A hely, ahol a köszönésért is fizetnek a gyerekeknek

Fotó: VS.hu / Zagyi Tibor

-

Egy bezárt kocsmában indulhat újra a tanoda, amely egy tolnai kistérség hátrányos helyzetű diákjainak az egyetlen reményt jelenti a kitörésre. Aki délutánonként csellengés helyett ide jár, annak jobbak a jegyei és kevesebb a hiányzása. Egyedi pontrendszerrel motiválják a nehéz sorsú gyerekeket.


Talán túlzás azt mondani, hogy tűkön ülnek, de az biztos, hogy nagyon várják az Aparhanton és a környéken élő diákok, hogy újra beinduljon a Máj sukar Juma (Egy szebb világ) tanoda. Ha minden jól megy, csak jövő márciusig kell eltölteniük valahogy az üres délutánokat, akkor ugyanis új TÁMOP-pályázat indul, és talán az oktatásra is jut.

Így tanterem helyett egy családi ház dolgozószobájában ülünk az Aparhanti Független Roma Egyesület két vezetőjével, Ferenc Veronikával és Jákovics Vilmossal. Tíz éve indultak, mert látták, hogy valamit tenni kell a Bonyhád környéki településeken élő szegény és hátrányos helyzetű gyerekekkel, romákkal és nem romákkal.

„A 90-es évek végén voltak, akik ötödikesként ballagtak el az általános iskolákból, már az egészen fiatalokat kivette a család idénymunkára. Vagy egyszerűen csak vigyázni kellett a kicsikre, amíg a szülők napszámban vannak” – mesél tragikus tolnai gyereksorsokról Jákovics Vilmos. Látszott, hogy az állami közoktatás nem tud minden problémára reagálni a mélyszegénységből jövő, a család támogatását nélkülöző gyerekekkel.

A 2009-ben indult tanoda együttműködése nem volt mindig zökkenőmentes a környező iskolákkal. A problémák és az ellentétek főleg az induláskor nehezítették meg a tanoda életét.

Jákovics Vilmosék épp ezért a közoktatást kiegészítő programban gondolkoztak. Egy tanodában, ahol egy alsós tanító mellett van humán és reál szakos segítség és egy nyelvtanár. Ahol fejlesztőpedagógus méri fel, kinél, mi a fejlesztendő terület és készít egyéni fejlesztési tervet. Személyesen keresték meg az érintett roma és nem roma családokat. Győzködték szülőket, hogy engedjék el hozzájuk délután a gyerekeket, egy tanoda csak jobb, mint a csellengés.

Hogy tényleg jobb, arra öt diák adta meg a választ: Szelina, Patrik, Petra, Erik. És Ruben, a pókemberes pólóban.

Erik, a legidősebb közülük. A nyolcadikos fiú öt éve kezdett a tanodában. Addig délelőtt unatkozott az iskolában, délután pedig „elvolt”. Tanulással nem törte magát, a harmadik osztályt még kettesekkel kezdte.


Szelina, Ruben, Patrik, Petra


Először rossz volt, azt hittem, ugyanaz lesz, mint az iskolában

– mondja a kamaszfiú, aki mostanra inkább négyes, mint hármas, és komoly dilemmában van, merre tanuljon tovább. Legszívesebben rendőrnek menne, a bűnmegelőzési terület érdekelné. Ha viszont nem vennék fel a rendészeti szakközépbe, akkor a rendőri hivatással viszonylag kevés közös pontot felvonultató ács szakmát választja. Erik apja kőművesek mellett dolgozik, anyja otthon van a testvéreivel.

A hetedikes Szelinának is komoly tervei vannak. Ő a híres pécsi Nagy Lajos Gimnáziumot célozta meg, a tanoda egyik mentora is ott tanult. Amióta az elmúlt tanév végén – ideiglenesen – bezárt a tanoda, azóta Szelina délutánonként otthon írja a leckéjét, számítógépezik, vagy öccsét, Rubent – a pókemberes pólóban – kíséri fociedzésre.

Ruben csak nővére elmondásából ismeri a tanodát, a kisfiú elsős. Amikor épp nem az írott i-betű szárához készít remek egyeneseket, akkor abban reménykedik, hogy focistatudására kedvenc csapatánál, a Real Madridnál is felfigyelnek.

Petra és Patrik testvérek. Nyilvánvalóan nem övék Tolna megye leggazdagabb családja, de mint tanodások már többször járhattak a Balatonnál, Egerben, Miskolctapolcán és színházban. A szőke testvérpár ugyan nem említi, de a tanoda egyik legnagyobb hozadéka, hogy összekapcsolja a roma és nem roma gyerekeket, rajtuk keresztül pedig a családokat.



Jákovics Vilmos szerint „az óvodában még nincs gond, de az általános iskolában már elkezdődik a cigányozás”, azon gyermekek részéről, akik cigányellenes neveltetést kapnak otthon. A tanodának eddig helyet adó Kisvejken, a szomszédos Aparhanton és a környező falvakban együtt élnek ugyan a cigányok, a németek és a székelyek, de mindenki külön szervez programot.

