Több tíz milliárdos pofont kaphat Tarlós Brüsszeltől

Fotó: MTI/MTVA / Máthé Zoltán

-

A főváros várakozásaival ellentétben legfeljebb részben fogja finanszírozni a 3-as metró felújítását az Európai Unió – értesült a VS.hu brüsszeli forrásokból. Azt is csak akkor, ha a fennmaradó rész forrását biztosítva látja. Így gondban lehet Budapest, amely a felújítás teljes, 140 milliárdos költségének fedezetét az EU-tól várja.


A hivatalos döntés még beláthatatlan messzeségben van: kap-e és hány forintot az EU-tól a főváros a 3-as metró rekonstrukciójára, de arra kell számítani, hogy az igényelt támogatásnak csak egy részéhez juthat hozzá. Erről az Európai Bizottsághoz közelálló forrásainktól kaptunk tájékoztatást.


A támogatási folyamat a legelején tart. Pillanatnyilag informális egyeztetések zajlanak, hogy Brüsszel a projektet befogadja az Integrált Közeledésfejlesztési Operatív Programba (IKOP). A kormány ugyan már nevesítette az uniós támogatással megvalósítani kívánt IKOP-fejlesztéseket, negyedévente frissíti is a listát, de ez még nem jelenti azt, hogy Brüsszel jóváhagyta volna a projekteket.

Így jelenleg csak papíron él az IKOP, amelyben a kormány a 3-as metró felújítását a 125 milliárd forintos támogatással szerepelteti múlt november óta.

Brüsszeli forrásunk úgy fogalmazott, az Európai Bizottság a részbeni finanszírozásban gondolkodik, de azt is csak abban az esetben, ha a támogatáson kívüli rész forrását biztosítva látják. Ami azt jelenti, a fővárosnak hitelt kell felvennie a finanszírozáshoz, illetve a kormánynak kell kipótolnia a szükséges tízmilliárdokat.

Jelenleg Brüsszelben arra várnak, hogy a főváros, illetve a kormány benyújtsa a projekt átfogó megvalósíthatósági tanulmányát, amely bemutatja a rekonstrukció elvégzésének különböző módozatait.



Autó helyett

Az Európai Bizottság delegációja a közelmúltban a városházán járt, és tájékozódott a főváros fejlesztési terveiről. A találkozóról Jakub Adamowicz, az EB szóvivője a VS.hunak azt mondta: „Az Európai Bizottság hangsúlyozta a városvezetés számára, a közlekedési fejlesztési projekteknél a legfontosabb szempont, hogy hozzájáruljanak a közösségi közlekedési eszközök használatához az autó helyett.”

Még mielőtt bármiről is döntés születne, a legelső lépés az, hogy a kormány, illetve a főváros előállítsa a központi régió – Budapest és vonzáskörzete – fenntartható mobilitására vonatkozó stratégiáját. Ez tartalmazza majd a különböző közlekedési módokat, köztük az elővárosi vasutat és a metrót érintő fejlesztési terveket is. Az EU a stratégia alapján, illetve annak alapján bírálja majd el az egyes projekteket, mond igent az erről szóló operatív programra, hogy azok illeszkednek-e a program prioritásaihoz. A kormány azonban még nem készítette el és nem nyújtotta be Brüsszelnek a stratégiát.


A 4-es metró, 180 milliárd uniós pénzből épült


Nem erre számítanak

Mivel a fővárosnak nincsenek szabadon felhasználható tízmilliárdjai, kellemetlenül fogja érinteni a később EB-döntés. A városvezetés jelenleg abban bízik, hogy az EU a teljes projektet kifizeti majd. Ráadásul a főváros nem 125, hanem 140 milliárd forintos támogatást kér a teljes projektköltségre, erre az összegere adta be igényét a kormánynak decemberben. Ennek ellenére a kormány továbbra is 125 milliárd forintos támogatást tart nyilván, és mint megírtuk, még nem bírálta el a főváros 140 milliárdos igényét.

A teljes támogatásnak egyébként korábban sem volt realitása, mivel a 3-as metró vonalát nem hosszabbítják meg. Nem építenek új szakaszt, ami utasszám-emelkedésben megmutatkozó valódi közlekedésfejlesztés lenne, csupán a leamortizálódott infrastruktúrát újítják meg. Ha a vonal az eredeti terv szerint Káposztásmegyerig hosszabbodna meg, azt az egész régió közlekedését érintő fejlesztésként sokkal kedvezőbben fogadhatnák Brüsszelben. Megfelelne ugyanis annak az elvárásnak, hogy az embereket abba az irányba terelnék, hogy tegyék le az autót a városhatárban. A főváros azonban nem a meghosszabbított 3-as metróval pályázik, csak felújítással, így a kevesebb támogatás eleve borítékolva volt.


A HÉV és a 4-es metró sem javítja az esélyeket

A 4-es metró új vonalként se kapott teljes támogatást. A Brüsszeltől elnyert 180 milliárd forint még a felét se érte el a 452 milliárdos végösszegnek. Igaz, akkoriban még 300 milliárd körül járt a projekt becsült költségvetése, és a főváros 224 milliárd forintra pályázott, a hiányzó 41 milliárdot a kormány tette hozzá. Az EB jövőre fogja megvizsgálni, hogy a 4-es metró teljesítette-e a kapott uniós támogatás fejében tett vállalásait, különös tekintettel az utasszámra és az eljutási időtartam csökkentésére vonatkozóan.

A 3-as metró meghosszabbítása egyébként a BKV-t is foglalkoztatja. Amint arról beszámoltunk, a kispesti végállomásáról Ferihegyig építendő szakaszra megvalósíthatósági tanulmányt dolgoz ki.

Tovább rontja a főváros esélyeit, hogy Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára arról beszélt, hogy az állam által átvett fővárosi HÉV-vonalak a vasútfejlesztési programon belül újulnak meg. Erre a szintén az IKOP teremtene forrást. Vagyis, ha a kormány a HÉV-re fordítja az uniós keretet, a 3-as metró felújításának finanszírozására nem maradna pénz.