A légszennyezettség a nagyvárosok lakóit veszélyezteti leginkább

Fotó: Getty Images / Lintao Zhang / Getty Images / Lintao Zhang

-

Újabb és újabb módszerekkel kísérleteznek mindenütt, hogy élhetőek maradjanak a városok, és ne a szmogba fulladjanak bele az ott élők milliói.


A légszennyezés évente legalább három millió ember halálát okozza, főképpen a többmilliós városokban. Már több nagyváros, így Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros is közösen jelentette be december elején, hogy 2025-től letiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket, mivel az ezek által kibocsátott káros anyagok szennyezik leginkább a környezetet. Dublinban és Brüsszelben is azt mérlegelik, hogy kitiltják a dízelautókat.

De önmagában csak a dízelautók kitiltása nem fogja megoldani a problémát. A világ többmilliós fővárosai, így Budapest mellett a kisebb városokat is érinti már a szmog: például január 2-án Budapest mellett Miskolcon, Sajószentpéteren és Nyíregyházán is elrendelték a szmogriadó tájékoztatási fokozatát a szálló por koncentrációja miatt. Pekingben pedig annyira akut a probléma, hogy már külön rendőrséget hoztak létre, amely a lakosságot ellenőrzi.



Párizs már eddig is több módszerrel próbálkozott, így autóval nem lehet megközelíteni a város több történelmi negyedét, olykor alkalmazzák a „páros-páratlan” napokat a járművek rendszáma alapján, vagy ingyenes a tömegközlekedés, ha magas a légszennyezettség, és az autó- és kerékpármegosztást bátorítják – foglalja össze cikkében az Aljazeera.

Delhiben már szintén oly súlyos a helyzet, mint Pekingben, itt már be is tiltották a 2000 köbcentisnél nagyobb dízelmotoros autók használatát, és több tízezer, dízellel működő taxit is kivontak a forgalomból. Itt is a „páros-páratlan” rendszerrel próbálkoznak, és az Uber mintájára működő minibuszok rendszerét ajánlják.



Hollandiában már azt tervezik, hogy 2025-től betiltják a benzines és dízelautókat, és csak azokat engedik közlekedni, amelyek árammal vagy hidrogénnel mennek.

A németországi Freiburgban már 500 kilométer bicikliút, villamosútvonal van, illetve olcsó és hatékony a tömegközlekedés. Az egyik előváros, Vauban azonban már most is tiltja, hogy a lakók a házaiknál parkoljanak, ezt csak a város szélén tehetik meg 18 ezer euróért. Viszont az autó nélküli életért cserébe csökkentik a kommunális szolgáltatások díját, ingyenes a tömegközlekedés, és rengeteg a parkolóhely – a kerékpároknak.

Dániában szintén a biciklizést tekintik prioritásnak, így már több az országban a kerékpár, mint a lakos. A fővárosban, Koppenhágában szintén 2025-től tervezik a motoros járművek kitiltását.



Norvégiában sem várják a világvégét, a fővárosban, Oslóban azt tervezik, hogy 2020-ig minden káros gázkibocsátást megszüntetnek, eredjen az bárhonnan. A városban autómentes zónákat terveznek, továbbá több tíz kilométernyi újabb bicikliutat, emellett megfizettetik az autóhasználatot – már ahol még lehet vezetni – a csúcsidőben, és a parkolóhelyek számát is csökkentik.

Helsinkiben is hasonló módszereken gondolkodnak, megdrágítják a parkolást, és a központban sétálóutcákat alakítanak ki. Az ambiciózus terv szerint 2050-ben senki sem akar majd autóval járni Finnország fővárosában.



Ha valóra válnak a nagy álmok a közeljövőben, és minden autó például árammal fog működni, és vezető nélkül, a nagyvárosok lakói pedig megosztják egymással járműveiket, az szintén lényeges eleme lehet a környezetet nem szennyező közlekedésnek.