A kormány szerint egyszerűen elaludtak a dohánykereskedők

Fotó: MTI/MTVA / Varga György

-

Perrel fenyegetik a kormányt a cigaretta nagykereskedelméből kiszorult dohánycégek, ám a kormány szerint a három nagyvállalat mindössze nem vette észre, hogy ők is ajánlatot tehetnének. Novembertől már csak két cég részesülhet a dohány-nagykereskedelem hasznából, a British American Tobacco, valamint a kormányközelinek tartott Tabán Trafik.


A Miniszterelnökség minisztere a múlt héten közölte, hogy két vállalat kapta meg a koncessziós jogot a dohány-nagykereskedelemre. Lázár János azt is elmondta: pályázat nélkül ítélték oda az évi tízmilliárdos profittal kecsegtető üzletet.


A piacról így kiszorult három nagy cég: az amerikai gyökerű Imperial Tobacco és a Philip Morris, valamint a japán JTI Hungary. Ezek rögtön az unióért kiáltottak, amiért a British American Tobacco (BAT) és a Continental-csoporthoz tartozó Tabán Trafik verseny nélkül jutott hozzá a mesés üzlethez. A Nemzetgazdasági Minisztérium a kedélyek lehűtésére most mindössze annyit közölt:


A koncesszióról és a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról szóló törvények a feltételeknek megfelelő valamennyi vállalkozás részére lehetőséget biztosítottak a dohánykiskereskedelem-ellátási tevékenység elvégzésére vonatkozó ajánlat benyújtására.

Ez gyakorlatilag olyan, mintha a minisztérium azt mondta volna, tetszettek volna elolvasni a jogszabályt. A három multi viszont úgy látja, „a magyar kormány teljességgel átláthatatlan és diszkriminatív módon két kiváltságos piaci szereplő kiválasztása mellett döntött”.


A BAT és a Tabán Trafik 20 évre betonozódott be, mindössze 600 millió forint éves koncessziós díjért, amelyet ráadásul nem azonnal, hanem fokozatosan kell befizetniük. Idén például csak 10 milliót, jövőre 100 milliót kell befizetni, a teljes összeg csak 2021-től esedékes.

A minisztérium egyebek között azzal érvel az új elosztórendszer mellett, hogy az a kis trafiktulajdonosoknak is kedvező. „Az ellátó az úgynevezett fordított árrés bevezetésével a kisebb forgalmat lebonyolító nemzeti dohányboltok részére nagyobb mértékű árrést biztosít. A nagyobb mértékű árrés az eddig a multiknál lecsapódó profit terhére növeli a trafikok bevételét és csökkenti kiszolgáltatottságukat – áll a közleményben.

A piacról kiszorult szereplők azt is kifogásolják, hogy a magyar kormány előzetesen nem egyeztetett az Európai Unióval a törvényről, a jogszabállyal hátrányosan megkülönböztetnek egyes vállalkozói csoportokat, és arra kényszerítik őket, hogy a kiskereskedelemben versenytársként jelenlévő BAT-nak és a Tabán Trafiknak kiszolgáltassák árképzésüket, árukészletük adatait és egyéb üzleti titkaikat. Az Imperial Tobacco, a Philip Morris és a JTI kész bármilyen jogi eszközt bevetni, ha a kormány nem indítja újra az eljárást a koncessziós jog elnyerésére.

A magyar kézben lévő Continental tulajdonosai hódmezővásárhelyi kötődésűek. Amikor a trafiktörvény egyik verzióját benyújtották, akkor kiderült, hogy a jogszabályt egy Sánta János nevű felhasználó gépén hozták létre. Ő az egyik tulajdonosa a Continentalnak. A trafikpályázatok során pedig több száz olyan dohánybolt volt, amelynek az üzemeltetését olyan valaki nyerte el, aki a Continentalhoz vagy cégéhez, a Tabán Trafikhoz kötődik.


Tűzközelben nagyobb a profit

Az árbevétel alapján a Continental és a Tabán Trafik együtt sem forgalmaz annyit, mint a három multi közül a legkisebb, a JTI Hungary. A Continental-csoport tavalyi forgalma nem egész 50 milliárd forint volt, a vele társult British American Tobacco árbevétele 100 milliárd forint, a velük szembeálló trióé pedig együttesen 316 milliárd forint.

A nyereségesség azonban már teljesen más erősorrendet mutat. A tavalyi év a hódmezővásárhelyieknek sikerült a legjobban: a Continental 616 millió forint profitot ért el, a Tabán Trafik 329 milliót, és az előbbi ki is vett ebből 100 millió forint osztalékot. Konzorciumi társuknak, a pécsi BAT-nak azonban nagyon rosszul megy, 2013-ban 12,7 milliárd forint, 2014-ben 3,7 milliárd forint volt a vesztesége.

A multik közül tavaly már veszteséges lett a piacvezető Philip Morris is, 5 milliárd forint a hiány. Veszteséget halmozott fel a japán cég is, és csak az Imperial Tobacco volt nyereséges, de a 655 milliós profitot eredménytartalékként bent hagyták a tulajdonosok a cégben, talán számítva a nehezebb időkre.