A City tart a hard Brexittől

Fotó: BELGA MAG / THIERRY ROGE

-

A londoni City pénzügyi szolgáltatási cégeinek vezetői „rémülettel figyelik”, hogy a brit kormányon belül egyre erőteljesebb a törekvés a „hard Brexitre”, vagyis arra, hogy Nagy-Britannia ne csak Európai Unióból, hanem annak egységes belső piacáról és a vámunióból is vonuljon ki – írta citybeli forrásokat idézve a hétfői Financial Times.


A londoni gazdasági napilap szerint a City vállalatvezetői attól félnek, hogy ez kikezdi az üzleti bizalmat, arra késztet vállalatokat, hogy elhagyják Londont, és így károkat okoz a City pénzügyi központjának.

A Financial Timesnak nyilatkozó bankvezetők, akik tárgyaltak kormányzati illetékesekkel, közölték a lappal: az a meggyőződés alakult ki bennük, hogy Theresa May brit miniszterelnök végül ki fogja vezetni Nagy-Britanniát az EU belső piacáról és a vámunióból.

Az idézett bankárok attól tartanak, hogy a kormány szakpolitikai döntéseit a Brexit-párti miniszterek formálják, köztük Liam Fox külkereskedelmi miniszter, aki már júliusban kijelentette, hogy Nagy-Britannia „valószínűleg” felmondja a vámuniót, és David Davis, a Brexit-tárgyalások irányítására újonnan létrehozott szakminisztérium vezetője, aki nemrég „valószínűtlennek” nevezte, hogy Nagy-Britannia az EU egységes belső piacának tagja maradhatna, miután kilépett az Európai Unióból.

John McFarlane, a Barclays befektetési bankcsoport elnöke és a The CityUK lobbicsoport vezetője a Financial Timesnak kijelentette: az ilyen „szóbeli keménykedés” veszélye az, hogy növeli a bizonytalanságot, csökkenti a bizalmat, és arra készteti az üzleti vállalkozásokat, hogy elővegyék a fiókból kivonulási terveiket.

Az egyik amerikai nagybank név nélkül idézett vezetője azt mondta: attól tart, hogy Theresa May „nem fogta fel teljesen”, milyen következményei lehetnek a Cityre a hard Brexitnek.

John Holland-Kaye, a londoni Heathrow repülőtér vezérigazgatója a Financial Timesnak azt mondta: „teljesen kezelhetetlen” helyzet állhat elő például a repülőterek, a kikötők vagy a brit és a francia part közötti tenger alatti vasúti forgalmat bonyolító Eurotunnel számára, ha a rendszerbe hirtelen be kell építeni a hard Brexittel járó összes ellenőrzési kötelezettséget.

Más citybeli vezetők arról számoltak be, hogy a Brexit-párti miniszterek egyelőre nem is állnak szóba a Cityvel, és ha „valaki megpróbál tárgyalni velük a részletekről, azzal hessegetik el, hogy megkérdőjelezi a Brexittel járó előnyöket”.

Ezekre a kockázatokra külföldről is figyelmeztették már a brit kormányt. Jens Weidmann, a Bundesbank – a német jegybank – elnöke a The Guardian című baloldali brit napilapnak a minap kijelentette: a hard Brexit azzal járna, hogy a londoni City pénzügyi szolgáltató szektorának vállalatai elveszítenék a passportingjogokat, vagyis szolgáltatásnyújtási engedélyeiket a kontinentális EU-gazdaságokban.

Weidmann szerint e jogok az uniós belső piachoz kötődnek, és automatikusan megszűnne hatályuk a londoni Cityben, ha Nagy-Britannia nem maradna az egységes EU-piac tagja.

A német jegybank vezetője hozzátette: ebben a helyzetben több, jelenleg Londonban működő pénzügyi intézmény is „átgondolhatja”, hogy hol legyen központi telephelye. Weidmann szerint Frankfurt „vonzó” alternatívát kínálhat, és „szívesen is látná a (Londonból) újonnan érkezőket”.