Nem mindegy, milyen széles a csípője?

Fotó: AFP / STRINGER

-

Barbie az elmúlt csaknem hatvan évben olyan, saját magán is túlmutató felületté vált, amely egyszerűen vonzza a bírálatokat. Bármennyi nagy áttörés és siker fűződik is a nevéhez, egyszerűen képtelenek vagyunk másról beszélni, mint az alakjáról. Nagyon úgy néz ki, hogy ez nem változik meg most sem, hogy a Mattel kijött a legendás baba új, testképileg korrigált generációjával. Csakhogy túlságosan is egyszerű minden önértékelési és testképzavart Barbie nyakába varrni.


Be kell látnunk, a testképforradalom egymás után szedi az áldozatait. Jó ideje ostrom alatt van a normatív karcsúság és a retusált ránctalanság, a kifutókon és a címlapokon megjelentek a modellek, akik nem fértek be az addigi, szó szerint szűk skatulyákba. Az internet felkapta, majd nevetségessé tette az olyan őrületeket, mint a bikinihíd vagy a thigh gap. Sőt még a beállított és jól fizető Instagram-posztokról is lerántottak a leplet páran: nem is olyan lapos az a has, csak sokat dolgoztak a fényeken. De miközben a világ kezdte újra felfedezni a természetes emberi körvonalakat, a darázsderekú, végtelen combú Barbie ellenállt. Egészen mostanáig.


We believe in girls and the power of choices. Learn more at Barbie.com. #TheDollEvolves

Barbie (@barbie) által közzétett fénykép,


A Mattel februárban leplezte le Barbie új, testképileg korrigált generációját: a Fashionistas névre keresztelt sorozat három méretben kínálja a babákat, és ha ez nem lenne elég, további hét bőr- és 22 szemszínárnyalatból, valamint 24 féle frizurából lehet választani. Mostantól senki sem mondhatja, hogy a Mattel nem tükrözi az apró ügyfeleinek és az önértékelésükért aggódó szüleiknek a színes és sokféle világát.

Vagyis dehogynem. A Mattel kreatívjai alighogy hátra dőltek volna a forradalmi új kollekció bemutatása után, amikor egy nigériai orvostanhallgató nagyot ment az Instagramon a hidzsábot viselő Barbie-val, azaz a Hidzsarbie-val. Hiába ünnepelte a Time magazin a címlapján Barbie új, gömbölyded sziluettjét, a világnak már semmi sem elég.


As the weekend winds to a close, I wish you all a wonderful week ahead! #Hijarbie #hijarbiestyle #hijabfashion

Mini Hijab Fashion! (@hijarbie) által közzétett fénykép,


Mindenki Barbie derekába kapaszkodik

Barbie ma már olyan, saját magán is túlmutató felület, amely egyszerűen vonzza a bírálatokat, bármit tesz is vele a Mattel. Amikor úgy tűnik, hogy a cég megértéssel viszonyul a fogyasztói aggályokhoz, akkor a szemére vetik, hogy nem is a társadalmi érzékenység irányította a tervezői kezét, hanem az eladási mutatók miatti pánik. Tény, hogy Barbie szélesedő csípője a bukástól hivatott megmenteni a Mattelt. Barbie-t már a 2000-es évek elején letaszították a trónról a Bratz babák a brit és az ausztrál piacon. A cég ekkor azzal próbálta menteni a helyzetet, hogy saját weboldallal és tévéműsorral fegyverezte fel Barbie-t.

Barbie élettere azonban fokozatosan összement az elmúlt években. 2012-ben három, 2013-ban hat, 2014-ben pedig már 16 százalékkal kevesebbet adtak el a babákból világszerte. Azzal pedig végképp sötét felhők gyűltek a cég fölé, hogy a nagy rivális Hasbro kapta meg 2014-ben a Disney Hercegnők megformálásának a jogát, így az ő gyártósorukról gördülhetett le Elza, a Jégvarázs hősnője, az elmúlt két év legjövedelmezőbb karaktere. 2014-ben ráadásul kijött a Lammily baba is, hogy az átlagos testalkatával szálljon harcba Barbie-val a gyerekek és nem utolsósorban a szüleik kegyéért.


