi viszont kétszáz méterre is tud jelet küldeni. Szenzor csak egy darab van a dokkolóban, egy giroszkóp. Ha a biciklit megmozdítják, azonnal jelezni tud a tulajdonosnak.

"[A riasztó funkció] nem arra való, hogy éjszaka ez vigyázzon a biciklire. Arra vegye meg mindenki a legdrágább Kryptonite láncot és nagyon jó videók vannak arról, hogy hogyan kell lakatolni" - mondja Falus. Arra viszont jó, hogy a figyelmeztessen, ha a kerthelyiség elé láncolt biciklinket valaki megpróbálja meglovasítani. Ha mégis ellopták a bringát, a többi ShokaBellel felszerelt bicikli megjegyzi a pozícióját, ha érzékelik a közelben.


Shoka

A forma már rendben van, de ennél szebb prototípus kell az induláshoz


Csak a Holdig kell eltekerni egy csengőért

Aki nagyon gyorsan szeretne okoscsengőt, az 500 dollárért - 140 ezer forint, igen, ennyiért már biciklit is adnak - benevezhet majd az első fejlesztői példányok egyikére a szeptemberben induló kampányban. A türelmesebbek 79 dollárért (22 ezer forint) pályázhatnak az elsők között az okoscsengőre, a bolti ára pedig 150 dollár lesz. Akik egy fillért nem akarnak költeni, de mégis szeretnének Shoka Bellt, azok a csapat által egyelőre még csak tervezgetett plecsnigyűjtő kampányok valamelyikére nevezhetnek be. Az biztos, hogy az első száz bringás, aki ezer kilométert teker az appal, kap egy kütyüt.


Shoka

Nem kell letekerni a Föld-Hold távolságot, 1000 kilométerért már jár a kütyü


Az ár csak akkor kérdés, ha vacak a cucc.

Falus nem fél attól, hogy az ár elriasztja a vásárlókat. Abban bízik, hogy a viszonylag sokan létező európai városi bringásokat és a rohamosan növekvő amerikai bicikliseket meg fogja győzni a fedélzeti számítógép tudásával rendelkező kütyü.