Sokaknál csak a tanoda a közös pont – jegyzi meg Ferenc Veronika. A legutóbbi családi napon például rengeteg recept cserélt gazdát, hogy ne csak a romák konyhájában sülhessen cigánykenyér, a bodag.

Persze a tanoda működése sem ment mindig könnyen, mert a szegregátumból érkező gyerekeknél sok, alapvető szociális készség hiányzott. Több elsős csak az iskolában látott először angol vécét, ahogy a társas viselkedés szabályainak megismerése is újdonságként hatott.



Ferenc Veronika


Hogy motiváljuk a gyerekeket, bevezettük a bachtalót, egyfajta pontrendszert. Van, akinek a köszönésért is adtunk kettőt

– meséli Ferenc Veronika, hozzátéve, hogy ezzel is azt akarják sugallni, hogy a diákok tudatosan éljenek és tudják, mindenért meg kell dolgozni. A bachtalo, vagy baxtalo cigányul szerencsét jelent, a tanodában viszont a jutalmazás és büntetés alapját.



Bachtalo-árfolyam

Amiért bachtalót kapnak a diákok:
Tanodai megjelenés 1 db / nap
Foglalkozásokon való részvétel 5 db / foglalkozás
Hiánytalan felszereléssel való érkezés 1 db / tantárgy / nap
Együttműködő hozzáállás 1 db / tantárgy / nap
Társak, tanárok segítése 5 – 10 db / alkalom
Félévi és év végi jegyek után átlag x 100 db / félév
Javítás jegyeiken százaléka x 10 db / félév
Jegyek szinten tartása 5 db / félév
Tanárok egyedi megítélése alapján 1 – 5 db / alkalom

Amiért bachtalóval fizetnek:
Számítógép használata 1 db / 10 perc
Elmaradt köszönés 1 db / alkalom
Csúnya beszéd 1 db / alkalom
Társakkal, felnőttekkel szembeni szemtelen viselkedés 1 – 3 db / alkalom
Verekedés 10 db / alkalom
Hiányos felszereléssel való érkezés 1 db / tantárgy / nap
Együttműködő hozzáállás elmaradása 1 db / tantárgy / nap
Jegyek átlagán való rontás százaléka x 10 db / félév
Tanárok egyedi megítélése alapján 1 – 5 db / alkalom
Felelősséget vállalnak egy játékért 1 – 3 db / játék (ha sértetlen állapotban adják vissza, akkor a bachtalo is visszajár)


Aparhant; tanoda; oktatás; riport; Aparhanti Független Roma Egyesület


Negyedévente aztán bachtalovásárokat rendeznek, ahol a gyerekek beválthatják pontjaikat az adományokból összegyűlt tárgyakra. Szelinának legutóbb annyi bachtalója gyűlt össze, hogy ruhát, tollakat és mézeskalácsot is tudott venni magának, míg más számológépre, iskolatáskára költötte el pontjait.

Hogy bejött-e a bachtalo és a tanoda? Úgy tűnik, igen. Egyrészt Szelina, Patrik, Petra, Erik és Ruben, a pókemberes pólóban mindannyian hangosan köszöntek (két bachtalo), másrészt a mért részképesség-területek (a többi közt szövegértés és matematika) átlaga 14 százalékkal emelkedett a tanodát elvégző tanulóknál.

Az első harminc gyerekből – akikkel mind egyéni szerződést kötöttek – tizenhat bukással érkezett. Az első év végén már csak hárman buktak, végül évet nekik sem kellett ismételniük. Azóta az is előfordult, hogy az egyik bonyhádi általános iskolából kérték meg a tanoda pedagógusait, hogy a nyáron korrepetálják kicsit néhány diákjukat, hogy a pótvizsgán ne legyen gond. Nem is lett.

Az egyesület egyik legnagyobb büszkesége pedig, hogy egyik roma tanulójuknak annyira kedvére vált a továbbtanulás, hogy jelenleg már a szegedi egyetem germanisztika szakos hallgatója.


Aparhant; tanoda; oktatás; riport; Aparhanti Független Roma Egyesület


Az eredményesség és az egyesület tagjainak állhatatossága miatt – sok családnál még nyáron is hetente kopogtattak, hogy küldjék a gyereket – kezdte a környék is elfogadni a tanoda létét. Épp ezért okozott nagy meglepetést, amikor a korábban iskolának használt kisvejkei épületről kiderült, hogy a tulajdonos önkormányzat máshogy akarja hasznosítani.

Úgy tűnt, ez a tanoda végét jelenti, ám az egyesületet felkarolta a Cromo Alapítvány, amely éppen ilyen, alulról jövő közösségi kezdeményezések után kutatott. Simon Ildikó, a Cromo kuratóriumának elnöke azt mondta, elsősorban módszertani segítséget adtak az aparhantiaknak, ráadásul a tanoda mellett elkezdődött egy közösségi kert kialakítása és a közösségi ház eddigi szerepkörének átgondolása.

Azóta a Máj sukar Juma néven ismert tanoda új épületet kapott, Aparhanton. A bezárt kocsmáét. Márciustól délutánonként itt kezdhet a többi közt Szelina, Patrik, Petra, Erik. És persze Ruben, a pókemberes pólóban.


Aparhant; tanoda; oktatás; riport; Aparhanti Független Roma Egyesület