Tényleg mindenért többet fizetnek a nők?

Fotó: MTI / Balázs Attila

-

Az Egyesült Államokban legalábbis ezt hozta ki egy tavaly év végi kutatás. A VS.hu körképe szerint ez itthon kevésbé jellemző, néhány kategóriában azonban egyértelműek a különbségek. A szakértő szerint a cégek a nők eltérő vásárlási szokásaira építhetnek.


A női termékek több százalékkal is drágábbak lehetnek, mintha ugyanannak a férfi változatát akarná valaki megvenni – derül ki egy amerikai kutatásból, amelyben a New Yorki-i fogyasztóvédelmi hivatal 800 termék férfi és női verzióját hasonlította össze. Eszerint a lányok játékai 7 százalékkal, a ruháik 4 százalékkal kerülnek többe, de a felnőtt ruházati cikkeknél is 8, míg a tisztálkodási szereknél 13 százalékos különbséget mértek. A hivatal felmérése szerint a nőknek az esetek 42 százalékában kellett többet fizetniük, mint a férfiaknak, míg fordítva csak 8 százalékban volt így.

A CBS riportja szerint a jelentős árbeli különbségek nem csak a kiskereskedelemben találhatók meg. Próbaképpen vettek egy szinte teljesen ugyanolyan férfi és egy női pamut pólót, amelyet több tisztítóba is elvittek. Az eredmény a vártnál is nagyobb különbségeket mutatott, hiszen az üzletek felében a női pólót közel kétszeres áron tisztították ki. Volt olyan hely is, ahol beépített riporternőjük 7,5 dollárt fizetett, míg férfi kollégája csak 2,85 dollárt.

A jelenség egyébként az Egyesült Államokban nem új, egy kaliforniai felmérés már 1996-ban kimutatta, hogy a „nemi adó" évi 1351 dollárnyi plusz kiadást jelent a nőknek.



Mit mutat a magyar statisztika?

A hazai helyzet megítélést nehezíti, hogy semmilyen hivatalos statisztika nem áll rendelkezésre. A VS.hu-nak adott válaszuk alapján legalábbis ilyen adatai sem a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnak, sem a Központi Statisztikai Hivatalnak (KSH) nincsenek, de a piackutatók, így a Nielsen és a GfK sem mérik. A KSH néhány terméknél havonta kiszámolja ugyan az átlagos termékárat, ám ebből az adatsorból sokat nem tudhatunk meg. Ha persze az olyan adatokat nem számítjuk, mint hogy a férfi félcipők (16 550 forint) tavaly decemberben közel kétezer forinttal többe kerültek, mint női társaik (14 610 forint).

A KSH-nak van egy másik, témához kapcsolódó felmérése is, mégpedig a Nők és férfiak 2014 című kiadvány. Ez azt mutatja, hogy a férfiak két éve többet költöttek ruházatra és lábbelire, mint a nők. A statisztikai hivatal adatai szerint ez az egyedülálló férfiaknál 41 817 forint volt, míg a nőknél csak 34 335 forint. (És mielőtt arra gondolnánk, hogy a férfiak a nőkre költöttek többet, ezt cáfolják az adatok.)

A férfiak az úgynevezett egyéb termékek és szolgáltatások kategóriában is többet költöttek, 93 542 forintot a nők 87 103 forintjával szemben, de a lakberendezés kategóriában már női fölényt látunk (48 306 forint 40 901 forinttal szemben).



A rózsaszín telefon titka

A VS.hu saját kutatása is azt támasztja alá: Magyarországon kevésbé jellemző, hogy a női termékekért többet kell fizetni. Több bolt ajánlatait átnézve elmondhatjuk, hogy samponért, tusfürdőért, illetve borotváért egyik nemnek sem kell többet fizetnie a másiknál. A parfümnél más a helyzet, ott is közel azonos árakat találtunk, ám itt már könnyebb kivételre bukkanni: volt olyan, ahol a női termék literje közel 275 ezer forint volt, míg a férfié 224 ezer, de olyan esettel is találkoztunk, amikor, bár az ár ugyanaz volt, a férfi parfüm nagyobb méretű volt.

Az izzadásgátlóknál ugyancsak véltünk különbségeket felfedezni a márkák azonos termékeinek férfi és női változatai között, ám ez az eltérést mindkét irányban felfedeztük, így nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy valamelyik nem többet fizetne.



Bár az Egyesült Államokban sokat panaszkodtak rá, körülnézve a magyar ruhatisztítók árkínálatában sem láttunk semmilyen különbséget. A ruházkodási termékeket nagyon nehéz összehasonlítani, ám az azonos áruknál sem találtunk lényeges különbséget, legyen az sport-, vagy hétköznapi öltözék.

