300 millióra büntették a K&H-t és a Groupamát

-

A Magyar Nemzeti Bank 200 millió forint bírságot szabott ki a K&H Biztosító Zrt.-re, és 100 millió forintra büntette a Groupama Garancia Biztosító Zrt.-t, mert jogsértően utasították el a pótkocsikra vonatkozó kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) megkötését.


Az MNB pénteken közzétett határozataiban kötelezte a K&H Biztosító Zrt.-t és a Groupama Garancia Biztosító Zrt.-t, hogy a kgfb-szerződésekre vonatkozó ajánlatok befogadását minden esetben teljesítsék, így a 10 tonna feletti pótkocsis, félpótkocsis járművekre is kössék meg a szerződéseket.


A jegybank kitér arra, hogy a biztosítóknak az ezzel kapcsolatos biztosítási és működési kockázataik csökkentésére át kell alakítaniuk kockázatkezelési és ellenőrzési rendszereiket, és minderről 2015. szeptember 30-ig belső ellenőri jelentést kell küldeniük az MNB-nek.

A közlemény szerint a K&H Biztosító 2014 novemberében több ezer pótkocsira, félpótkocsira jogszabályi felhatalmazás hiányában utasította el a kgfb-szerződés megkötésére tett ajánlatokat. Emellett egyoldalúan flottaként kezelte az azonos üzembentartótól legalább öt pótkocsi biztosítására tett ajánlatokat, miközben szerződési feltételeiben kikötötte az ezen gépjárművekre vonatkozó flottaajánlat indoklás nélküli elutasításának lehetőségét.

A Groupama Garancia Biztosító azt észlelte, hogy a K&H Biztosító által elutasított üzemben tartók egyedi szerződéses ajánlataikkal a biztosítót keresik meg. Ezt követően a szerződési feltételeiben olyan kiegészítést rögzített, amelynek értelmében a 15 napon belül ugyanazon érintett üzemben tartó által öt vagy annál több pótkocsira, félpótkocsira tett ajánlatok flottaszerződésnek minősülnek, és ezek a flottaszerződések csak 2014. december 31-ig – akár csak néhány napig – állhatnak fenn.

Mindemellett több ügyfél 52 járműre tett egyedi szerződéses ajánlatát a biztosító azzal az indokkal utasította el, hogy azok nem felelnek meg az előbbi „kényszerflottásítást" rögzítő szerződéses feltételeinek, illetve a flottákra vonatkozó díjszabásnak. Mindkét biztosító a pótkocsira, félpótkocsira meghirdetett alacsony díjakkal bevonzott üzemben tartói kör okozta kockázatokat jogszabálysértő, az ajánlatbefogadási kötelezettség kijátszását eredményező módon kezelte, ahelyett, hogy a kockázatokkal arányban álló díjakat időben meghirdette volna.

A kgfb rendszere a közbizalomra épül, arra, hogy járműveket üzemben tartók úgy vehetnek részt a közlekedésben, hogy tudják: az általuk esetleg okozott kárt nem nekik, hanem a felelősségbiztosítónak kell megtérítenie, illetve hogy károsultként a káruk bizonyosan megtérül – emeli ki a jegybank, hozzátéve: e közbizalom biztosítéka, hogy az üzemben tartók kgfb-szerződés megkötésére kötelesek, míg a biztosítók kötelesek elfogadni az üzemben tartók jogszabályszerű szerződéses ajánlatát.