15,7 milliárd forintot akar a spanyol kormány a Volkswagentől

Fotó: DPA / JAN WOITAS

-

A spanyol állam ugyanis autónként 1000 euróval támogatta az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek vásárlását.


José Manuel Soria spanyol ipari miniszter a spanyol közszolgálati rádiónak adott interjújában csütörtökön elmondta: a vállalat tájékoztatta arról, hogy a szén-dioxid-kibocsátás manipulálásában világszerte érintett 800 ezer autó közül 50 ezret Spanyolországban értékesítettek. Ha ezek közül minden egyes autót támogatással vásároltak, az azt jelenti, hogy VW-csoportnak 50 millió eurót (15,7 milliárd forintot) kell fizetnie az államnak. Hozzátette, hogy a cég vállalta a pénz visszafizetését a manipulált autók után.


A PIVE-terv nevű, 2012 óta létező spanyol támogatási program lényege, hogy aki használt autóját környezetbarát gépkocsira cseréli, az 2000 eurós (626 ezer forint) kedvezményt kap, amelyet a kormány és a bekapcsolódó cégek fele-fele arányban állnak.

Amikor kiderült, hogy a VW-csoport 11 millió dízelüzemű járművébe telepített olyan szoftvert, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások, a spanyol kormány azonnal követelte a cégtől a vásárlóknak nyújtott állami támogatás visszafizetését. A vállalat azonban ezt vitatta, és azzal érvelt, hogy ők a nitrogén-oxid-kibocsátásra vonatkozó adatokat manipulálták, a szén-dioxid-kibocsátási értékeket nem. Márpedig ez utóbbi volt az alapja a spanyol kormány autóvásárlási támogatásának.

Csakhogy a Volkswagen belső vizsgálata, amelynek eredményét a héten tették közzé, kiderítette: 800 ezer autó esetében a gyártó által megadott szén-dioxid-kibocsátási értékek nem egyeznek meg a fékpadi tesztek során mért értékekkel, vagyis az érintett járművek többet fogyasztanak a gyári értékeknél.

Az újabb hamisítási botrányban a Volkswagen Polo, Golf, Passat, az Audi A1-es és A3-as, a Skoda Octavia, a Seat Leon és Ibiza modellek lehetnek érintettek.