4-es metrónál lakik? Vigyázzon, teljesen átalakul a tömegközlekedés!

Fotó: MTI / Máthé Zoltán

-

Jelentősen átalakítaná a BKK a budapesti tömegközlekedést, elsősorban a 4-es metró két végállomásának körzetében. Egyes járatok megszűnnek, mások rövidebb, vagy éppen hosszabb szakaszokon közlekednek majd, a kimondott cél, hogy minél több embert a metróra tereljenek.


Összesen hét járatot tervez megszüntetni idén a BKK a 4-es metró miatt „megváltozott közlekedési szokásokra” hivatkozva; ez még akkor sem tűnik kevésnek, ha minden esetben igyekeztek alternatívát is kínálni az utazóknak.

Az átalakítás oka a BKK hivatalos közlése szerint, hogy az elmúlt években a 4-es metróval az ezzel párhuzamos, hosszú útvonalon közlekedő járatok kihasználtsága csökkent, és a közlekedési cég álláspontja szerint így inkább a két végállomáson van szükség „ráhordó jellegű” járatokra.

A 4-es metró kihasználtsága ugyanis máig nem éri el azt a szintet, amire még az előző városvezetés ígéretet tett az Európai Bizottságnak az uniós támogatások elnyerése érdekében. De az átalakítás értelmezéséhez érdemes felidézni azt is, hogy tavaly ősszel heteken át tartó kommunikációs csatározás folyt Tarlós István és a kormány között, miután a parlament váratlanul elfogadott egy a főváros finanszírozásáról szóló törvényt. Ez jelentősen csökkenti a Budapestnek jutó pénzforrásokat. A főpolgármester az agglomerációs járatok és a HÉV leállításával is fenyegetőzött.


Véleményezze ön is!

A BKK egyelőre társadalmi vitára bocsájtotta a terveket, ezeket bárki véleményezheti is. A legnagyobb változásokra a Móricz Zsigmond Körtértől, vagy Kelenföldtől, illetve a Keleti Pályaudvartól kijjebb lakóknak kell felkészülniük.



Megszűnik például a Kelenföld és Újpalota között járó 107-es busz, így ezen a vonalon már csak a 7-es marad egyedül. A 107-es helyét a meghosszabbított vonalon közlekedő 8-as veszi majd át. Megszűnik a budai oldalon a gazdagréti lakóteleptől induló 239-es is. Ugyan ehelyett igénybe lehet majd venni a 8-ast, de ez elég nagy kerülővel közlekedik a 239-es útvonalához képest a BAH-csomópont és a belváros felé.

A tétényi úti lakótelepi részeken lakókat érinti leginkább a 107-es megszűnése, így lesznek időszakok, amikor a 7-es már napközben is 6-7 percenként jár majd. Figyelembe véve, hogy régen itt akár percenként is követték egymást a buszok, ez elég jelentős változás, még úgy is, hogy a BKK szerint Kelenföldtől már úgyis a 4-es metrót, vagy a 114-es, 214-es buszokat lehet majd használni.


Csak átalakul

Szintén megszűnik a 233-as járat, ami eddig Budatétény és Újpalota között közlekedett, ehelyett a 33-as, vagy 133-as busz megy majd Budán, és a 7E, valamint a 8-as, és a 133-as a pesti oldalon.

A Naphegy térről sem lehet majd a Keleti pályaudvarig jutni közvetlen kapcsolattal, az ezt biztosító 178-as busz megváltozott útvonalon, gyakorlatilag a 105-össel azonos útvonalon halad majd a Krisztinaváros és a belváros között, az Erzsébet híd helyett a Lánchídon közlekedve a Deák térig. Így viszont, aki tovább menne Zugló, felé, lehet, hogy jobban jár, ha legyalogol egyenesen a Déli pályaudvarig, és egyből metróra száll. Lerövidül a 110-es és a 112-es busz útvonala is, a Bosnyák tér helyett immár csak a Keleti pályaudvarig járnak majd. A BKK korábban erre a viszonylatra villamost ígért, de mint nemrég kiderült, ebből nem lesz semmi.



Szintén megszűnik a Budaörsi lakótelep és a Móricz Zsigmond körtér között közlekedő 24-es busz, a BKK itt is arra hivatkozik, hogy a metró miatt feleslegessé vált a járat, az ezt használók a jövőben inkább válasszák a 40-est, és a 140-est.

Jó hír ugyanakkor, hogy ha elkészül a budaörsi úti új csomópont, az erre közlekedő buszok (172B, 173, 188E, 272) menetideje több perccel rövidül majd. Megszűnik az Őrmező és Újbuda Központ között közlekedő 252-es is, aki Kelenvölgy és Újbuda belvárosa között akar közlekedni, annak a jövőben a 153-ast, vagy az 58-ast kell választania. Budatétény felől javítja viszont majd a közlekedést, hogy a 101-es busz a jövőben egész nap közlekedne 101E jelzéssel, ráadásul reggel és délután sűrítve a mostani menetrendhez képest. A 214-es ellenben a BKK tervei szerint csak csúcsidőben közlekedne a Baross Gábor telep és a Kosztolányi Dezső tér között.

A BKK március 16-ig várja az észrevételeket, ezután születhet döntés a menetrend átalakításáról.