Végső búcsú a 86-ostól

Fotó: VS.hu / Mudra László

-

Január 15-én este végleg elmegy az utolsó busz a 86-os vonalán. A BKV erre az alkalomra egy Ikarus 180-as nosztalgiajáratot indított a vonalon, mely egész délután és este menetrendszerűen szállította az utasokat a Bogdáni út és a Függetlenségi park között. Így fogadták az emberek a kicsit rázós, hangos, de hangulatos csuklóst.


Az első Ikarus 180-ast – a szállítható utasok száma után kapta ezt a számot - 1961-ben, a városligeti Budapesti Ipari Vásáron láthatta a közönség


Az óbudai végállomáson buszrajongók sorfala előtt indult az ünnepi nosztalgiajárat


A 16,5 méter hosszú, 23,5 tonnás jármű volt az Ikarus első saját fejlesztésű csuklós busza, amely akkoriban nagyon modernnek számított


A nosztalgiajáratra sokan kisgyerekekkel érkeztek. Többen oda-vissza többször is végigutaztak a 11 km-es úton, amit egy irányba kb. 40 perc alatt tesz meg a járat


Az Ikarusok első példányai 1964 januárjában jelentek meg Budapest utcáin. Kettő kivételével 1978-ban selejtezték le őket


Sok utas nem volt tudatában a vonal megszűnésének, de örültek a különleges búcsújáratnak, és többen kihasználták az alkalmat egy-egy történelmi szelfire


A buszon csak 2 jegylyukasztó van, a 2. és a 4. ajtónál, melyek mellett a kalauzoknak fenntartott ülőhelyek vannak


Ebből a busztípusból ez az egyetlen megmaradt példány. 1990-ben a budapesti autóbusz-közlekedés 75. évfordulóján a kőbányai autóbusz-javító főműhely ezt a buszt újította fel


A buszvezető számára komoly gépészkedést igényel az irányítás: a sebességeket nem veszi könnyen a kézi váltó, a kormányzás komoly erőkifejtést igényel, és a megállók nevét is élő hangon kell bemondani


A mai buszokhoz képest szembetűnő a viszonylag alacsony plafon és a fejmagasságban lévő kapaszkodók teljes hiánya


az utolsó 86-os

A kapaszkodókra pedig szükség lenne, mert a rugózás a rossz állapotban lévő fővárosi utakon viharos tengeren való hajózáshoz hasonló élményben részesíti az ettől már elszokott utasokat


az utolsó 86-os

A 86-os vonala egy észak–déli budai városnéző járatnak is beillene: megcsodálható róla a legtöbb Duna-híd és a Parlament is


az utolsó 86-os

De a villamoshálózat összekapcsolásával és a 109-es és 111-es busz útvonalának átalakításával lejárt a 86-os ideje


az utolsó 86-os

Érdeklődők a busz körül a vonal végállomásán, a Függetlenségi Parknál január 15-én este