Íme a módszer, hogy lehet takarítással közpénzt eltüntetni

Fotó: MTI/MTVA / Jászai Csaba

-

http://vs.hu/kozelet/osszes/ime-a-modszer-hogy-lehet-takaritassal-kozpenzt-eltuntetni-0218http://vs.hu/kozelet/osszes/ime-a-modszer-hogy-lehet-takaritassal-kozpenzt-eltuntetni-0218Sajátos forgatókönyv rajzolódik ki a Budapesti Corvinus Egyetem takarítását elnyerő cég körül: az alvállalkozók egymás között pakolják a takarítókat, zsebbe fizetnek, és pár hónap után új, külföldi tulaj kezébe kerülnek.


Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem, Budapest, Dimitrov tér 8. – áll egy régi borítékon a rendszerváltás előtti pecsét. A kissé megsárgult papírra kézzel írtak egy nevet és egy összeget: 34 870 forint. A Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) egyik takarítója kapta benne a fizetését. Jóval a rendszerváltás után, múlt ősszel, amikor a közgázon már Marx Károly szobrának is csak hűlt helye volt. Ilyen borítékot csak egyvalaki kapott, a többiek újban vették fel fizetésük egy részét vagy egészét.

Információink szerint ez azóta ment így, hogy az intézmény júliusban megbízott egy, a takarítási piacon és vagyonvédelemben erősnek számító társaságot, a T.O.M. Controll 2001 Vagyonvédelmi Szolgáltató Zrt.-t. A BCE pesti oktatási épületeinek takarítására és egyéb gondnoki tevékenységek ellátására kiírt pályázatra tizenhárom cég jelentkezett, közülük hozták ki győztesnek a májusi eredményhirdetésen a 70 fős T.O.M.-ot. A legolcsóbb, 200 milliós ajánlattal nyerte el a megbízást három évre. Azt már a szerződés aláírásakor tudni lehetett, hogy alvállalkozókat von be a munkába.

Így három kis cég, a T.O.M. alvállalkozói voltak hivatalosan a takarítók munkaadói. A VS.hu birtokába került dokumentumok arra utalnak, hogy munkaszerződést ugyan kötöttek velük, de vagy nem jelentették be az embereket, vagy a közterheket nem fizették rendesen utánuk. A T.O.M. Controll három alvállalkozója kéthavonta átpasszolta egymás közt a takarítókat, akiknek nem volt választásuk. Amikor azt mondta a takarítást koordináló férfi, hogy innen most kilépnek, oda meg belépnek, akkor menniük kellett. Aki nem vállalta, annak felmondtak.

A VS.hu beszélt olyan takarítóval, aki fél év alatt mind a három céget megjárta, amíg a Corvinuson dolgozott. Tud olyan kollégáról is, aki szintén egy T.O.M. Controll-os takarítási munkában, egy másik közintézményben már az ötödik alvállalkozó cég alkalmazottja.



Szlovéniától Montenegróig

A takarítókat foglalkoztató cégek változtak, a kifizetés módja ugyanaz maradt: a munkabér egy részét átutalással, másik részét borítékban kapták kézhez, amiről elismerő nyilatkozatot írtak alá. Havonta változott, ki mennyit kap zsebbe és mennyit bankszámlára – derül ki a lapunkhoz került nyilvántartásokból. Volt olyan hónap, amikor mindenki borítékban vette át a fizetést, más hónapokban részben készpénzben, részben számlára.

A módszer valamennyi takarítóra vonatkozott a Corvinuson, így összesen 30-40 embert érintett. A VS.hu-nak beszélő egyik koordinátor szerint ugyanakkor nemcsak az egyetemen, hanem más, a T.O.M. Controll és alvállalkozói által takarított intézményben is hasonló módszert alkalmaztak. A rendszer működését ismerő forrásunk becslése szerint hozzávetőleg 300 emberről lehet szó, akiket egy Lehel úti irodából irányított egy főkoordinátor a T.O.M. Controll nevében.


A három cég

Miután a T.O.M. Controll elnyerte a BCE megbízását, színre lépett első partnere, a Good Work Hungary Kft. Ebben a cégben nagyjából két hónapot töltöttek a dolgozók. A Good Work Hungary Kft.-nek semmilyen takarítási tapasztalata nem volt, tavaly februárban alapították személybiztonsági tevékenység végzésére. A céget egy magánszemély hozta létre egy Üllői úti lakásban, majd júliusban meg is vált tőle, egy szlovéniai lakcímmel rendelkező nőnek adta el.

Ősszel már a Best Trade Hungary Kft.-hez irányították át a takarítókat. A Best Trade-et 2010-ben alapították, üzemi eredménye évek óta nulla, költsége nincs, alkalmazottja – a céginformációs rendszer szerint – nincs. Alapítója júniusban eladta, majd az új tulaj fél év múlva továbbadta egy montenegrói embernek. A kézbesítési megbízott egy újpalotai panelben működő székhelyszolgáltató, a Céghmester Consult Vállalkozássegítő Zrt.

