A Balaton-átúszásra megy? Minimum ennyi pénzzel készüljön!

Forrás: MTI/MTVA / Honéczy Barnabás

-

A nagyobb városokból 10-20 ezer forintból lehet eljutni Révfülöpre, ahol a hétvégén tartják a hagyományos Balaton-átúszást. Útiköltség-iránytű és további jó tanácsok.


A vendéglátósok hiánya miatt bajban lévő, a vasárnapi boltzárat egyelőre beletörődően viselő Balatonon szombaton lesz a hagyományos tóátúszás. Ennek apropóján a Buksza átnézte, hogy a legnépesebb városokból (Budapest, Debrecen, Győr, Miskolc, Pécs, Szeged) mennyiért lehet eljutni Révfülöpre, és mekkora kiadást jelent az esemény.


Bár a sztrádamatricáért fizetni kell 2975 forintot (ennyiért tíznaposat adnak), érdemes megvenni, mert rövidebb lesz az út, különösen azoknak, akik a keleti országrészből, mondjuk Miskolcról, Szegedről vagy Debrecenből indulnak útnak.



A legtávolabbi város Debrecen, ahonnan 411 kilométerre van Révfülöp. Az oda-vissza út egy 6 literes fogyasztású autóval közel 19 ezer forintba kerül, de 10 literes fogyasztásnál már 31 ezer forint fölé ugrik a kiadás. Plusz ehhez jön a már említett, közel 3 ezer forintos matrica.


Budapestről szintén 6 literes fogyasztással több mint 7 ezer lesz a benzinköltség, matricával együtt pedig 10,2 ezer forintból jön ki a révfülöpi túra – szintén oda-vissza. A vizsgált városok közül Győrből lehet a legolcsóbban eljutni az átúszásra, a hazaúttal együtt 6 literes fogyasztás mellett a kiadás 6 ezer forint alatt marad, ráadásul a győrieknek még matricát sem kell vásárolniuk.

Összességében a felsorolt városokból 6–34 ezer forintból lehet megoldani az utazást matricával együtt. Olcsóbban kijön, de akár órákkal hosszabb a vonatos vagy buszos utazás. Debrecenből 14 ezer forintból jön ki a retúrjegy, Budapestről pedig 6 ezer forintból juthatunk el Révfülöpre, majd vissza.


Útiköltségek Révfülöpig


Komppal vagy komp nélkül?

Akik a keleti irányból érkeznek, azoknál alternatív útvonalként felmerülhet, hogy az M7-esen mennek a déli parton Szántódig, ott átkompoznak Tihanyba, majd onnan mennek Révfülöpre. Budapestről nézve ez az út 143 kilométer, így 14 kilométerrel rövidebb, mintha a sztrádáról letérve az északi parton kellene menni. Mivel azonban egy személyautó egy sofőrrel 2,3 ezer forintért kompozhat át a tavon, így csak irreálisan nagy fogyasztású, 100 kilométerenként több mint 40 litert elégető autónál jöhetne szóba a kompozás mint takarékos megoldás.


A kompozás mellett szólhat, hogy bár drágább, a keleti irányból érkezve időben akár rövidebb is lehet. Az északi parton lévő településeken ugyanis főszezonban előfordulhat, hogy a megengedett 50 km/h-s sebességet sem lehet elérni, persze ilyenkor a kompnál is tömeg lehet. És kompozásnál legalább a Balatont is közelről látjuk.

A pécsieknél ugyan első látásra kézenfekvő lehetne a kompozás, takarékossági szempontból nem az. Pécsről ugyanis a tihanyi komp felé is lehet menni, vagy Keszthely felé kerülni kompmentesen. Utóbbi etap oda-vissza összességében 100 kilométerrel hosszabb, de a kétszeri kompozási költség miatt még így is 2-3 ezer forinttal olcsóbb a másiknál (ezért az ábránkon is ezt az útvonalat tüntettük fel és számoltuk ki).


Ha nevezni is akar

Az utazási költségekre még rájön az átúszás felnőttek esetében 7 ezer forintos nevezési díja, a 14 évnél fiatalabbaknál csak 3 ezer forint a díj. A vizsgált városok közül a Győrből autóval érkező átúszóknak tehát legkevesebb 16-17 ezer forintjába kerül a történet, ebben benne van az utazási költség, a sztrádamatrica és a nevezési díj is. Vonattal vagy busszal 10-22 ezer forintos kiadással lehet számolni.


A Buksza csak az utazási és nevezési kiadásokat nézte, a szállás-, étel- és italköltségeket nem vette figyelembe, mivel azoknál nagyon nagy lehet a szóródás.