Tarlós ultimátumot adott a kormánynak

Fotó: VS.hu / Hirling Bálint

-

Február 17-e után a főváros nem fizeti az elővárosi közlekedés költségét – jelentette be a főpolgármester. A BKK fizetési felszólítást küldött a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak, hogy fizesse ki a 12 milliárdos számlát, különben felmondja a szerződést. Tarlós István úgy érezte, a Fidesz kongresszus után hátba döfték az adótörvény-módosítással. Annyira felpaprikázta magát, hogy nem zárja ki, 2019-ben indul a főpolgármesteri címért.


A BKK a napokban kiküldte a felszólító levelet a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak, hogy fizesse ki a budapesti elővárosi közlekedés számláját. Két hetet kapott a minisztérium. Ha nem fizet, a főváros felmondja a 2013-ban kötött szerződést, amelyben az önkormányzat a kormány támogatásával 2022-ig vállalta az agglomerációs közlekedés fenntartását.


Az ultimátumot Tarlós István sajtótájékoztatón jelentette be, emlékeztetve arra, törvény szerint az állam feladata a helyközi közlekedés biztosítása. Ha nem kapnak pénzt, akkor februárban visszaáll ez az állapot, a feladat visszaszáll az államra. A BKK megbízásából jelenleg szolgáltató Volánbusz ugyan azt követően is indíthat ki meg be járatokat, csak nem biztos, hogy ki fogják fizetni – jegyezte meg.

A főpolgármester azt mondta, 2015-ben céltámogatásként egyetlen fillért se kaptak a helyközi közlekedés finanszírozására, ezért egyértelmű, a minisztérium megszegte a szerződést. Abban pedig az áll, hogy ilyen esetben felmondható, márpedig a 2015-ös év elmúlt, aligha állítható vissza a szerződés.

Hozzátette, tavaly összesen 3 milliárd forintot adott a kormány a fővárosnak közösségi közlekedésre, annak ellenére, hogy 24 milliárdot ígért részletekben. Azt a pénzt is csak novemberben kapták meg, és azt se az állami forrásból, hanem a kerületektől vonták el – nyomatékosította csalódottságát.

A cikk megjelenése után a Nemzetgazdasági Minisztérium közölte velünk, hogy "a 2015. évi költségvetési törvényben rögzített, a fővárosi közösségi közlekedés támogatására szánt 24 milliárd forintot a kormány teljes egészében átutalta".

Tarlós a VS.hu kérdésére azt mondta, egyelőre nem utasította a BKK-t arra, hogy kezdje meg előkészíteni a HÉV-üzletág állami kézbe adását. Azért nem, mert „ő csak biztosra megy”. A VS.hu múlt év végén úgy értesült BKK-hoz közelálló forrásokból, hogy a főpolgármester utasítást adott Dabóczi Kálmánnak, a BKK vezérigazgatójának, készítse el az átadás forgatókönyvét. Információink szerint az előkészületeket teljes titoktartás övezi.



Orbán tartja a szavát

Tarlós a főváros költségvetésének közelgő tárgyalása kapcsán is kitért az agglomerációs közlekedés jelentette teherre. A főváros enélkül is 2 milliárdos működési hiánnyal kalkulál, ha ezt továbbra is saját erőből finanszírozza, az további 12 milliárddal emelné a deficitet. A törvény viszont nem engedi az önkormányzatokat, hogy működési hiánnyal fogadják el költségvetésüket.


A főpolgármester beszélt az Orbán Viktorral folytatott decemberi tárgyalásáról – anélkül egyébként, hogy erről megállapodott volna a miniszterelnökkel. Utólag úgy látja, a megbeszélésnek sokkal kevesebb eredménye volt, mint amennyire számított. Ahogy a VS.hu is megírta, a tárgyaláson szó volt a BKV HÉV-üzletágának átvételéről. Tarlós beszámolója szerint Orbán erre ígéretet is tett: a HÉV-et a MÁV bekapcsolja az elővárosi vasútvonal hálózatába.

Sőt, az is elhangzott – folytatta a visszaemlékezést –, hogy a főváros tekintse semmisnek a minisztériummal kötött (fent hivatkozott) megállapodást. A kormányfő azt ajánlotta Tarlósnak, hogy a főváros ne foglalkozzon az agglomerációs közösségi közlekedés finanszírozásával.

Tarlós azért beszélte el a tárgyaláson történteket, mert meggyőződése, hogy a miniszterelnök nem fog másképpen cselekedni, utólag mást mondani, mint amit akkor és ott előadott. Azzal egyébként semmi baja nincs, hogy ezentúl nem a kormányfővel, hanem Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel fog tárgyalni: a miniszter megfelelő szintű tárgyalópartnere a főpolgármesternek.

Arról is beszélt, meggyőződése, hogy az állam nem fogja átvenni a BKV-t – bár ő nincs ellene –, mert „fél a nyakába venni ekkora terhet”.



Ha sokat ütik, felkel

Tarlós a fővárosi ügyek között váratlanul szóba hozta politikai karrierjének folytatását is. Miután konzultált az orvosával, nem tartja elképzelhetetlennek, hogy 2019-ben indul a főpolgármesteri tisztségért. Hangsúlyozta: ez nem jelenti azt, hogy indulni fog, csak azt, hogy nem zárja ki. Emlékeztetett arra, 2014-ben már nem ambicionálta a jelölést, nem úgy mint 2010-ben, de a Fidesz felkérte. „El is tolhattak volna, de nem tették” – mondta.


Az újraindulás indokaként azt a szokását nevezte meg, hogy ha sokat ütik, mindig jobban és jobban feláll a padlóról. Úgy fogalmazott: felpaprikázták az utóbbi időben. Demszky Gábor egyik személyes intelmét is megosztotta az újságírókkal. A volt SZDSZ-es főpolgármester panaszkodott neki arról: „ha már tudják, hogy nem indulsz a tisztségért, elszemtelenednek körülötted”.

Nem hagyta szó nélkül a Fidesz decemberi kongresszusát, amelyen beszédet is mondott, majd után hátba szúrták. Hogy kik, azt többszöri kérdésre se nevezte meg. Az adótörvény módosítására utalt, amely előírja a fővárosnak, hogy az iparűzési adót elsősorban a közösségi közlekedésre kell fordítania. Tarlós szándékosságot feltételez, mivel a törvénymódosítás a szentpétervári útja alatt került napirendre.

A főpolgármester ugyanakkor nem tart attól, hogy a kormány csődbe akarná juttatni a fővárost, majd csődgondnokot nevezne ki. Meglátása szerint ez sem a fővárosiak, sem a kormány, sem a 2018-ban választás előtt álló Fidesz érdekével nem esik egybe. „Engem ugyan mentesítenének egy teher alól, hazamehetnék, és a feleségem örülne, de ezzel nem oldódna meg a probléma” – állapította meg.

A főpolgármester külön foglalkozott a Mahir-hirdetőoszlopok eltávolításával. Mint kiderült, valamelyik fővárosi politikus utasította a hivatal egyik részlegét a munka elvégzésére, ám neveket nem említett. A személyes véleményét ismételt kérésre sem volt hajlandó megosztani. Erről csak január 11-e után beszél.