A Facebook újra megreformálja a hírfogyasztást

Fotó: Getty Images / Dan Kitwood

-

Instant Articles, azaz azonnali cikkek néven mutatja be szerdán a Facebook a legújabb fejlesztését, amivel a jelentősen felgyorsítja a Buzzfeed, a The Guardian és más online médiumok anyagainak betöltését. A kiadók, bár együttműködnek a Facebookkal, tartanak annak túlzott megerősödésétől a hírszolgáltatásban.


8 másodperc. Ennyi időbe telt eddig átlagosan egy cikk betöltése a Facebook mobil applikációjában. 8 másodperc nem hangzik soknak, de a mobil szoftverek világában egy örökkévalóságnak számít. Azonban hamarosan ez már csak a sötét múlt lesz, hiszen a Facebook rájött, hogyan faraghatja le azokat a másodperceket, amik például a Buzzfeed oldalának betöltéséhez kellenek.


Egyszerűen nem tölti be. Az Instant Articles-szel együttműködő partnereinek a cikkeit a Facebook mostantól saját maga tárolja, így nem kell a külső oldal megnyitásával bíbelődnie. A programban jelenleg 9 partner vesz részt: a Times, a Buzzfeed, a The Atlantic, a National Geographic, az NBC News, a The Guardian, a BBC News, valamint a német Bild és a Der Spiegel.

Az egyelőre csak az iOS-es verzióban elérhető Instant Articles ugyan azt a módszert használja a cikkek gyors betöltéséhez, mint, amit az applikáció eddig is használt a képek és egyéb multimédiás tartalmak megjelenítésének felpörgetéséhez: már akkor elkezdi betölteni a cikket, mikor még csak kezdünk felé görgetni, hogy mire odaérünk, legalább a tetejét rögtön be tudja nekünk hozni a program. Az újfajta cikkek a sebességen kívül nem különböznek sokban az eddig látottaktól: egyáltalán nincsenek lebutítva, sőt, a szerkesztők a nyugodtan teledobálhatják a cikkeket mindenféle beágyazható tartalommal, legyen az YouTube videó, vagy Twitter bejegyzés.



Az újításnak azonban nem az lesz az egyetlen hatása, hogy nem kell 8 másodpercet várnunk a „23 magyar étel, amit ki kell próbálnod mielőtt meghalsz” című Buzzfeed cikkre, hanem jelentősen megerősítheti a Facebook eddig sem éppen jelentéktelen szerepét az online médiában.


Declan Moore, a National Geographic média igazgatója úgy nyilatkozott, hogy ugyan vannak fenntartásaik a Facebook a hírterjesztésben betöltött egyre fontosabb szerepével kapcsolatban, ám az együttműködés az egész szervezet érdekében állt. Nem meglepő, hiszen a National Geographic-nak 35 milliós követő tábora van a Facebookon.