A Barbie-t érő leggyakoribb bírálatok ma már legalább annyira ikonikusak, mint maga Barbie. Túl hosszú a lába, túl keskeny a csípője, túl nagy a melle, túl sok a sminkje. Ma már azt is tudjuk, mert kiszámolták, hogy egy Barbie arányaival rendelkező igazi nő nem is tudna megállni a lábán. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy ízig-vérig heteronormatív, ráadásul szőke és fehér bőrű. Ezekből pedig egyenesen következik – állítják aggódó szülők, pszichológusok, szociológusok és más babagyártók –, hogy tönkreteszi a lányok testképét, és generációkat nyomorított meg.



Barbie a nőjogi frontvonalon

Ne vitassuk el azonban az anatómiai kihívásokkal küzdő Barbie-tól azt, hogy a létezésével új, felszabadító életérzést vitt be a gyerekszobákba. Vagy legalábbis nagyobb teret hagyott a gyermeki fantáziának, mint a hagyományos babák. Barbie ugyanis a megjelenésekor tényleg forradalminak számított, hiszen korábban a babák csecsemőket idéző alakban léteztek, és ezzel egyetlen szerepbe szorították be a velük játszó kislányokat: az anyáéba. Etethették, fürdethették, pelenkázhatták, ringathatták – bármit tettek is vele, nekik az anyai perspektíva maradt.

Barbie mellé viszont már nem egy anya kellett, hiszen ez a baba felnőtt nő volt, aki azt csinált, amit csak akart. A sztereotípia szerint Kennel szórakozott, rózsaszín kabriókban száguldozott és persze újabb és újabb ruhákat vásárolt. Aki valaha is barbie-zott, az tudja, hogy egy szemmel láthatóan is felnőtt babában persze ennél sokkal több a potenciál, de talán még a sztereotipikus Barbie-léten keresztül is látszik, hogy a játék egy teljesen új dimenzióját villantotta fel. (Amibe például a kínzás is belefér: nagyon sok gyerekben a barbie-zás legitim formája, hogy eltávolítják a baba egyes testrészeit, vagy épp megfigyelik, hogy milyen hatással vannak rá a mikrohullámok.)


Barbie feltalálójának, Ruth Handlernek az önéletrajzából is az derül ki, hogy úttörő szerepet szánt a szokatlan korú és alakú babának. „A játék a hagyományos babákkal az anya szerepét osztja a kislányokra, Barbie viszont mindig is azt képviselte, hogy egy nőnek vannak választásai. Eleinte sem kellett megelégednie azzal, hogy Ken barátnője és szenvedélyes shoppingoló”.

A hatvanas években űrhajós volt, a hetvenes években műtött és olimpiát nyert, a kilencvenes években pedig már az elnökjelöltségig vitte. Az amerikaiaknak 2016-ig kellett várniuk arra, hogy ezt az utóbbi áttörést egy élő nő is magáénak mondhassa. Volt paleontológus, tűzoltó és programozó. Meg persze popsztár.

El kellett telnie azonban néhány évtizednek, hogy – a támadásoktól valószínűleg nem teljesen függetlenül – Barbie deklaráltan is a feminizmussal kacérkodjon. A lányok előtt álló (korlátlannak képzelt) lehetőségek üzenete ekkor vált igazán hangsúlyossá a Mattel marketingjében.



Úgyis csak a teste számít?

