A celebblogger, aki milliárdos lett

Forrás: Taobao

-

Saját maga a webshopban árult ruhák modellje.


Újfajta sztárvilágot teremt az internet Kínában. Ez már felülmúlta a hagyományos show-biznisz kereteit – írja a BBC.

A 29 éves Ling Ling blogja egy tökéletes életet mutat be. Képein divatos ruhákban, kifogástalan sminkben pózol barátaival kávézókban, éttermekben, társadalmi eseményeken és olyan világvárosokban, mint Dubaj vagy Tokió.

Egy másik online híresség, a volt modell, Csang Daji 46 millió dollárt (13,8 milliárd forint) keresett tavaly az általa tervezett ruházati termékekkel. Ling Ling is ruhákat és kozmetikumokat értékesít a Taobaón, Kína egyik vezető online értékesítési felületén. Az üzlet a blogjának köszönhetően szárnyal.



Ling Ling nem elsősorban internetes celeb szeretett volna lenni. Az eladni kívánt ruhák modellje ő maga, blogjának követői pedig a leghűségesebb vásárlói. Tíz év aktív online szereplése alatt 330 ezer követőre tett szert. Annak ellenére, hogy van hat munkatársa, minden követőjének személyesen ír vissza a blogján, és a WeChat közösségi oldalon időnként élő videósorozatokat is közöl.


„Kezdetben csak online fórum létezett, majd képeket tettem fel, és elkezdtem mindennap posztokat írni. Egy csomóan fizettek azért, hogy követhessék az oldalt.”

Legelőször, 18 évesen ruhaüzlet nyitásával próbálkozott, de hamar kiderült, hogy az internetes értékesítés sokkal jövedelmezőbb, hiszen szélesebb réteget lehet elérni vele. „Sok ügyfelem van Pekingben és Kantonban is” – mondta. Taobao-boltja körülbelül 300 ezer jüant (13 millió forint) hoz havonta a konyhára, és ez ünnepeken a duplájára nő.

De ezek a számok nem elégítik ki az ambícióit, ezért aláírt egy szerződést a Tophottal, amely a legismertebb netes celebek imidzsét gondozza.



Online hírességek a kulisszák mögött

Az olyan cégek, mint a Tophot, az internetes celebek képzésével és menedzselésével foglalkoznak. Megtanítják sminkelni, fotózni, összehozzák más netcelebekkel, munkát is szereznek.

A Tophot alapítója, Janet Chen úgy látja, hogy az internetes celebvilág már túllépte a klasszikus show-biznisz kereteit, mégpedig a praktikusságával és közvetlenségével. „Csang Daji nem kivételes szépség, de az emberek szimpatizálnak vele. Azt gondolhatják, akár ők is ilyenek lehetnének egy kis smink segítségével” – mondta. A Tophot eddig 30 ezer internetes hírességgel kötött szerződést.

Janet Chen szerint néhány év múlva az interneten felnőtt generáció fogyasztási szokásai lesznek a meghatározóak, ezért mindig lesz utánpótlása az internetes sztárvilágnak. Sőt, nagy a verseny. Ling Ling időnként veszélyben érzi a sikereit, mivel rengeteg közösségi fórum létezik, és egyre több új arc tűnik fel rajtuk. Úgy gondolja, ha egy internetes sztár nem dolgozik keményen, az emberek nagyon hamar elfelejtik.


Sokan bármit megtennének, hogy vonzóak és híresek lehessenek: a kínai iiMedia Research kutatása szerint az internetes sztárok körülbelül tíz százaléka vallja be, hogy plasztikai műtétje volt.

A Women Awakening Network feminista szervezet vezetője szerint az online celebvilág irreális elvárásokat közvetít a nőknek. A celebek személyéhez a gyors siker elérése kapcsolódik, ezért sok nő utánozni próbálja a viselkedésüket, és élő Barbie babákká akarnak válni.


„Ling Ling nekem egy bálvány. Tőle fogom megtanulni, hogyan kell sminkelni, és variálni a lehetőségeket”

– mondja egy követője.