A GVH lemondatta a nagy sörgyárakat piacuk egy részéről

Forrás: Europress/AFP/Patrick Hetrzog

-

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elfogadta a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. (Heineken), a Dreher Sörgyárak Zrt. (Dreher) és a Borsodi Sörgyár Kft. (Borsodi) vállalásait, amelyek eredményeként a három legnagyobb magyarországi sörgyár csökkenti a kizárólagos szerződésekkel lekötött sör forgalmát, utat nyitva a kisüzemi és az importsöröknek. A nagy gyártók az önként vállalt korlátozásokért cserébe megússzák a feljelentést és a bírságot.


A GVH megállapította, hogy a Heineken, a Borsodi, a Dreher és a Pécsi Sörfőzde Zrt. (Pécsi Sörfőzde) kizárólagos szerződésekkel a maga számára tartotta fenn a magyarországi vendéglátóhelyek sörforgalmának összességében 43,5–44,3%-át. Ezen túl az öt legnagyobb piaci szereplő (kiegészülve a Carlsberggel) 82–95%-át adta a HoReCa-(étterem-, kocsma-, kisvendéglő-, szálloda-)-piac teljes értékesítésének a vizsgált időszakban. Így sem az import, sem a kisüzemi sörfőzdék nem tudtak piacot nyerni a nagy sörgyárakkal szemben a kizárólagossági kikötések miatt.

A GVH a társaságok vállalásai alapján kötelezettségként írta elő, hogy a Heineken, a Borsodi és a Dreher 2017 végéig két lépcsőben összesen közel 20%-kal csökkentse az egyes vendéglátó-ipari egységek számára kizárólagosan (tehát más sörgyártó termékét akadályozva) értékesített sör mennyiségét.

A vállalásban szereplő csökkentések eredményeképpen a versenytől elzárt piacrészek a Heinekennél kb. 4%-kal, a Borsodinál és a Drehernél kb. 5-5%-kal csökkennek 2017 végére. Azaz, az együttes lekötések által elzárt piacrész mérete összességében 43-44%-ról mintegy 30%-ra esik vissza, lehetővé téve az alternatív sörgyárak (ide értve a kisüzemű sörfőzdék) piacra lépési esélyének növelését Magyarországon. A Pécsi Sörfőzde – alacsony piaci részesedése miatt – nem járult hozzá érzékelhetően a halmozott hálózati hatáshoz, ezért a GVH megszüntette vele szemben az eljárást, csekély jelentőség okán.