Bármennyi lehetőséget kínált is a gyerekeknek, a bírálói mindig oda lyukadtak ki, hogy csontsovány, nagyok a mellei és valószerűtlenül hosszú lábai vannak. Hiába lett Barbie-ból orvos, üzletasszony, tudós, a teste nagyon is behatárolta. „Amíg egy kislány egy Barbie babával játszik, és magába szívja azt a tudatalatti üzenetet, hogy 50 cm-es csípőre van szüksége ahhoz, hogy elérje a céljait, addig a Barbie-k inkább korlátozni fogják a lányokat, és nem erőt adni nekik” – írta az egyik feminista blog szerzője.

Barbie mostani átalakulását forradalmi változásként lengették be, de az igazság az, hogy a Mattel már húsz évvel ezelőtt elkezdte faragni a világhíres babáját, hogy a fogyasztók kedvében járjon. 1997-ben például mellkisebbítésen esett át, és a csípője is kiszélesedett kicsit – pár milliméterrel távolabb került így a nagy előd, a luxusprostituáltról mintázott német baba, Lilli sziluettjétől.


A kérdés, hogy Barbie milyen hatással van a kislányokra, lényegében egyidős a babával, vagyis majdnem hat évtizede napirenden van. Vajon a soványsága pozitív hatással van a gyerekekre, vagy a későbbi étkezési zavarokat alapozza meg? A válasz bonyolultabb, mint elsőre tűnik.

Egy 2016-os tanulmány például arra jutott, hogy a nagyon fiatal gyerekeknél Barbie valóban elégedetlenséget vált ki a saját testükkel szemben, később, az idősebb 7-8 éves kislányoknál viszont az úgynevezett plus size babák váltották ki ezt az érzést. A tanulmány szerzői szerint azért, mert ezek a kislányok már magukévá tették a soványság ideálját, és egy kerekebb alkatú babában a saját későbbi rettegett alakú énjüket képzelték bele.

A Barbie-val kapcsolatos problémák és üzenetek sokrétűsége és bonyolultsága akkor válik nyilvánvalóvá, ha előkapjuk hű társát, Kent, aki úgy jó, ahogy van. A Mattelnek legalábbis semmi fejtörést nem okoz, hogy Ken testi adottságait bármiféle elváráshoz szabja. A egészen mással foglalkozó cég grafikusának kellett vennie a fáradságot, hogy poénból megalkossa a különböző méretű Keneket: az apatestűt, a kopaszodót, a sörhasút, a hipsztert. De a helyzet az, Ken testét soha nem cincálták szét úgy, mint Barbie-ét.


NEW KEN DOLLS! Do you see yourself or your man in any of these dolls?

Posted by Atkina Starling on Tuesday, February 9, 2016

A szakemberek azt mondják, az egészséges testképhez vezető legbiztosabb út, ha a gyerekek minél nyitottabbak arra, hogy az emberi test nagyon sok formában és méretben létezhet. Nincs semmi gond a vékony testekkel. Akkor van probléma, ha csak egy fajta testet látnak, ami miatt minden másról azt gondolhatják, hogy az nincs rendben.

Az azért sejthető, hogy Barbie egyedül nem lesz képes megoldani a fiatal lányok önbecsülési problémáit és testképzavarait. Ahogy abbahagyják ugyanis a játékot Barbie-val, rögtön ott lesz pár hirdetés, magazin vagy film, amely ugyanúgy torzított képet közvetít feléjük, nem is szólva az olyan társadalmi üzenetekről, mint a férfiakéhoz képest alacsonyabb fizetés, az üvegplafon és a rengeteg elvárás, ami miatt folyton elégedetlenek lehetnek saját magukkal. Egy lánynak vagy egy fiatal nőnek milliónyi oka lehet arra, hogy elégedetlen legyen magával, a súlyával, a mellével vagy a csípőjével. Barbie nyakába varrni ezt mind a probléma leegyszerűsített megközelítése lenne.

A Mattel mindenestre rutinosan igyekszik megoldani a saját problémáit: a cég külön telefonvonalat hozott létre, hogy fogadja az új Barbie-val kapcsolatos panaszokat.