Figyelem! Felnőtteknek szóló tartalom.

Elmúltam 18 éves, Belépek. Még nem vagyok 18 éves.

Így mossa magát tisztára a világ legnagyobb pornóoldala

Fotó: Imaginechina / Kim suk

-

A Pornhub lépésről lépésre szivárog át a mainstream médiába, és mindezt úgy teszi, hogy alig vesszük észre. Már nemcsak pornográf termékeket reklámoznak ott, legutóbb pedig Kanye West lemezét is meg lehetett hallgatni. És mindegy is, hogy ez az ő ötlete volt-e, vagy sem.


Egész könnyen előfordulhat, hogy Kanye West tudta nélkül tették fel a rapper legújabb, egyelőre csak a Tidal streaming szolgáltatón hallható albumát a Pornhubra. A világ legnépszerűbb pornóoldalára feltöltött lemezt ugyan órákkal azután, hogy a Redditen felfedezték, eltávolította a szolgáltató, a legtöbb újság mégis úgy hozta le a hírt, hogy maga Kanye West streameli a lemezét a Pornhubon. Akár így történt, akár nem, a legérdekesebb ebben a történetben az, hogy teljesen logikusan következik a trendekből, hogy rendszeresen használják hasonlókra a világ 65. legnagyobb forgalmú oldalát, a Pornhubot és a 60 milliónál is több napi egyedi látogatóját. Ha nem Kanye West, akkor lesz majd helyette más.

Míg a pornóoldalak hosszú ideig éppen csak megtűrt senkiföldjének számítottak az interneten, egyre többen jönnek rá, hogy nem csak pénisznövelő szereket és „szexre éhes unatkozó háziasszonyokat” lehet reklámozni ezeken az oldalakon. A kilenc éve Montrealban alapított, de azóta már a MindGeek konglomerátum tulajdonában lévő Pornhub esetében ez fordítva is működik: a cég egyre gyakrabban tűnik fel a médiában hagyományos tartalmakkal, cool és jó fej vállalatként, és hatékonyan képviseli azt az elvet, hogy lehet a pornóról beszélni szalonképesen is.


A Pornhub hamar eltávolított óriásplakátja a Times Square-en


Már évek óta kedvelt témája a sajtónak, hogy miként alakulnak a pornófogyasztási szokások a Pornhub saját statisztikái alapján: az oldal rendszeresen közli a legkülönfélébb adatokat arról, hogy a Fülöp-szigetekről nézik a leghosszabb ideig a pornhubos tartalmakat, vagy hogy Szentendrén sokkal többen néznek pornót, mint Szekszárdon, és hogy tavaly az óriásnők iránti érdeklődés nőtt meg a legfeltűnőbben az oldal keresési adatai alapján. Sőt, azt is a Pornhubtól tudhattuk meg, hogy a legutóbbi focivébé döntője napján 42 százalékkal csökkent a vezető pornóoldal forgalma.

Az ilyen adatok nem is olyan régen még tabunak számítottak a médiában, az utóbbi években viszont már teljesen megszokott ismertetni őket, amely nem kis részben a témát szellemesen és vállalhatóan tálaló Pornhub érdeme is. A cég kommunikációját arra a cáfolhatatlan tényre fűzi fel, hogy mindenki néz pornót, csak eddig nem nagyon illett beszélni róla.


Ne csináljunk úgy, mintha senki se nézné

A Pornhub szalonképessé válásának egyik legfontosabb állomásához idén év elején ért el: ekkor jelentek meg az oldalon a Diesel ruházati cég hirdetései. A merész reklámjairól is ismert olasz cég az eddigi legnagyobb a Pornhub hirdetői közül, ráadásul az első divatmárka is. Az Adweek megszólaltatta a Diesel észak-európai PR menedzserét, Alban Adamot, aki azzal indokolta a döntést, hogy releváns online kampányt szerettek volna. És mit néznek az emberek az interneten? Kiscicákat és pornót! „Ne csináljunk úgy, mintha senki nem nézné ezeket az oldalakat” – álltak a sarkukra a Diesel szakemberei.

Igaz, a Diesel konkrét kampánya nem is strandpapucsról vagy gyerekruháról szólt, hanem alsóneműkről, és egy alsónadrágreklám már nem teljesen idegen egy pornóoldaltól, a Diesel frivol hirdetéseit ismerve pedig pláne nem meglepő ez a húzás. Maga a Pornhub arra készül, hogy a Diesel nem kivétel lesz, hanem az első a sok közül, és valóban egyre kevesebb érv szól az ellen, hogy egy ilyen hatalmas piacot ne használjanak ki a nem szexuális/pornográf termékeket hirdetők is.

