Akarsz játszani? Akkor hozom a búvárfelszerelésem!

Fotó: Getty Images / David Becker

-

A több mint húsz éve folyamatosan ígért virtuális valóság tényleg eljött mostanra. Csak még azt nem lehet tudni, hogy futópaddal vagy szenzorokkal teleszerelt napozóággyal fogjuk irányítani. A modern világ kábel nevű átka pedig újabb lépést tett az eltűnés felé. Remek év ez már most.


Nagy éve volt tavaly a wearable-nek csúfolt eszközöknek. Ebbe a kategóriába tartozik minden olyan okoskütyü, amit valahogy magunkra lehet aggatni: óra, gyűrű, karkötő, papucs orrán pamutbojt. Idén viszont a fejhallgatók felé fordult a figyelem. Maradt még szerencsére régi trend is: egyre több virtuálisvalóság-(VR)-kiegészítőt mutatnak be a repülés élményét megadó asztaltól kezdve az alsó szomszéd csillárját biztosan megmozgató robotkanapéig. Lássuk, mi mindennel kecsegtet idén a jelenleg is zajló Las Vegas-i szórakoztatóelektronikai kiállítás, a CES.


Mosolyogj, filmez a dídzsé a fejhallgatójával!

Az Altec Lansing azzal vélte feltalálni a jövőt, hogy drót nélküli dj-fejhallgatójába wifis kapcsolódási lehetőséget és kamerát szerelt. Amellett, hogy zenét lehet hallgatni a DVR típusnevű fülessel, FullHD-felbontású videót is képes rögzíteni és közvetíteni. Egy ideálisan bedrótozott koncerten simán le lehet fotózni azt, ahogy a dj a potméterek tekergetése közben streameli a közönséget. Ezzel bezárult egy lyuk: mindenki mindenkit rögzít. A fejhallgatónak nyolc gigabájt beépített memóriája van, de van hely egy maximum 32 gigabájtos SD-kártyának is. A fejhallgató egy töltéssel hét órát bír ki a cég szerint.


Ahhoz képest, hogy mennyit tud, a hétórás üzemidő egész lenyűgöző


Ha közösségibb élményre vágyik, akkor a Muzik fejhallgatót tervezték önnek: ez már hallgatás közben telespameli a Twittert és a Facebookot azzal, hogy mi szól a fülünkben. A funkció szerencsére nem teljesen automatikus, a felhasználónak rá kell koppintania a hangszóró borításába szerelt érintőpanelre. A fejhallgató több gesztusparancsot is felismer, elvben teljesen alkalmas a telefon távirányítására. A májusban piacra kerülő Muzik fejhallgató 299 dollárba fog kerülni, az „agyba dugós” fülhallgató-változatért pedig 200 dollárt kérnek majd.


Az lenne az igazi, ha a fülesen kopogva morzézni is lehetne


A miniatürizációnak hála, közel végtelen funkciót lehet belezsúfolni egy apró eszközbe. Időnként vannak gyártók, akik ezzel a lehetőséggel szinte vissza is élnek. A Misfit Spectre nevű, drót nélküli fülhallgatójában például vannak fitneszszenzorok és alvásfigyelő is. Az eszközt úgy tervezték meg, hogy akár aludni is lehessen benne. Ha az összes rendszer működni fog – és, amit a legnehezebb elhinni, tényleg kényelmes alváshoz a fülhallgató –, akkor a vásárlók megfigyelhetik, hogy Motörheadre álmodnak-e szebbeke,t vagy MØ-ra. A kütyünek egyelőre sem ára, sem megjelenési ideje nincs.

Még nagyobb – valójában a legnagyobb – innováció, hogy több gyártó is kijött idén a teljesen drót nélküli fejhallgatókkal. Jobb fülbe a jobb füles, bal fülbe a bal füles, a zene pedig a telefonról érkezik, és egyetlen eszközhöz sem csatlakozik kábel. A fejlesztés egyik következménye, hogy a jövőben fél fülhallgatót is el lehet majd veszíteni.