Különbséget a telefonokat áruló boltok kínálatai között sem találtunk, ám itt már voltak kivételek. Előfordult, hogy egy piros, rózsaszín, vagy éppen lila készülék 10 ezer forinttal többe került, mint a fekete, vagy fehér társa, de találkoztunk közel 30 ezer forintos különbséggel is. Ezek mind kisebb, független boltok voltak, a nagy szolgáltatóknál nem volt ilyen eltérés. Más kérdés, hogy a nagyobb szolgáltatók ritka esetben árulnak akár piros, akár rózsaszín telefont, így ha valaki ilyen külsőt szeretne készülékére, úgy az bizony plusz pénzébe fog kerülni. Vagyis a különbségnek inkább az lehet a magyarázata, hogy a színes verzió ritkább, nem az, hogy azt inkább a nőknek szánják.



Macerás szőrszálak

Vannak területek, ahol egyenesen tiltják a megkülönböztetést Magyarországon. Nemrég az Alkotmánybíróság is kimondta, hogy diszkriminatív a szórakozóhelyeknek az a gyakorlata, amikor a férfiakkal belépőt fizettetnek, míg a nőkkel nem.

Vannak azonban olyan szolgáltatások, ahol egyértelműek a különbségek. A fodrászok például következetesen drágábban vágják a női hajat: néhány szalon árajánlatait összevetve mindenhol legalább másfélszeres, de több helyen akár kétszeres árakkal találkozhatunk. Persze lehet mondani, hogy a női hajjal több a feladat, ám a rövid vágásoknál is hasonló különbségekre bukkantunk. Találtunk olyan helyet is, ahol a gyerekeknél is kétszeres árkülönbség volt a fiúk és a lányok között.

Ugyanakkor nem minden szépészeti beavatkozásnál kell feltétlenül a nőknek többet fizetniük: a gyantázás például tipikusan olyan terület, ami a legtöbb helyen a férfiaknak kerül többe. Az okokat valószínűleg nem kell magyarázni.


Építenek erre a cégek

A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) alelnöke szerint az eltérő vásárlói szokások is magyarázhatják, esetenként miért kérnek a nőktől több pénzt. „Nem véletlen, hogy egyes női termékek drágábbak, mint a férfi társaik, mivel a hölgyek jóval alaposabban utánajárnak a megvásárolandó árunak vagy szolgáltatásnak és ha úgy érzik, hogy ez a minőség, neki megfelel , akkor sokkal inkább hajlandóak kifizetni a magasabb árat, mint férfi társaik” - mondta a VS.hu-nak Tonk Emil.

„Ha úgy érzik, hogy az adott termék fontos számukra, és „megéri” akkor általában nem zavarja őket, hogy többe kerül, egyszerűen keresnek rá forrást” - mondta a szakember, aki szerint a nők egy drágább darabért a spórolásra is hajlamosak. A nők ugyanis sokkal kevésbé akarnak engedni a minőségből, hogy végül egy olcsóbb, ám hozzájuk kevésbé illő terméket vásároljanak - véli Tonk, és azt is megerősítette: erre bizony építenek a cégek. Így lesz egy rózsaszín telefontok drágább a feketénél. Ebben az esetben ugyanis azt fizetik meg, hogy a termék megkülönbözteti őket átlagtól. „A hölgyek eladni nem, de venni nagyon jól tudnak” - idézett egy marketinges közmondást az MMSZ alelnöke.

Ez persze néhány esetben a férfiakra is igaz, és nem is kis vásárlásokra kell gondolni. Egy férfi például, - bár általában nehezebben szánja rá magát pénzköltésre - , sokkal szívesebben vásárol értékesebb autót, mobiltelefont, még ha ezzel átmenetileg adósságba is veri magát. Tonk felhívta a figyelmet: az egész hitelpiac erre a logikára épül.

Ám ha egy termék, vagy szolgáltatás többe kerül, mint riválisai, akkor csak úgy tud fennmaradni a piacon, ha azzal arányosan tartósan jobb minőséget is biztosít hozzá - emelte ki Tonk. Vagyis a magasabb árazással egyfajta pozitív üzenetet küldenek a cégek, hogy ez a termék bizony különb, jobb, mintha mást vennénk - ez pedig sok hölgy számára vonzó lehet.

"Mindenki keresi a jobb minőségű terméket, még ha közben az alacsonyabb árban is reménykedik” - hangsúlyozta az MMSZ alelnöke.