Mégsem A visszatérő nyeri az Oscart?

Forrás: UIP

-

A Leonardo DiCaprio főszereplésével készült film 12 jelölésével egy pillanatig biztos befutónak tűnt. De a hétvégén minden megváltozott.


Idén kivételesen nem halálosan unalmas az Oscar-szezon: szaporán váltják egymást az éllovasnak kikiáltott filmek, és január végén még csak egy-két kategóriában tűnik bebetonozottnak a győztes.

Akármilyen sületlenség is, gyakorlatilag amint kiosztják az Oscar-díjakat, elindul a következő évi nyertesek találgatása. Tavaly korai kedvenc volt a Carol (hazai premier: február 11.) című leszbikus szerelmes film Cate Blanchettel és Rooney Marával, amelyet a kritikusok egy része már a cannes-i filmfesztivál idején Oscar-esélyesnek kiáltott ki. Aztán viszont elvérzett a Golden Globe-on és a Critics' Choice-díjátadón is, és bár hat Oscar-jelölést begyűjtött, a legjobb film és rendezés kategóriájában mellőzték. Igaz, hogy Blanchett és Mara is eljutott a színészi jelölésig, de a film széles körű támogatottságának hiánya az ő esélyeiket is csökkenti a szobor elnyerésére.


Rooney Mara és Cate Blanchett a Carolban – idén egyikük győzelmére sem fogadnánk


Szeptemberben a velencei, majd a torontói filmfesztiválon mutatták be a katolikus egyház pedofilügyeit feltáró újságírók munkájáról szóló Spotlightot (hazai premier: február 18.), amelyet lényegében egyöntetű lelkesedés fogadott, és a film számos kritikusi díjat bezsebelt (az újságírók persze különösen szeretik a jó újságírós filmeket). De alig kezdtek róla fő Oscar-esélyesként beszélni, már jött is a jelöltek kihirdetése. A filmet hat kategóriában jelölték, és a négy alkotás közé került, amely esélyes a legjobb film, rendezés és vágás díjára is (ez a trió általában jól jelzi, hogy az Amerikai Filmakadémia tényleg nagyra tartja az adott filmet), de A visszatérő 12 jelölése mellett ez eltörpülni látszik.

A visszatérő nemcsak a jelölések számát illetően tarolt, hanem a legbiztosabbnak látszó színészi díj is a filmhez kötődik: minden jel arra utal, hogy a főszerepét játszó Leonardo DiCaprio az ötödik színészi jelölését végre szoborra válthatja. A film a Golden Globe-on is győzedelmeskedett, a nagy kérdés az, hogy tényleg annyira odavoltak-e érte az Akadémia tagjai, hogy egy évvel a Birdman és Alejandro González Inárritu rendezői díjazása után megint ugyanarra az alkotóra és filmjére szavazzanak.


Leonardo DiCaprio A visszatérőben


Egyelőre nem tudjuk a választ, de a produceri kamara szombat esti díjkiosztója után úgy tűnik, hogy még sincsenek oda érte annyira. A producerek ugyanis Adam McKay 2008-as válságról szóló, A nagy dobás (The Big Short, hazai premier: február 4.) című filmjét díjazták. A sok sztárt (köztük Ryan Goslingot, Brad Pittet, Christian Bale-t és Steve Carellt) felvonultató, kicsit vicces, kicsit komoly film eddig nem tűnt óriási Oscar-esélyesnek, de tény, hogy a Spotlight, A visszatérő és a Mad Max mellett szintén jelölt nemcsak a legjobb film, hanem a rendezés és a vágás díjára is.

A produceri elismerés azért fontos Oscar-szempontból, mert az amerikai szakmai kamarák díjai mindig sokkal pontosabb előrejelzői az Oscarnak, mint a Golden Globe vagy a kritikusi díjak, hiszen előbbiekre olyan filmesek szavaznak, akiknek egy része akadémiai tag is, utóbbiakra pedig újságírók, akik az Oscar-szavazásban nem vesznek részt. Sokkal jobban kirajzolódnak majd az Oscar-esélyek, ha már a színészi (január 31.) és a rendezői kamara (február 6.) díjait is átadták, de nem árt tudni, hogy a produceri kamara díja az Oscar legerősebb prognózisa.


A nagy dobás


A producerek ugyanis pont olyan metódus szerint szavaznak, mint az Akadémia: náluk is 5 és 10 közt mozoghat a jelöltek száma, és ők is azt az angolul „preferential voting”-nak nevezett rendszert alkalmazzák, amelyben a szavazók nem egy filmre adják le a voksukat, hanem sorba állítják a jelölt filmeket a szavazólapjukon, és a (viszonylag bonyolult módon kiszámított) végeredménybe beszámítanak a 2. és további helyezettek is.

A produceri díj sokkal fiatalabb az Oscarnál: míg utóbbit idén 88. alkalommal adják majd át, előbbit még csak huszonhetedszer. Viszont az eddigi 26 alkalomból 19 alkalommal az az alkotás kapta a legjobb film Oscarját, amelyik korábban elvitte a produceri díjat. Utoljára 2007-ben fordult elő, hogy a két díj nem egyezett: a producerek A család kicsi kincsét ismerték el, az Oscart viszont A tégla című gengszterfilm kapta. 2014-ben alakult még ki érdekes helyzet: akkor a producerek döntetlent hirdettek a Gravitáció és a 12 év rabszolgaság közt, az Oscar pedig az utóbbinál landolt.

Mindebből az a tanulság, hogy csak február 6. után lehet majd igazán jó eséllyel tippelni a február 28-i Oscar-befutóra, de jelenleg A nagy dobás vezet.