A Hősök terére várja a magyar buszokat Tarlós István

Fotó: MTI / Kallos Bea

-

A főpolgármester szerint Budapest nem kap valódi segítséget a metrófelújításhoz. Nevetségesnek tartja, hogy a részletkérdésekben is a miniszterelnökhöz kell fordulnia.


Tarlós István pénteki, elsősorban a 3-as metró felújítását érintő tájékoztatója arról szólt, akinek a nevét sem ejtette ki: Lázár Jánosról. A főpolgármester szerint a miniszterelnökséget vezető miniszter tények helyett hisztérikusan vagdalkozik, miközben valódi segítséget nem nyújt a metró felújításához – írja az Index.

Tarlós szerint:
  • a kormány hiába állítja, hogy 200 milliárdot ad, ez csak 137,5 lehet, de még azt sem látni;
  • nem igaz, hogy megoldható lenne az M3 teljes kiváltása a felújítás alatt buszjáratokkal;
  • nem igaz, hogy ellehetetlenítették a magyar buszgyártókat, elvégre az Evopro indult;
  • nem igaz, hogy vannak rendelkezésre álló magyar buszok, ha lennének, bemutatták volna;
  • nem igaz, hogy a kormány támogatja a buszvásárlást, ezt lényegében megtiltotta.

Viszket-e Tarlós tenyere Lázárra gondolva? – merült fel a kérdés Tarlós Budapestinfóján. Lázár ugyanis a csütörtöki Kormányinfón ezt mondta, azzal vádolva a főpolgármestert, hogy nem tesz meg mindent a 3-as metró felújításának lebonyolítására és a metrópótló buszok beszerzésére, hanem ehelyett mindenkibe beleköt.

„Markáns, olykor pikáns a Budapestinfó, némi humorral is fűszerezve, de a mai nem lesz ilyen” – mondta Tarlós. „Nagyon komolyan szeretnék önökkel beszélni. Szeretek verekedni meg viccelődni is, de arra jutottam, hogy ezeknek az emelt szintű kommunikációs adok-kapok játékoknak semmi értelmük nincs.”

Tarlós szerint tévedés, hogy a kormány 200 milliárdot bocsát rendelkezésre, ugyanis a metrószerelvények felújítására felhasználható 69 milliárd forint hitel, amit Budapest vett fel és fizet is vissza. További 137,5 milliárd forintról pedig szó van, de még mindig nem látható. Szerinte az sem igaz, hogy a kormány kész fizetni, ha a projekt túlcsúszna ezen az összegen. Az általa idézett kormányhatározatból kiolvasható: a plafon 137,5 milliárd forint lehet.


Megtiltották, elvárják

Tarlós kétszer figyelmeztette levélben a BKV-t, hogy sor kerülhet a 3-as metró leállítására, amennyiben azt biztonsági szempontok indokolják. A teljes szakasz leállítása azonban megoldhatatlan feladat elé állítaná a várost. „A BKK kiszámította: ha 17 kilométeres szakaszon végig csuklós busz bonyolítaná le a forgalmat, akkor 7 km hosszú buszoszlop alakulna ki a teljes vonalon, és 1,5-2 percenként hét csuklós busznak kéne beállni, felvenni az utasokat és elindulni. A keresztirányú forgalmat ez tökéletesen megakadályozza. Képes valaki, akinek általános iskolainál magasabb végzettsége van, elképzelni, hogy ez éveken át megvalósítható?”

A főváros ezt nem is így képzeli el, csak szakaszos felújítás esetén jelenthet alternatívát a felszíni közlekedés. Erre a főváros buszbeszerzési tendert írt ki – a lengyel Solaris futott volna be –, ám a pályázat megfeneklett. Tarlós idézte a kormány határozatát, amely lényegében visszavonta a támogatását az EIB-hitel buszvásárlásra való felhasználásáról. Szükség lenne a 150 buszra Tarlós szerint, de visszautasította, hogy megakadályozták volna a magyar buszok beszerzését.

„Fél évet vártunk a buszokra, nem jöttek meg. Mondják, azért nincs magyar busz, mert a magyar önkormányzatok nem fogalmaznak meg erre keresletet. Budapest kétszer is benyújtott keresletet: tavaly buszbeszerzési tenderen, aztán a szolgáltatásvásárlási tendernél, ahol a Volán elindult, befogadták a pályázatot. Ha van magyar busz, akkor miért lett a tender megsemmisítve? A Volán hozhatta volna a magyar buszait, ha elengedték volna a tendert. Ha lennének buszok.” Tarlós szerint egyetlen magyar buszgyártó, inkább összeszerelő cég jelentette a BKV-nak, hogy 2017 júniusáig hét darab buszt tud leszállítani. „Rendeltünk 10 buszt, a mai napig nem szállították le.”


Orbán segítsen

„A kérdést egyszerűen el lehetne dönteni, ha előállna 50 magyar busz a Hősök terén. Hol vannak a buszok? Hat hónapja nem mutatják be. Mutassák be, és abban a pillanatban kapitulálok” – mondta Tarlós.

„Néhány ezer migránst kellett két éve elszállítani, azt se tudta az állam megoldani, BKV-s sofőrök és buszok kellettek hozzá” – mondta a főpolgármester, aki nem aggódik amiatt, hogy a szakaszos felújításhoz ne lenne önerőből elég busz. Ehhez „a BKV és a BKK összeszedett 60 csuklóst és 150 szóló buszt. Bőven tudjuk biztosítani azt a 70 buszt, amely egy szakasz kivitelezési munkájakor szükséges.”

„Csalódott vagyok, és értetlen. Úgy látom, nincs értelme a kommunikációnak. Szakmailag megalapozott, tényekkel alátámasztott kérdésekre ködös, demagóg, szakmailag dilettáns válaszokat kapunk, nem is a feltett kérdésre” – mondta Tarlós. „Homályos, vádaskodó, hisztérikus, általánosító válaszokat kapunk, amelyeket az égvilágon semmivel nem lehet alátámasztani, de az ellenkezőjét igen. Én kormányhatározatokat, számokat, tényeket mondok, mikor vannak erre hasonló fajsúlyú, tényekkel megalapozott válaszok? Soha. Nem veszik észre? Soha nincsenek. Hatályos kormányhatározatokat tagadnak le, az utazóközönség biztonságáról papolnak, miközben ebből csak a főváros csinál kérdést. Vagy segítsenek, vagy mondják meg, miért nem akarják segíteni a felújítást.”

Tarlós szerint nevetséges, hogy egy ilyen ügyben, a beruházás részletkérdéseiben is Orbán Viktorhoz kell fordulnia segítségért a fővárosnak.