A GVH kapott egy fülest az M4-esről

Fotó: MTI/MTVA / Mészáros János

-

A Gazdasági Versenyhivatal vizsgálni kezdte az M4-es építése közben felmerült kartellgyanút. Egy bejelentés miatt vizsgálódnak. A kormány március végén közölte: az EU kartellgyanút jelzett egy olyan építkezésnél, amelyben a Közgép is részt vett.


“A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálja az M4-es autópálya építésével kapcsolatban felmerült kartellgyanút” - válaszolta hétfőn a VS.hu megkeresésére a hivatal.

Ebben azt írták: azt követően kezdtek vizsgálódni, hogy bejelentés érkezett hozzájuk az Abony-Fegyvernek közötti szakasz építése során felmerült kartellgyanú miatt. Arra a kérdésünkre nem válaszoltak, hogy a bejelentés kitől érkezett.

A kormány március végén rendelte el, hogy azonnal állítsák le az M4-es autópálya építését. Ezt azzal indokolták, hogy az Európai Bizottság szerint csak kartellezéssel jöhetett ki a közel 4 milliárdos kilométerenkénti építési költség.

Az M4-est több cég építi, ezek között található a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép is. Egy 46,7 milliárdos részt nyert meg a Colas-Swietelsky konzorcium, egy 32,5 milliárdosat a Közgép-A-Híd páros, és egy 31,5 milliárdosat a Strabag. Az építkezések mindhárom területen megkezdődtek, 2016 szeptemberében fejeződtek volna be.

Néhány nappal később a 444 arról írt: az Európai Bizottság nem vizsgálta, hogy kartelleztek-e az M4-es autópálya építői, így biztos, hogy nem ezért állította le a kormány az építkezést. A lapnak a bizottság azt írta: "a tenderezést nem kérdőjeleztük meg". Az EB azért nem foglalkozik azzal, hogy kartelleztek-e a cégek, mert a beruházásra az EU nem adott pénzt.

Csepreghy Nándor az uniós fejlesztések kommunikációjáért felelős helyettes államtitkár ezt követően azt mondta a VS.hu-nak, hogy az EU regionális fejlesztésért felelős biztosságának egy magas rangú képviselője közölte „személyesen, hivatalosan egy tárgyaláson”, hogy gyanújuk szerint az M4-es körül kartellgyanú merült fel.

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki sajtótájékoztatóján azt mondta: a kormány szerdai ülésén utasította Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztert, hogy vezényelje le az elszámolást a kivitelezőkkel és szerezze vissza a 22 milliárdos előleget.

A miniszter szerint „kizárt, hogy a kartellgyanú az Orbán-Simicska háború része lenne”, miszerint az is, hogy emiatt állították le a beruházást, és vonják vissza a kivitelezőktől az előleget.