33 év után befejezik az 1-es villamost

Fotó: MTI / Máthé Zoltán

-

A Fehérvári úttól a Kelenföldi pályaudvarig feltehetően 2018 elejétől utazhatunk villamossal.


Kiírták a tendert a budapesti 1-es villamos dél-budai meghosszabbítására. Az eredetileg elképzelt villamosgyűrű ezzel teljes lesz. 1982-ben kezdték építeni, és 32 éve adták át az első, északi szakaszát a Bécsi út és a Lehel utca között. Azóta fokozatosan, nem túl gyorsan épülgetett a most 16,6 kilométeres vonal.


A legújabb szakasz sajnos nem ideálisan készül el. Az Etele téri végállomás a Somogyi út vonalába kerül, egy négyvágányos fejvégállomás épül, vagyis az 1-est nem kötik össze a budai fonódó villamoshálózat ide jövő viszonylataival, a 19-essel és a 49-essel.

Ez rosszabb az utasoknak, mert a fonódó így véglegessé váló itteni végállomásától nemcsak az 1-es lesz messze, hanem a metró, a vasút is messze van. Másrészt ki tudja, a jövőben nem lehet-e olyan viszonylatot indítani, amely itt átmegy, nem végállomásozik. Harmadrészt üzemi szempontból óriási hátrány és folyamatos többletköltség lesz, hogy a két villamosvonal el van vágva egymástól. A közeli kocsiszín helyett így az 1-es vonal Tatráinak messziről, Pestről kell majd kijárniuk.


Az Etele úton is lesz füves szakasz


Voltak korábban olyan tervek, amelyek közös végállomásról szóltak, ehhez a Somogyi útra kellett volna áthelyezni a 19/49-est, de néhány ottani lakó tiltakozásának engedve a BKK végül letett erről a megoldásról. Egyes szakemberek szerint a téren is meg lehetett volna oldani a közös végállomást, de ez se valósul meg.

Ugyancsak a rossz kompromisszumok között lehet említeni, hogy bár civil szervezetek, ellenzéki pártok bemutattak olyan megoldást, ahol a sínek és a megállók kicsit arrébb kerültek volna, és úgy kevesebb fát kellene kivágni, végül ezek az ötletek sem találtak meghallgatásra.

A kiírást felfedező iho.hu közlekedési portál az ottani adatokból úgy számolt, hogy 2018-ra lesz kész ez a másfél kilométeres szakasz.

Ha így lesz, elmondható, hogy több mint 33 év kellett a villamosvonal teljes megépítéséhez.


Nem lesz ideális a végállomás kelenföldön


A teljesre persze nem érdemes mérget venni. Szó van arról is, hogy az északi végállomástól továbbmennek a sínek a Bécsi úton az esztergomi vasútvonalig. Azonban ez a projekt pillanatnyilag nem tűnik közelinek, másrészt azt sem lehet tudni, hogy az 1-es vagy a budai fonódó viszonylatai mennének-e rajta.


A kelenföldi szakaszon is lesznek füvesített szakaszok. A tendernek része néhány csatlakozó beruházás, például egy áramátalakító, sőt, egy rövidebb pesti pályaszakasz javítása is az 1-es vonalán.


Így épült a vonal a Bécsi úttól – északról délre

  • 1984 Lehel utca
  • 1987 Kacsóh Pongrác út
  • 1990 Zugló vasúti megálló
  • 1993 Puskás Ferenc Stadion
  • 1995 Hidegkuti Nándor Stadion
  • 2000 Közvágóhíd
  • 2015 Etele út / Fehérvári út

(mai megállónevekkel)