A légzsákbotrány sem árt a Toyotának

Fotó: Getty Images / Matt Cardy

-

Rövid ideig örülhetett piacvezető pozíciójának a Volkswagen, a Toyota újra beelőzött. A japán óriás azonban egyelőre a visszahívásoknál is nagyobb számokat produkál.


Újra a Toyota a világelső az autópiacon. A legfrissebb adatok szerint a japán cég adta el a legtöbb személyautót az első háromnegyed évben, lehagyva ezzel a Volkswagent, amely a nyáron kaparintotta meg a Toyotától három éve megdönthetetlen elsőségét.

A legfrissebb adatok alapján szeptember végéig a japán cég 7,49 millió autót adott el, ebből 5,85 milliót külföldön. A VW ettől minimálisan maradt el: az eladott járművek száma 7,43 millió volt. (Az év közepén persze ennél is kisebb volt a különbség, a Volkswagen mindössze 20 ezerrel hagyta le japán riválisát.)



Sikertörténetről persze egyik cég sem beszélhet, pusztán azért sem, mivel az előző évi adatokkal összevetve 1,5 százalékkal esett vissza az új autóik értékesítése. Vélhetően mégsem emiatt fő a két cég feje. Amíg a Toyota különböző alkatrészei miatt volt kénytelen lépéseket tenni az elmúlt időszakban, a VW-t fennállása óta a legnagyobb botrány rengette meg, miután kiderült, tízmillió dízelmotor szoftverét manipulálta, hogy kedvezőbb kibocsátási értékeket mutassanak.

A szeptember közepén botrány várhatóan a következő időszakban érezteti majd a hatását, a csökkenést inkább annak lehet betudni, hogy a gyengélkedő feltörekvő országokban csökkent a kereslet. Brazíliában egyenesen harmadával esett vissza az eladás, Oroszországban pedig még ennél is komolyabb a baj: a nyugati szankciók és a zuhanó rubelárfolyam 37,6 százalékkal vetette vissza a forgalmat – számolt be a Financial Times.

Vagyis minden jel arra utal, hogy az év végére a Toyota nem csak visszaszerezheti, de meg is erősítheti elsőségét a világpiacon. Mindezt úgy, hogy ott sincs minden rendben. A cég a múlt héten jelentette be, hogy 6,5 millió autót hív vissza az elektromos ablakemelő problémái miatt,

Egyelőre így a visszahívásban is a Toyota áll „nyerésre”, hiszen a Takata problémás légzsákjai miatt az elmúlt hónapokban tízmillió autót volt kénytelen berendelni.

A Volkswagen a dízelbotrány miatt 11 millió gépkocsit rendel vissza. A visszahívások, perek és egyéb kötelezettségek miatti költségeket 15-20 millióra becsüli a cég 2016 végéig, és ehhez adódik, hogy több országban is megtiltották a dízeles VW-k forgalmazását. A német gyártót is érintheti ugyanakkor a légzsákbotrány. A Bloomberg úgy tudja, a napokban a Volkswagen is jelezte: vizsgálják az alkatrészt, amelyet csak az Egyesült Államokban 2,4 millió autójukba szereltek be.


Tudtak a csalásról

Az uniós környezetvédelmi ellenőrök már 2013-ban figyelmeztettek arra, hogy az európai autógyártók manipulálhatják a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó adataikat – írta a Financial Times. A lap úgy tudja, hogy az előző Európai Bizottság környezetvédelmi ügyekért felelős tagja ezt 2013 februárjában tudatta is az iparért felelős főbiztossal, ám ezt követően semmilyen lépést nem tettek.