A jogdíj drága, a bizalom megfizethetetlen

Fotó: MTI / Marjai János

-

A 30. Magyar Nagydíj hétvégéjén Szijjártó Péter is Bernie Ecclestone kezébe csapott. Fejlesztéseket ígért, de a harminc éve tartó bizalom is kellett ahhoz, hogy már a 2026-os hosszabbításról tárgyaljanak.


Szijjártó Péter először találkozott Bernie Ecclestone-nal, de a Hungaroringen szombaton megejtett tárgyalás hangulata a külügyminiszter beszámolója szerint olyan volt, mintha már hosszú ideje ismernék egymást. „Nagyon közvetlen emberről van szó, nem nagyon pocsékoltuk Ecclestone úr idejét a formaságokra” – mondta nem sokkal a kézfogásuk után. A találkozó viszont épp elég volt arra, hogy Szijjártó Péter biztosítsa a Forma-1 kereskedelmi jogait birtokló Ecclestone-t, hogy Magyarország a mogyoródi létesítményt a legmodernebb versenypályák egyikévé szeretné tenni. Valamint arra is, hogy Ecclestone biztosítsa a külügyminisztert arról, hogy – mint Szijjártó fogalmazott – „annyira szeretnek itt lenni Budapesten, hogy csak na”.



A Hungaroring vezetőinek a tervei között szerepel egy 25 milliárd forintos fejlesztési program, amelyet úgy akarnak három év alatt végrehajtani, hogy az a 2024-es olimpiai pályázatban foglaltakkal is egybevágjon. Szijjártó szerint jó lenne, ha a fejlesztés egyik első fázisa, a pálya újraaszfaltozása már szeptemberben elkezdőnek, mert ez világos elköteleződést jelentene Magyarország részéről, és nagy mértékben elősegítené a 2026-ig tartó szerződéses viszony elmozdítását.

A külügyminiszter szerint nem elhanyagolható szempont az sem, hogy „Magyarországnak gazdasági érdeke, hogy itt tartsa a Forma-1-et, hiszen minden egyes ilyen hétvége 17-17,5 milliárd forinttal növeli a magyar GDP-t”. Ami a többi számot illeti: tavaly 169 ezer néző volt kint a Magyar Nagydíjon, az idén ez a szám nagyjából 10 százalékkal nőtt, és a kilátogatók 83 százaléka külföldi, akik a három nap alatt fejenként több mint 230 ezer forintot költenek el Magyarországon.

Arra a kérdésre, hogy mivel magyarázható, hogy miközben nagy múltú pályákat fenyeget a kiesés a versenynaptárból, addig a Hungaroring harminc éve stabil helyszínnek számít, Szijjártó Péter azt mondta: „A harminc év alatt kialakult egy olyan bizalmi viszony a mindenkori magyar döntéshozók, a rendezők és az F1 jogtulajdonosai között, ami nem megfizethető, és független az ország méretétől, gazdasági erejétől vagy az autósportbeli hagyományaitól”. Arra az újságírói kérdésre pedig, hogy Magyarország a jogdíjak szempontjából hogyan tudja majd tartani a tempót az olyan helyszínekkel, mint Abu-Dzabi vagy Azerbajdzsán, a külügyminiszter azt nyilatkozta, hogy „bár a jogdíj mértéke az egyik legfontosabb kérdés, ennél is fontosabb a bizalom. Az elmúlt 30 évben Magyarország a legmegbízhatóbb partnere a Forma-1-nek, államként mi vagyunk a legrégebb óta megszakítás nélkül kapcsolatban a Forma-1-gyel, és ezt nagyon nagy pénzre tudjuk váltani egy-egy tárgyaláskor a jogdíjakról.