Attól, hogy megerőszakolt, még a főnököd marad

Fotó: Getty Images / Noam Galai

-

Komor üzenete van annak a jogi eljárásnak, amelynek a jelenlegi állása szerint Kesha köteles továbbra is együtt dolgozni a molesztálásával vádolt producerével. A bíróság ugyanis a Sony 60 millió dolláros befektetését állította szembe az érzelmi és fizikai erőszakkal, amelyet az énekesnőnek el kellett viselni. Miért életképes az az érvelés, hogy egy tehetség felkarolásába akár a szexuális bántalmazás is belefér?


Kesha érthető módon a színpadon sokkal inkább elemében van, mint egy bírósági tárgyalóteremben, de ahhoz, hogy egy tárgyaláson nyilvánosan is összeomoljon, egy az ő szemszögéből kegyetlen döntésre is szükség volt. A 28 éves énekesnő az igazságszolgáltatástól remélte, hogy megszabadul attól a tíz éve tartó rémálomtól, amelybe a producere, Dr. Luke kergette, de néhány napja kiderült, hogy a „kereskedelmileg indokolt” szempontok felülírják az „etikailag, esetleg morálisan indokolt” szempontokat.

Kesha arra hivatkozva kérte a bíróságtól a Sonyval és a Dr. Luke-kal megkötött szerződése felbontását, hogy a producere megerőszakolta, fizikailag és érzelmileg bántalmazta. Dr. Luke szerint az egész csak rágalom. A New York-i bíróság február 19-én elutasította Kesha keresetét, az énekesnőnek így a továbbiakban is az állítólagos erőszakolójával vagy legalábbis mellette kell dolgoznia.

Egész pontosan, törvényesen (vagyis, ha pénzt is akar keresni a munkájával) nem dolgozhat mással, mint Dr. Luke-nak a Sony tulajdonában álló Kemosabe Records kiadójával. Az abszurd helyzetből is látszik, hogy a történet túlmutat a zenén.



Hatalmi játszma következményekkel

Kesha 2014-ben perelte be a producerét, mert állítása szerint a férfi fizikailag és szexuálisan is bántalmazta, egy alkalommal pedig be is drogozta. Amikor az énekesnő magához tért, meztelen volt, és nem tudta, mi történt. Kesha azt állítja, hogy Dr. Luke a leszerződtetése, azaz 18 éves kora óta bántalmazta. A kereset beadásával párhuzamosan az énekesnő bejelentette, hogy étkezési zavarokkal küzd, amiért szintén Dr. Luke-ot okolta, mert a férfi folyamatosan nyomást gyakorolt rá, hogy lefogyjon. Kesha két hónapig egy rehabilitációs intézetben próbált megszabadulni a betegségétől.

Amennyiben igaz, amit Kesha állít, nyilván nemcsak a karrierjére lehet káros hatással, hogy a támadójával kell együtt dolgoznia, hanem az egészségére és a biztonságára is. „Nem tudok Dr. Luke-kal dolgozni. Fizikailag képtelen vagyok rá. Egyáltalán nem érzem magam biztonságban” – állt Kesha keresetében. A bíróság szemében azonban még ez a sürgetőnek tűnő szükséglet sem írja felül a szerződés – és a vállalat – érdekeit. A Kesha ügyében hozott ítélet legalábbis azt mutatja, hogy ezek felülírják nemcsak az olyan nehezen megfogható fogalmakat, mint az empátia, hanem az olyan konkrét szükségleteket is, mint a biztonsághoz való jog.


A Sony ügyvédje szerint Kesha és Dr. Luke sikere egyaránt a vállalat érdeke, és a kettő nem feltétlenül zárja ki egymást. Ebben a vállalati mátrixban Kesha érdeke, hogy további hat albumot készítsen el Dr. Luke és a Sony szárnyai alatt – abban a tudatban, hogy a Sony meg sem hallotta az énekesnő vádjait.

A bíró többek között azzal indokolta a döntését, hogy a versenyhelyzetben lévő Sony érthető módon pénzt akar látni a befektetéséből, vagyis az énekesnőnek le kell szállítania a szerződésben vállalt további hat albumot. A Sony szerint Keshától kártérítést követelhetnek, amiért nem vesz fel új dalokat, és egyébként is 60 millió dollárt fektettek be a karrierjébe, szeretnék, ha ez megtérülne. Persze joggal vetődhet fel, hogy ha kereskedelmileg indokolt egy szerződés betartása, akkor jogilag indokolt lenne az is, hogy egy főnök ne erőszakoljon meg és bántson valakit, aki szakmailag és jogilag is hozzá van kötve.

