A különbség a Forma-1 és minden más közt

-

Az F1-es kerékcserék nem csak a közúti bíbelődéshez, de az autóversenyzés többi ágához képest is szédületesen gyorsak. Igaz, nem csak a sebesség, de a bokszban folyó munka is jelentősen más, mint a többi sorozatban.


Meglepően érzékletesen ragadhatjuk meg a különbségeket az autóversenyzés egyes szakágai közt, ha csak egyetlen területre összpontosítunk. A kizárólag a kerékcserékről készült ötperces videó kiválóan megmutat számos érdekességet.

Mindenekelőtt szinte fordított arányosságot figyelhetünk meg a szakágak profizmusa, és a kerékcserék hossza közt. Ez kézenfekvő, hiszen minél nagyobb személyzet jut egy-egy kerékcsere elvégzésére, annál hamarabb készen lesz a művelet. Igaz, a Forma-1 szédületes gyorsaságát az is fokozza, hogy ott nem kell megtankolni a kocsikat, míg a hosszú távú autóversenyeknél maga a verseny jellege is lassítja a cserét, elvégre itt nem csak kereket, de pilótát is váltanak a bokszban.



Ezek a különbségek arra is élesen rávilágítanak, hogy részleteiben mennyire más a munka mindenhol: egészen más rituálé zajlik egy F1-es pilótafülke körül, mint a Formula E vagy a WEC nagydíjain. A fenti videó öt szakágat mutatott be, nézzük meg őket sorrendben!


Forma-1

A kerékcserét legalább 14 fős személyzet végzi, így jutnak szerelők minden kerékre. Mivel a tankolásra nem kell várni, az összehangolt munkát akár három másodpercen belül elvégezhetik a csapatok. Sőt, Mark Webber Red Bullján a 2013-as Amerikai Nagydíjon 1.923 másodperc alatt cserélték le a gumikat, ami azóta is rekord.


IndyCar

Az F1 amerikai változatában már csak hatfős személyzet végzi a kerékcserét, ezen kívül meg is tankolják a kocsikat, így a művelet nyolc-kilenc másodpercig tart, akár csak az F1-nél a tankolós korszakban.


Formula E

Itt már a látvány is teljesen szokatlan: két ember segít a bokszban, de nem abroncsokat cserélnek, hanem autót. A mostani akkumulátorok ugyanis 25-30 perc alatt lemerülnek, az egyszerű akkucserét pedig biztonsági okokból betiltotta a nemzetközi szövetség. Ezzel együtt látványos, ahogy a pilóta ívben befordul a garázsba, ahol várja már a saját, ellenkező menetirányban parkoló váltókocsija. Hanem gyanúsan lassú, ahogy átmászik egyikből a másikba: szintén biztonsági okokból minden cserének legalább 30 másodpercig kell tartania, attól, amikor a pilóta megérinti a második kocsit, addig, amíg elhagyja a bokszot. A cserét felügyeli egy pályabíró is. De mire kell a két segítő? Becsatolni a biztonsági övet, és helyre tenni a kormányt.


Nascar

Az IndyCarhoz hasonlóan hatfős csapat várja a bokszban az autókat, szintén kereket cserélnek és tankolnak, viszont itt öt-öt anyacsavar rögzít minden kereket, ami értelemszerűen lassítja is a műveletet. Ahhoz képest félelmetesen gyorsan dolgoznak a szakik, ezt 2:05-től figyelheti meg a videón.


Megbízhatósági vb

Tudják, Le Mans. Az autók a klasszikus helyszínen 24 órás versenyt futnak, a vb-sorozat többi állomásán pedig hatórásakat. Három kategória van a sorozaton belül, az LMP1, LMP2, illetve a GTE. A táncrend a bokszban: kerékcsere, tankolás, pilótaváltás, amely a frissesség biztosítása érdekében elengedhetetlen. Mivel a művelet a pilótaváltás miatt eleve lassú, csak két szerelő dolgozik a kerékcserén, a pilótafülke megtisztításában és a biztonsági öv becsatolásában pedig a másik két versenyző segít. Lényegében ugyanígy működik a versenysorozat mindhárom kategóriája.