A lottóötösnél is jobban bejön a Duna Aszfalt

Fotó: MTI/MTVA / Ujvári Sándor

-

A két tulajdonos az ötmilliárdos főnyereménynél is több pénzt zsebelt be az építőipari vállalkozás tavalyi profitjából. Szijj László és Varga Károly fele-fele arányban részesül az állami közbeszerzéseken taroló cég 5,6 milliárdos osztalékából.


A Duna Aszfalt tavaly már nem tudott duplázni, de újabb 60 százalékkal bővítette az árbevételét. Ez derül ki a cég friss mérlegbeszámolójából. Az eddig elsősorban útépítésekben jeleskedő tiszakécskei vállalkozás 2012 óta szárnyal a közbeszerzési pályázatokon. Tulajdonosa, Szíjj László nem ritkán a felcsúti polgármester cégével, a Mészáros és Mészáros Kft.-vel közösen kap megbízásokat a közszférából, így például a békési ivóvíz minőségét javító programban. A Duna Aszfalt az egyik szponzora a felcsúti Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémiának, valamint a róla elnevezett rally bajnokságnak.


A cég versenytársak nélkül nyerte el a felcsúti arborétum felújítási munkálatainak egy részét is. Mindebben az állami Magyar Fejlesztési Bank is segítette egy 5 milliárd forintos hitelkerettel. Októberben pedig a Magyar Közút 60 milliárd forintos beszerzésén a Strabaggal és az EuroAszfalttal közösen elvitte a keret több mint felét, 33,7 milliárd forintot, miközben Simicska Lajos Közgépének már csak 150 millió forint jutott.



A dinamikus növekedésnek már abban is látszik az eredménye, hogy a Duna Aszfalt egyik leánya, a Körösaszfalt a közelmúltban felvásárolta az ágazat nem kisebb szereplőjének, mint a Magyar Építőnek a többségi részvénycsomagját. Ez utóbbinak a meghatározó tulajdonosa eddig a milliárdos Tolnay Tibor volt, aki az Építőipari Vállalkozók Országos Szakszövetségének elnöke, valamint 1999 óta az OTP Bank felügyelőbizottságának elnöke.

Szíjjék az Indexnek azzal magyarázták a terjeszkedést, hogy a 2020-ig tartó uniós fejlesztési ciklusban szinte alig építenek utakat, miközben több százmilliárd forintot költenek el épületekre, amiben viszont a Magyar Építőnek van gyakorlata. A további eredményességet mindenesetre nemcsak a felhalmozott tőke, hanem az is elősegítheti, hogy Nagykőrös fideszes polgármesterével, Czira Szabolccsal közös ügyvédi irodájuk van. Ennek pedig egészen idén áprilisig hivatalos közbeszerzési tanácsadói minősítése is volt.

Így összességében nem csoda, ha a Duna Aszfalt mérlegbeszámolójában az aszfaltkeverő- és terítő gépek között egy tízmilliós BMW és egy 15 milliós Lexus is meghúzódik.