Az utolsó állomás a Holistico Advisor Kft. volt. A céget vezetési tanácsadási céllal hozta létre egy szigetszentmiklósi férfi 2013-ban, majd 2015 decemberében eladta – épp akkor, amikor a takarítóknak be kellett lépniük ide. Kérdésünkre az alapító azt mondta, egy ismerőse ajánlotta a vevőt, azóta nem tud semmit volt cégéről, amely egyébként pályázatokra készített fel vállalkozásokat, takarítással sosem foglalkozott.


Megtévesztett dolgozók

A három alvállalkozó cégben az a közös, hogy – adóhivatali információink szerint – 2015. február 2-i zárással egyiknek sem volt bejelentett munkavállalója. Sem a Good Worknek, sem a Best Trade-nek, de még a Holisticónak sem. Pedig a takarítók mind a hármat megjárták, jelenleg a Holisticótól várják fizetésüket, amely értesülésünk szerint múlt héten még nem érkezett meg.

A takarítók foglalkoztatásának körülményeiről kérdeztük múlt csütörtökön a Corvinust és a T.O.M. Controllt, majd pénteken a három alvállalkozót is. Cikkünk megjelenéséig csak az egyetemtől kaptunk választ. Mint megtudtuk, a megkötött szerződés szerint a T.O.M Controll jogosult alvállalkozót bevonni a teljesítésbe, változásról azonban az egyetemet tájékoztatnia kell.


A nyilvántartásaink szerint ilyen változás bejelentése nem történt meg, így nincs tudomásunk arról, hogy a T.O.M. Controll cserélte-e a nyertes ajánlatában megjelölt alvállalkozóját bármilyen okból

– közölte a BCE. A takarítók feketefoglalkoztatásával kapcsolatban az egyetemnek szintén nincs érdemi információja.


A T.O.M Controll és az egyetem közötti polgári jogi jogviszony nem ad lehetőséget az ennek kiderítéséhez szükséges hatósági vagy nyomozati jellegű tevékenységekre – írták. A BCE emellett levélben hívta fel a T.O.M. Controllt, hogy információinkkal kapcsolatban nyilatkozzanak.


A T.O.M. munkái

A takarítási és vagyonvédelmi piacon nagynak számító T.O.M. Controll Zrt. 2014-ben 3 milliárd forintos bevételt ért el. A céget több, közpénzből gazdálkodó intézmény is megbízta tavaly:
  • Országos Mentőszolgálat
  • Országos Vérellátó Szolgálat
  • Szent János Kórház
  • Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ
  • Fővárosi Állat- és Növénykert
  • Kultúra 2008 Nonprofit Kft.
  • Millenáris Nonprofit Kft.
  • Szépművészeti Múzeum
  • Fővárosi Csatornázási Művek Zrt.
  • HM EI Zrt. Ingatlanüzemeltetési Igazgatóság
  • Magyar Posta Zrt.
  • Budafok-Tétény Bp. XXII. kerületi Önkormányzat
  • Budaörsi Polgármesteri Hivatal

Feketén-szürkén

A corvinusos takarítók esete nem egyedülálló. Ugyanilyen helyzetbe került egy takarító, aki a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) egyik telepén dolgozott. A Figyelőnek arról beszélt, hogy az FKF által megbízott takarító alkalmazásában „szürkén” foglalkoztatták, csak a minimálbérre jelentették be. A többit átutalták, a nagyobbik részt – a túlórát, másodállást – feketén, zsebbe fizették, hiába kérte többször, hogy a teljes pénzét legálisan kapja meg.


A vagyonőrzés a másik jellemző terepe a közterhek elcsalásának. Egy biztonsági őr mesélt arról a 24.hu-nak, hogy munkaszerződése volt, kapott fizetési elszámolást és fizetést is, az ügyfélkapun azonban azt látta, nincs nyoma annak, hogy legálisan dolgozna. Egy másik biztonsági őr arról panaszkodott, 16 év alatt legalább 16 cégnél dolgozott. Most már előre tájékozódik az interneten a foglalkoztatójáról, ha már felvették, az ügyfélkapun keresztül ellenőrzi, bejelentik-e. Tapasztalata az, hogy ez még megkötött munkaszerződés mellett sem vehető biztosra.

A portál megkeresésére a NAV úgy nyilatkozott, a vagyonőri és takarítási munkákat végző cégek a leginkább érintettek a feketemunkában. Kétszeresen akarnak spórolni: a munkavállalók után fizetendő járulékok mellett az általuk nyújtott szolgáltatás áfáját is le akarják nyelni. Az alkalmazottakat rendszerint bejelentik, de járulékot nem fizetnek utánuk. A pénzügyi nyomozók tapasztalatai szerint az utóbbi időben jellemző, hogy a lebukást követően legalizálják a munkavállalók alkalmazását. Ezt annál is könnyebben megtehetik, mert az egyébként valós munkákra szabályos alvállalkozói szerződéseket kötöttek.