Kesha az eredeti, először csak Dr. Luke-kal szemben beadott keresetét ezért is egészítette ki a Sony Music Entertainment elleni panasszal, azzal vádolva a vállalatot, hogy tisztában van azzal, ahogy a 41 éves producer a rá bízott női énekekesekkel bánik, és támogatja a férfi viselkedését, sőt, olyan fiatal tehetségeket bíz rá, akik a karrierjük kezdetén vannak, és ezért szinte teljes mértékben a produceren múlik a sikerük.


Sikeres akarsz lenni? Dr. Luke segít!

Dr. Luke, azaz Lukasz Sebastian Gottwald magánéletéről nem sokat lehet tudni, az eddigi munkássága viszont összefoglalható úgy, hogy az egyik legbefolyásosabb producerként lényegében mindenkihez köze volt, aki valaki a popzenében. Gitárosként és DJ-ként kezdte, producerként pedig 2004-ben robbant be azzal, hogy ő jegyezte Kelly Clarkson Since You've Been Gone című számát. Írt dalt Pinknek, Avril Lavigne-nek és Katy Perrynek, producerként együtt dolgozott Shakirával, Britney Spearsszel, Miley Cyrusszal és Rihannával.

Ebből a merítésből is látszik, hogy Dr. Luke igencsak hatalmas és befolyásos ember, és az eddigi sikereit látva mindenki boldogan dolgozna vele, hiszen, ha valaki ért egy karrier beindításához, az Dr. Luke. Keshának tehát alapos oka lehet arra, hogy mégis inkább szabadulna a szerződésükből.


Kesha, oldalán a producerével 2011-ben


Össztűz alatt a Sony

Dr. Luke és a bíróság hatalmával szemben Kesha egyelőre csak sírással reagált, a közösségi oldalakon viszont alakul már a Szabadítsátok ki Keshát! mozgalom. A #FreeKesha hashtagnél azonban nagyobbat szólhat a vállalat felelősségére rávilágító #SonySupportsRape hashtag, amely azt hivatott elterjeszteni a közösségi médiában, hogy a Sony támogatja vagy legalábbis eltűri a nemi erőszakot. A Twitteren akadt olyan felhasználó, aki belengette, mostantól kizárt, hogy PlayStationbe fektesse a pénzét. Más arra hívta fel a Sony figyelmét, hogy csak azért, mert 60 millió dollárt befektetett egy tehetséges énekes karrierjébe, még nem jelenti azt, hogy a megerőszakolására is megvette a jogot.


A történet kezd tehát túlnőni Keshán, akiből most egyike lett azoknak a nőknek, akik bár szeretnének úgy munkába járni, hogy közben senki nem zaklatja vagy tárgyiasítja őket, vagy ha mégis, akkor ezt nem kell szó nélkül tűrniük, egyelőre nem tehetik meg. Az, hogy erről bírósági határozat is van, eléggé ijesztőnek tűnik a női jogok helyzetét illetően, és tanulságos magyarázatot ad arra is, hogy a szexuális bántalmazások jó részét miért nem jelentik be az áldozatok.

Az Egyesült Államokban például az esetek 68 százalékában nem jelentik az áldozatok a nemi erőszakot. Magyarországon a NANE 2012-es adatai szerint, miközben több mint százezer nemi erőszak történt, mindössze 269 esetben regisztrálták a bűncselekményt és indítottak eljárást a hatóságok.

A szakmából nem Kesha az egyetlen, aki a nyilvánosság elé lépett a vele történtekkel. Lady Gaga és Madonna is beszélt arról, hogy szexuális támadások érték őket, és annak idején csak azért nem jelentették az eseteket, mert nem akarták további traumáknak kitenni magukat. „Egyszerűen nem éri meg. Túl sok a megaláztatás” – mondta Madonna. Lady Gaga pedig arról beszélt, hogy éveken át tartó terápiával tudott csak kigyógyulni az őt ért erőszak traumájából.


Lady Gaga egyike volt azoknak a művészeknek, akik a Twitteren adtak hangot az együttérzésüknek a bírósági döntés után. Demi Lovato, Ariana Grande, Iggy Azalea, Lorde, Lily Allen és a korábban Dr. Luke-kal dolgozó Kelly Clarkson és Miley Cyrus is üzent Keshának. Taylor Swift pedig szavak helyett inkább tettekkel, egész pontosan egy 250 ezer dolláros (70 millió forintos) adománnyal próbált segíteni az énekesnőnek, akinek a karrierje a per kezdete óta érthető módon nem igazán ívelt felfelé, hiszen a bírósági procedúra miatt már két éve nem tud dolgozni.

A twitteres hashtagáradatnak különösen érdekes vonala, hogy elismert zenészek a Sonyval szemben állnak ki Kesha mellett. A vállalatnak valószínűleg számolnia kell azzal, hogy ez az ügy még nem ért véget.