A BKK végre elismerte a járatritkítási csomagot

Fotó: MTI / Máthé Zoltán

-

Közleményük címe, hogy nincs járatritkítási csomag, majd a szövegben részletezik és táblázatosan is bemutatják a járatritkítási csomagot.


Már éppen elültek a Budapesti Közlekedési Központ szeptember elején meglépett járatritkítási csomagja körüli hullámok, amikor a központ egy újabb közleményben elevenítette föl hétfőn az ügyet. Ebben ugyan ismételten azt szögezik le, hogy nincs (nem volt) járatritkítási csomag, de aztán mégis elismerik.

Ezt írja a közlemény: „2016 szeptemberétől az utasforgalom változásához igazodva a mintegy 340 vonalból


1 villamosjáraton (50-es),
6 trolibuszjáraton (72-es, 75-ös, 76-os, 77-es, 81-es, 82-es) és
2 autóbusz-vonalon (95-195-ös, 109-es) kisebb menetrendi korrekciót
hajtottak végre.”

A közleménybe beszerkesztett táblázatból látszik, hogy valamennyi felsorolt járat ritkábban jár (nem feltétlenül teljes üzemidőben, de bizonyos időszakokban), nem sűrűbben, tehát a „korrekció” ritkítást jelent. Mivel több járatot is érint, bízvást beszélhetünk csomagról.


A BKK táblázata részletezi, hogy melyik járat mennyivel ritkábban jár


A BKK először titokban próbálta bevezetni a járatritkítási csomagot, az Index leplezte le ezt a szándékot. Most már a járatritkítási csomag egy részét tehát elismerik, de a másik részét tagadják.

Azt írják, hogy a budai fonódó villamos ritkulása, amit a VS.hu is bemutatott, nem a járatritkítási csomag kisebb menetrendi korrekciós csomag része, hanem a Dél-Budán folyó munkálatok miatt bevezetett ideiglenes menetrendé. (Vagyis bizonyos szakaszokon nem járnak a villamosok, ezért ahol járnak, ott ritkábban járnak.)


A 76-os troli menetrendje a járatritkítási csomag után


A 76-os troli régi menetrendje


Erre a budapesti utas azt mondhatná, hogy már csak ezért is hasznos lett volna nem eltitkolni, hanem bemutatni a változásokat, mert így nem kevernénk össze a vágányzári, ideiglenes menetrendet a „kisebb menetrendi korrekciós csomag”-gal. De valójában nem erről van szó. A fonódó ritkítása igenis része volt a járatritkítási csomagnak, a VS.hu birtokában van az a táblázat, amely a 41-es és 17-es teljesítményének csökkentését tartalmazza. Ez már címében sem vágányzárra utal, hanem a fonódó menetrendjének korrekciójára.

Ha végül a munkálatok befejezésekor visszaáll a ritkított villamosok járatsűrűsége a járatritkítási csomag előtti szintre, akkor ez azt jelenti, hogy a BKK ezeknél a járatoknál elállt korábbi járatritkítási terveitől (ahogy ezt a 48-as és 47B villamosoknál is tette). Ez a döntés azért is lenne indokolt, mert a fonódó sikeres, a vártnál több utast vonz, és semmiképpen sem jó ötlet a rövid ideje üzemelő, drágán kiépített rendszert máris megcsonkítani.


A 41-est ritkították. Talán az építkezések után visszasűrítik?


A BKK közleményének van még egy témája. Megpróbálja az egyébként elismert járatritkítási csomagot úgy is letagadni, hogy azt hangsúlyozza, szeptembertől több jármű közlekedik, mint előtte. Ez persze igaz, nyáron, iskolai szünetben a járatok zömén ritkább a forgalom, mint tanítási időben, mert hiányoznak az iskolások a rendszeres utasok közül.

De természetesen a járatritkítási csomagról először író Index, majd a járatritkítási csomagról később járatritkítási csomagként író többi lap, például a VS.hu is tisztábban volt ezzel, így amikor járatritkítási csomagról beszéltek, a szeptemberi menetrendeket nem a nyári, ritkított, hanem az eredeti, tavaszi menetrenddel hasonlították össze, és így vonták le azt a következtetést, hogy járatritkítási csomagot vezetett be a BKK. Kivéve persze, ahol az új menetrend még a nyári állapothoz képest is ritkítást tartalmaz. Ilyen például a 76-os troli.