Egy kicsit még kütyünek néz ki a teljesen drót nélküli fülhallgató


És akkor a szemüvegek

Az Oculus Rift ugyan egyáltalán nem számít új sztorinak – 2011 óta fejlesztik –, mégis az volt a CES egyik legnagyobb híre, hogy 2016 tavaszától már nemcsak fejlesztői változatokat lehet venni a VR-szemüvegből, hanem kész a termék. A bejelentés után milliónyi geek jajszavával telt meg az internet, mert a végleges szemüveget 600 dollárra (körülbelül 180 ezer forint) árazták be, és használatához nem árt még egy százezer forintos videokártya sem.


A 600 dolláros áron sokan háborodtak fel


Prototípus-állapotban azonban már léteznek azok a termékek is, amelyek az egész testet bevonják a játékba. A Teslasuit azt ígéri, hogy olyan, búvárruhára emlékeztető kezeslábast ad a játékosoknak, amely több ponton tudja stimulálni a viselő bőrét. Azt valószínűleg nem fogja érezni a játékos, hogy a Call of Dutyban meglőtték egy kalasnyikovval, de azt érezni fogja, honnan jön a támadás, és hogy hol éri. Ez lényegesen gazdagabb visszajelzési lehetőség annál, mint hogy a kijelző valamelyik széle pirosodni kezd, vagy a játékos kezében remegni kezd az irányító. A cég egyelőre nem rendelkezik annyira kész termékkel, hogy azt elvigyék Las Vegasba, de a Kickstarteren már gyűjtik a pénzt a 16 és az 52 testtájat megmozgató ruhára.


teslasuit

Lehet, hogy pár év múlva normális dolog lesz átöltözni a játékhoz


Az Icaros nevű, a napozószék és a játékvezérlő között félúton lévő kütyüt viszont ki lehet próbálni a CES-en. Miután a felhasználó ráfeküdt a kontrollerre, felvette a szemüvegét, az egyik markolatra szerelt gomb elindítja a programot, amellyel egy jeges fjord felett lehet repkedni. A truváj az, hogy a testsúly áthelyezésével lehet emelkedni, süllyedni és kanyarodni. Az Engadget gyorstesztje szerint ez nem is egyszerű, edzésnek sem utolsó a repkedés, mert a test változatos részeit kell feszesen tartani.


CES, virtuális valóság, kütyü, Icaros vr

Ön is akart már repülni, ugye?


Ha most arra gondolnak, hogy a legtöbb magyar lakásban nincs hely egy 1 x 2 méteres vacaknak, amit csak egy játékhoz lehet használni, igazuk van. De nem csak rosszul álcázott fitneszkütyükből lesz VR-kiegészítő. A korábban az otthoni filmnézést feltuningoló Immersit például olyan kanapéalátétet mutatott be, amelytől az ülőalkalmatosság négy lába egymástól függetlenül tud süllyedni és emelkedni. Egy négyfős kanapé megmozgatásához elegendő szerkezet 1000 dollárba kerül.



3D-s játékhoz 3D-s hang jár

A virtuálisvalóság-szemüvegek megjelenésével elindult a különböző kiegészítők gyártása is. Hagyományos fejhallgatóval ugyan egészen jól lehetett használni az Oculus Riftet vagy akár a Google Cardboardot, de csak azért, mert a legtöbb játék sima sztereó hangot adott. A bonyolultabb játékokhoz azonban szükség van a sztereónál bonyolultabb, több irányt tartalmazó hangokra. Ha nem oldják meg a problémát, akkor a hang fogja tönkretenni az illúziót.



A Sennheiser a CES-en jelentette be, hogy új mikrofontechnológiát és szoftverkomponenseket dolgoz ki, hogy a virtuális valóságban játszódó történeteket 9.1-es hanggal lássák el. Az Oculus Rifthez írt Eden nevű játékban már a Sennheiser technológiája dolgozik.