Búcsú nélkül ne küldj engem el! Psota Irénre emlékezünk

Fotó: MTI / Kovács Tamás

-

86 éves korában meghalt Psota Irén, Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő. Az ötvenes évek végén vált ismertté, fontos szerzői filmekben és közönségvonzó produkciókban egyaránt szerepelt. Közel hatvan évig játszott színházban, dalai, lemezei is megjelentek. Összeállításunkban legfontosabb filmszerepeivel, fellépéseivel búcsúzunk tőle.


Psota Irén 19 évesen, 1948-ban jelentkezett a Színművészeti Főiskolára. Kovács András rendező így emlékszik vissza a felvételijére a Filmvilágban megjelent írásában: „Tiszta véletlen, hogy ott voltam, amikor a zseniális Psota Irén felvételizett. Szörnyű handabandázást produkált, valószínűleg amatőr színész barátai tanácsát követte. Az egyik felvételiztető tanár – meglepetésemre – kijelentette, ilyen rossz csak színészi tehetség lehet, próbálkozzunk vele. Mások szkeptikusabbak voltak, de a többség végül hajlott a »próbálkozásra«, és felvették Irént.


Hamarosan kiderült, mi minden van a tragikától a bohócig ebben a furcsa lányban, mindent el tud játszani, méghozzá felsőfokon.

A színésznő 1952-ben végezte el a főiskolát, majd rögtön leszerződött a Madách Színházhoz, ahol 1980-ig játszott. Eközben filmszerepeket is kapott, elsőként Fábri Zoltántól az Életjel című filmben, majd akkori szerelmétől, Makk Károlytól.


Makk rendezte Psota két első nagy sikerét. A Mese a 12 találatról után a Ház a sziklák alatt tragikus szerepe tette igazán ismertté az akkor huszonkilenc éves színésznőt. A filmben egy Tera nevű parasztlányt játszik, aki szerelmes lesz a háborúból hazatérő főhősbe (Görbe János), a férfi viszont egy másik nőt vesz feleségül.



A Ház a sziklák alatt révén Psota az ötvenes években indult generáció elismert, sokat foglalkoztatott színésze lett, Szirtes Ádám, Soós Imre, Váradi Hédi vagy Berek Kati mellett. A hatvanas években egyre többet játszott változatos műfajú, szórakoztató filmekben: forgatott Bán Frigyessel a Napfény a jégenben, Beatrix királynőt játszotta Makk Károly történelmi vígjátékában (Mit csinált felséged 3-tól 5-ig?), és fontos szerepe volt a hazai James Bond-paródiában, Az oroszlán ugrani készülben, Bujtor István oldalán.


A Napfény a jégen című filmrevüben énekelt is, Kiss Manyival és Mezey Máriával közösen adták el a Nékem csak Budapest kell című slágert:



Darvas Ivánnal a Mit csinált felséged 3-től 5-ig? fürdőjelenetében:



Az oroszlán ugrani készül kémfilm-paródiájában náci gonoszt játszott: ebben az 1969-es filmben Medveczky Ilonát korbácsolja meg, mielőtt a magyar szuperügynököt játszó Bujtor István rajtuk ütne.



Ebben az időszakban a színésznő ismertségét növelte, hogy Vilmát szinkronizálta a Frédi és Béni - A két kőkorszaki szakiban:



A hetvenes években Psota inkább tévéjátékokban forgatott. Az évtizedben készült mozifilmjei közül az Egy erkölcsös éjszaka és a Szabadíts meg a gonosztól! maradt igazán emlékezetes. Az Egy erkölcsös éjszakában – amelyben megint csak Makk Károllyal dolgozott – Muttert, a történet helyszíneként szolgáló bordély tulajdonosát alakította.



Garas Dezsővel, Kern Andrással és Kútvölgyi Erzsébettel játszott a Szabadíts meg a gonosztól! című filmben. Sándor Pál rendezésében Adorjánnét, Kern figurájának édesanyját alakította:



A nyolcvanas évektől a színésznő fokozatosan egyre kevesebb filmszerepet vállalt, de színházban tovább játszott, és koncertezett is, mivel színészi pályájával párhuzamosan énekesnőként is népszerűvé vált. Az ötvenes-hatvanas évek fordulóján több nagy slágert is énekelt, a korszak sikeres szerzői számos dalt írtak számára. Ekkoriban az egyik legnépszerűbb énekesnőnek is számított a hagyományos táncdal műfaj képviselői között.



Első kislemeze 1959-ben a Papírszalvéta volt, ezt még jó pár követte később, és olyan sikeres dalokat énekelt, mint az Én mellettem elaludni nem lehet, vagy akár beat stílusú számokat is, mint a Búcsú nélkül.



Később önálló nagylemezei is megjelentek, összesen három (Psota, Akarsz-e játszani, Roncsderby), nem számítva a Major Tamással közös albumát. A nyolcvanas években énekelte talán legismertebb dalát, a Tibi tangót is (Tomsits Rudolf és Szilágyi György szerzeménye). Psota akárcsak színésznőként, énekesnőként sem volt beskatulyázható: ugyan a legtöbben a sanzonos, humorosabb darabjait ismerik, de ugyanúgy énekelt drámai hatású dalokat is.



Laklóth Aladárral a Doktor Herz című musicalben:



Utolsó színházi munkája Psota, Psota, Psota! című önálló estje volt a Madách Színházban.


A 80. születésnapja után, 2009. április 11-én játszott utoljára, aznap vonult vissza a színpadtól.


Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon!