A hurrikán erejű szél vághatta földhöz a dubaji utasszállítót

Fotó: RUSSIAN EMERGENCIES MINISTRY / HANDOUT

-

Tapasztalt pilóták vezették a FlyDubai szombaton hajnalban, Délnyugat-Oroszországban lezuhant repülőgépét. A fapados utasszállítóval kétszer próbáltak meg landolni, vélhetően a nagyon erős szél miatt lett végzetes a második próbálkozás. A ciprusi pilóta épp mostanában akart átigazolni a Ryanairhez. Ezt tudjuk egy nappal a katasztrófa után.


Hatvankét emberrel a fedélzetén csapódott földnek helyi idő szerint tíz perccel hajnali négy óra előtt a dubaji fapados légitársaság repülőgépe Rosztov-na-Donu repülőterén. A balesetet senki nem élte túl, a gép porig égett, a detonáció következtében hatalmas kráter maradt a kifutón. A Boeing 737-800 típusú gép feketedobozait megtalálták a helyszínre érkező hatóságok, azokat szombaton este Moszkvába szállították, és orosz, emirátusokbeli, francia, valamint amerikai szakemberek fogják megvizsgálni az adatrögzítőket. A Boeing amerikai gyártmány volt, de francia motorral szerelték föl.


A repülőn 55-en utaztak, volt köztük négyéves gyerek és 67 éves személy is. A Dubajból induló járaton a legtöbben (44-en) orosz állampolgárok voltak, nyolc ukrán, két indiai és egy üzbég is utazott a gépen. A személyzetet a ciprusi pilóta, egy spanyol másodpilóta, valamint egy kolumbiai, egy orosz, egy Seychelle-szigeteki, egy kirgizisztáni és még egy spanyol állampolgár alkották.



A balesetet vélhetően a nagyon erős szél okozta, és az AP értesülései szerint a szélsőséges időjárási körülmények között a gép nem feltétlenül tudott jól időzíteni. A FlyDubai járata előtt néhány perccel ugyanis gond nélkül leszállt két másik utasszállító, azonban az orosz Aeroflot járata már háromszor futott neki a leszállásnak, végül nem merte megkockáztatni a landolást, és másik repülőtérre érkezett meg.


A dubaji járat pilótái sem merték elsőre letenni a gépet, két órát köröztek a levegőben, hatvan kilométerre az ukrán határtól, mire újra nekiveselkedtek. Ekkor vághatta földhöz a gépet a szél. Az orosz állami tévé szerint ugyanis a talaj közelében nem fújt annyira erősen és veszélyesen, mint 500 méteres vagy afölötti magasságban, ahol hurrikán erejű volt, tehát másodpercenként 30 méteres sebességgel száguldott. Később, amikor a gép lezuhant, akkor már a felszín közelében is 22 méter/másodperces erejű szél tombolt.
A Flightradar24 adatai szerint a gép még egy kicsit emelkedett, mielőtt hirtelen, nagyjából percenkénti hat kilométeres sebességgel zuhanni kezdett volna.



A FlyDubai vezérigazgatója, Ghaith al-Ghaith szerint a pilóták nem érezhették életveszélyesnek a landolást, mivel nem adtak le vészhívást előtte, és nem is tervezték, hogy máshol teszik le a gépet. A légi irányítási központtal való utolsó kapcsolatfelvétel során állítólag a pilóta nyugodt hangon kérdezett az időjárási körülményekről.


Szergej Kruglikov veterán pilóta azt nyilatkozta az orosz állami televíziónak, hogy a szél sebességében és irányában való hirtelen változás egy pillanatra megszüntethette a szárnyak felhajtóerejét. Szerinte a pilóták másodpercekkel a földnek csapódás előtt már tudták, hogy mi fog történni, azonban az utasoknak erről nem nagyon lehetett fogalmuk.



A gép pilótája a 38 éves ciprusi Aristos Socratous volt, állítólag szeretett a FlyDubainál dolgozni, de mivel nemrég született meg a gyereke, ezért a Ryanair ciprusi társaságához akart áttérni, hogy többet lehessen otthon. Mind az első-, mind a másodpilóta majdnem hatezer órát repült eddig, azaz „megfelelően tapasztaltak” voltak.


A gépet 2011-ben építették, és januárban egy alapos átvizsgáláson esett át. A FlyDubai légitársaságot 2008-ban hozta létre a dubaji kormány, eddig egyetlen repülője sem szenvedett balesetet a cégnek.



Vlagyimir Putyin orosz elnök szombaton részvétét fejezte ki az áldozatok hozzátartozóinak.