Tarlós tényleg komolyan gondolja, hogy megszabadul a HÉV-től

Fotó: MTI / Kovács Attila

-

Információink szerint a főpolgármester megbízta a BKK vezérigazgatóját, tervezze meg, hogyan adják át teljesen az államnak a HÉV működtetését, és ezzel együtt a tulajdonjogát is.


Úgy tudjuk, Tarlós István még karácsony előtt utasította Dabóczi Kálmánt, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatóját, hogy dolgozza ki a HÉV állami kézbe adásának forgatókönyvét. A VS.hu értesülése szerint a főpolgármester szűk határidőt szabott a feladatra.


A főpolgármesteri hivatal nem cáfolta és nem is erősítette meg értesülésünket. Megkeresésünkre azzal reagált: „Tarlós István főpolgármester a január 8-án tartandó Budapestinfón tájékoztat az aktuális fővárosi témákról és válaszol az újságírói kérdésekre.”

Kerestük az ügyben a BKK-t is, válasz nem érkezett.

A VS.hu által megkérdezett közlekedési szakértők legalább egy-másfél évre becsülték azt az időt, amíg az állam kezdheti meg a HÉV-vonalak üzemeltetését.

A fővárosnak évente 16-18 milliárd forintba kerül az elővárosi közlekedés finanszírozása, ebből 4 milliárdot az utasok fizetnek ki. Tarlós a maradék 12 milliárdot kéri a kormánytól, amely azonban nemhogy plusz pénzt adna, inkább fokozatosan kihátrál: tavaly bejelentette, évente 3 milliárd forinttal csökkenti a BKV normatív – azaz az említett 12 milliárdtól független – támogatását.

Arra vonatkozó publikus adat egyelőre nem ismert, hogy a HÉV leválasztásával hány forintot tud megspórolni a főváros – a BKV nem válaszolt az üzletág működtetési költségére vonatkozó kérdésünkre. A VS.hu-nak nyilatkozó közlekedési szakértő 2-2,5 milliárd forintra becsülte a megtakarítható összeget.


Dabóczi Kálmán


Egy az egyben

A főpolgármester lépése azt jelzi, Tarlós nem kívánja feldarabolni a BKV HÉV-üzemigazgatóságát, egy az egyben tolná az államhoz. Az Orbán Viktorral folytatott év végi tárgyalása után ez még nem volt egyértelmű. Akkor arról beszélt, hogy a városhatáron kívülre irányuló közösségi közlekedésből száll ki a főváros.


A Budapest környéki települések ennek finanszírozásáról tárgyaljanak a kormánnyal – üzente nekik. Erre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium üzent vissza: ezt nem teheti meg a főváros, mert erről 8 évre szóló megállapodást kötöttek 2013-ban. (Arról nem szólt a minisztérium közleménye, hogy a megállapodásban a HÉV üzemeletetése nem szerepel, csak a Volánbuszhoz került elővárosi járatokra vonatkozik.)

Információink szerint a miniszterelnök és a főpolgármester találkozóján konkrétan a HÉV állami kézbe adásáról is tárgyaltak. Tarlós beszámolója szerint megegyezés nem született, de a miniszterelnök megígérte, januárban folytatják az egyeztetést. Ehhez képest az ATV híradója úgy értesült, a kormány nem kíván többet tárgyalni a BKV finanszírozásáról a főpolgármesterrel.



Szemben a tervekkel

Mint azt a HÉV leválasztásól szóló elemzésünkben megírtuk, ha az állam átveszi, azzal papíron bekapcsolódik a fővárosi közösségi közlekedési rendszerbe. Ez az elszámolásban okozhat gondokat, amikor meghatározzák, az állam és a főváros hogyan ossza meg a HÉV Budapest területére eső működési költségét.

A HÉV leválasztása ráadásul egyáltalán nem illeszkedik a főváros közlekedési rendszerfejlesztési terveibe. A tulajdonosváltás akadályozná a Tarlós által is támogatott projektet, a gödöllői HÉV összekapcsolását a 2-es metróval. A HÉV leadása ellentmond a főváros távlati szándékának is, hogy a leendő 5-ös metróként összekapcsolja a szentendrei és a ráckevei HÉV-vonalakat a belváros alatt.

A HÉV állami tulajdonba vételére és MÁV-hoz csatolására 2008-ban is születtek tervek, amikor Kocsis István a BKV vezérigazgatójaként kidolgozta a BKV holding koncepcióját. Akkor 35 milliárd forintot kért volna a főváros az üzletágért, ezt a kormány sokallta. A BKV ebből a pénzből vásárolt volna ezer buszt, amivel teljesen megújult volna a BKV buszflottája.