A Germanwings pilótája egy hosszabb ideig felfüggesztette a kiképzését

Fotó: AFP / PATRIK STOLLARZ

-

A cég vezetője szerint az alkalmazottaikat szigorú kritériumok alapján választják ki, és az, ami a Germanwings járatával történt, egyedi tragédia. Andreas Lubitz egy időre félbehagyta pilótakiképzését, de azt nem tudni, miért.


A Lufthansa vezetője, Carsten Spohr a csütörtök délutáni sajtótájékoztatón megerősítette, hogy a Germanwings repülőgépének a katasztrófáját szándékosan okozták, és azt is, hogy az eddigi bizonyítékok alapján a másodpilóta megakadályozta, hogy a kapitány visszajusson a pilótafülkébe, miután elhagyta azt. Spohr elmondta, hogy a másodpilóta 2013 óta állt a cég alkalmazásában, és kifogástalan munkát végzett. Ezt megelőzően Brémában és az amerikai Phoenix-ben kapott kiképzést.

Hangsúlyozta, hogy a személyzet tagjait szigorú kritériumok alapján választják ki, és a többi között pszichológiai teszteknek is alávetik őket. „Felfoghatatlan számunkra az, ami történt, mindkét pilóta átment ezeken a teszteken” - mondta a Lufthansa-vezér, és hozzátette: „Abszolút és teljes a bizalmunk a pilótáinkban. Ők a legjobbak a világon. Ami történt, az egyedi tragédia”. Szerinte a biztonsági előírásoktól függetlenül nem lehet kizárni az ilyen eseteket.

Carsten Spohr fontosnak tartotta kijelenteni, hogy a repülés a legbiztonságosabb módja a közlekedésnek, és az elmúlt években ezen a téren csak előrelépés történt.

A másodpilóta motivációiról nem tudott nyilatkozni, arra a kérdésre, hogy kizárható-e a terrorcselekmény, Carsten Spohr azt mondta: ennek munkaadóként semmilyen jelét nem látja. Arra a kérdésre, hogy akkor öngyilkosságról lehet-e szó, a Lufthansa vezetője azt válaszolta: „Ha valaki 149 embert magával ránt a halálba, akkor az számomra valami egészen más, mint az öngyilkosság”. Spohr a sajtótájékoztatón megemlítette, hogy a másodpilóta hat hónapra megszakította a kiképzését, de ennek okáról nem tudott információval szolgálni. Hozzátette ugyanakkor, hogy ez nem példa nélküli.

Carsten Spohr kérdésre elmondta, hogy a pilóta nem szegett meg semmilyen szabályt azzal, hogy elhagyta a pilótafülkét. Az európai szabályozás nem kívánja meg, hogy a repülés teljes ideje alatt ketten legyenek a pilótafülkében.

A jelenlegi információk szerint mielőtt a kapitány elhagyta volna a fülkét, nem történt semmi különös, a két pilóta arról beszélt, hogy a kapitány átadja feladatait az első tisztnek – mondta Spohr.

A Germanwings pilótái ugyanolyan kiképzésben részesülnek, mint a Lufthansáé - hangsúlyozta Carsten Spohr. A repülőgépek életkorának szerinte nincs jelentősége ebben az esetben, hiszen a Lufthansának és a Germanwingsnek is vannak régebbi és újabb gépei is.

A Lufthansa vezetője egy kérdésre úgy válaszolt, mielőtt valaki a pilótájukká válik átesnek egészségügyi, technikai és pszichológiai teszteken is. Orvosi teszteken rendszeresen részt kell venniük, de amikor már náluk dolgoznak, a pszichológiai vizsgálat nem kötelező. Hozzátette: ha kéri egy pilótájuk, akkor természetesen nyújtanak neki lélektani segítséget.

Carsten Spohrtól azt is megkérdezték, hogy mennyibe kerül a Lufthansának a tragédia, amire csak annyit mondott, „a legkisebb problémánk most az, hogy hogyan is állunk pénzügyileg".

A Lufthansa vizsgálja mit tehetnek az ilyen esetek kiszűrése érdekében, de a cég vezérigazgatója elmondta, már 10 ezer pilótát választottak és képeztek ki a vállalat történetében.

Azt is megerősítették, hogy a pilótafülkébe nem lehet csak úgy, minden további nélkül bemenni a 2001. szeptember 11-ei terrortámadás óta, erről ebben a cikkünkben írtunk.

Azt nem erősítették meg – személyiségi jogokra hivatkozva – hogy arról a férfiról beszélnek, akinek a képei már körbejárták a sajtót. Ugyanakkor nagy valószínűséggel ő lehet az, vagyis Andreas Lubitz, mert csak nemrég törölték Facebook-profilját. Hogy miket kedvelt ott, és mit mondanak róla ismerősei, ebben a cikkünkben találja.