5 kérdés, amit fel kell tennie, ha sikeres céget akar

-

Nézzünk szembe a ténnyel: a legtöbb startup elbukik. Nem elég a jó ötlet, de akkor mégis mi kell még a sikerhez?


Sokan úgy gondolják, hogy egy startup elindításához az ötlet a legfontosabb. Az ötlet ugyan valóban fontos kiindulópont, de a megvalósításhoz, és hogy az a piacon is életképes legyen, még számos egyéb feltételnek is teljesülnie kell.

Joseph Ansanelli amerikai befektető a siker kulcsát a hosszú távú gondolkodásban látja. Összeállított 5 hasznos kérdést, melyeket mindenképpen fel kell tennie annak, aki startupot akar indítani. Íme:

1. Vajon elég jó a csapat?

Köztudott, hogy a befektetők többsége nem ötletekbe, hanem csapatokba fektet pénzt. Az ok egyszerű: egy jó csapat jó terméket állít elő, és jól is tudja eladni azt. A csapat tehát a vállalkozás motorja, amely a következő 5-10 évben cégünket a siker felé hatja, így fontos, hogy jól felépített legyen.

Ráadásul ha megváltozik a piac, vagy más okból nem jön össze elsőre a vállalkozás, akkor is csak egy jó csapat lesz képes beazonosítani a problémákat, és persze választ adni a kihívásokra.

2. Átmegy a "10x teszten"?

A vásárlók többsége a "kipróbáltam és működik" alapon választ, és bizony a jó bevált termék mellett marad mindaddig, amíg nem jön egy többel kecsegtető. Ehhez Ansanelli szerint legalább 10x jobbnak kell lennie az általunk kínált terméknek.
Fontos kiemelni: nem mindig arról van szó, hogy feltétlenül új terméket vagy kategóriát hozzunk létre, hanem olyat, ami jobb a versenytársakénál.

3. Átmegy a "10 mp teszten"?

Az emberek figyelmét elnyerni nem kis kihívás. A siker egy kulcsa abban rejlik, hogy hozzávetőleg 10 mp alatt meg tudjuk-e fogalmazni, mit csinál a cégünk.
Fel kell tennünk hát magunknak a kérdést: ki a célcsoport, mi ösztönzi őket a vásárláskor? Mi a legnagyobb termékelőny, és mi az, amiben a termék tagadhatatlanul eltér a konkurenciáétól - azaz mivel tud kitűnni? Vagyis miért 10x jobb?

4. Vajon a következő dollármilliós céget építem?

Nem minden vállalkozói tevékenységnek van szüksége kockázati tőkére. Számos olyan startup van a világon, amely VC (venture capital) finanszírozás nélkül építi a vállalkozását.

Ám ha mégis ilyen úton szeretnénk elindulni, tudnunk kell: az élvonalbeli kockázati tőkebefektetők csakis olyanokat keresnek, akik nagyban gondolkodnak. Ennek oka, hogy a 80/20-as (pontosabban inkább a 95/5-ös) szabály vezérli őket: azaz a befektetők számolnak vele, hogy 100-ból jó esetben ha 20, de valószínűleg kevesebb ötlet fog bejönni. Ezért annak az ötletnek nagyon ütősnek kell lennie.

5. Miért most?

Vagy egy nagyszerű ötlet - de vajon a világ készen áll rá? A megfelelő időzítés kulcsfontosságú. Mielőtt nekikezdenénk, mindenképp fel kell mérnünk a piacot és a konkurenseket, ugyanis elképzelhető, hogy már késésben vagyunk, és túl sok a vetélytárs. Vagy épp ellenkezőleg: túl korai az ötlet, és még nincs igény rá a piacon.

Persze mindezek mellett sosem szabad alábecsülnünk az utolsó összevetőt: a szerencsét. Ugyan nehéz tervezni vele, de a felsorolt pontokat átgondolva felkészülten várhatjuk az érkezését.