Ezzel pedig egyrészt jól járhatnak a pornóoldalakat is normál hirdetési felületnek tekintő cégek, és jól jár a Pornhub is: „Sokat dolgoztunk azért, hogy a Pornhub eddig szokatlan módokon is láthatóvá váljon, és a legkülönfélébb emberek számára is vonzó legyen. A Pornhub egyre inkább fogyasztható lesz, ahogy változatosabbá tesszük a céljainkat, az együttműködéseinket és a közönségünket” – mondta Corey Price, a Pornhub alelnöke. A Diesel előtt egyébként hirdettek ott kisebb költségvetésű filmeket és az Eat24 házhoz szállítós étteremláncot is.


Az egyik döntős munka a Pornhub reklámpályázatán: "Mit nézel?" "Semmit."


Nem baj, ha betiltják, mert beszélni fognak róla

És hogyan tették „fogyaszthatóvá” a Pornhubot? Sokféleképpen. Ilyen volt például három éve Joseph Gordon-Levitt filmje, a Don Jon című, pornófüggő főhősről szóló romantikus komédia, amelyben szerepelt egy montázs a Pornhub videóiból, cserébe a film bannerjei is feltűntek az oldalon.

Két éve a Pornhubot népszerűsítő reklámpályázatot írtak ki, melyre kizárólag nem pornográf alkotásokkal lehetett nevezni, és a döntőbe tizenöt, tényleg kifejezetten szellemes pályamű jutott be, melyeknek az volt a közös nevezőjük, hogy „a mindenki csinálja, csak nem beszél róla” narratívára húzták fel a műveket. A győztes munkát – egy isztambuli copywriter kezekből szívet formázó képét – óriásplakáton is kiállították a New York-i Times Square-en, ahonnét aztán igen gyorsan el is tüntették. A Pornhub szalonképessége azért odáig még nem terjed, hogy nyilvánosan népszerűsítsék, mindenesetre az akció így is elég nagy médianyilvánosságot kapott.

A Pornhub megpróbálkozott egy Super Bowl-reklámmal is: mint ismeretes, az amerikaifoci-döntő szünetében a legdrágább a tévés reklámidő, és nevezett a cég is egy teljesen ártalmatlan reklámmal, melyben tényleg csak egy idős házaspár ül egy padon. A CBS természetesen nem volt hajlandó lejátszani a reklámot, de ezt a Pornhubnál is pontosan tudták, hogy így fog történni, még ha Corey Price úgy is tett, mintha komolyan gondolnák. A visszautasításból viszont hír lett, a videó pedig bejárta a teljes internetes sajtót, ahogy azt kell.



Faültetés, lemezkiadó, ösztöndíj

Ugyancsak két éve a cég megünnepelte a Faültetés napját (Arbor Day) is, méghozzá úgy, hogy egy héten keresztül a Nagy Farok kategóriába sorolt videók minden századik megtekintését egy fa elültetésével ünnepelték, végül összesen 15 ezernél is több fát ültetett el a Pornhub Amerikában. Mint a Conversation cikke rámutatott, az akció nem kerülhetett többe a cégnek 15 ezer dollárnál, viszont sokkal nagyobb publicitást hozott, mint amennyit hagyományos marketingmódszerekkel el lehetett volna érni ennyi pénzből. (A fát jelentő „wood” szó az erekció szinonimája is angolul.)

2014 őszén lemezkiadót is indítottak, Pornhub Records néven, mely tehetségkutatón keresett előadókat, a versenyt megnyerő Gutta Twinsnek pedig novemberben meg is jelent az első single-je, Flo Ridával súlyosbítva. Két éve Coolióról, a Gangsta’s Paradise-szal pont húsz éve csúcsra érő rapperről is azt híresztelték, hogy a Pornhubon jelenteti meg a legújabb lemezét, ez azonban nem volt igaz, Coolio csak egy promó dalt és klipet vállalt, amellyel a Pornhubot népszerűsítette, jó pénzért, de amúgy azt mondta, ő nem néz pornót: „Ha pornót akarnék nézni, odatennék egy kibaszott tükröt az ágyam mellé!”

Tavaly ősszel pedig a cég egy 25 ezer dolláros ösztöndíjat hirdetett meg annak a 18 éves diáknak, aki a legjobb választ adja a „Hogyan törekszel arra, hogy boldoggá tegyél másokat?” kérdésre. Ezzel Price szerint egy diák teljes egyetemi oktatását fedeznék, és mellesleg a PornHub Cares nevű jótékony kezdeményezés része is.

Ez azonban már kiváltotta a feminista és egyéb, pornóellenes csoportok rosszallását. „Sok fiatal nincs tisztában a pornófogyasztás kockázataival és káros következményeivel. Ezek a videók egész életükben végig fogják kísérni őket, hatással lesz a jövőbeli munkájukra és kapcsolataikra” – mondta a szexuális kizsákmányolás központjának vezetője, Dawn Hawkins.