Pont az a passzus hiányzik a tervezetből, amire Lázár hivatkozott

Fotó: MTI/MTVA / Szigetváry Zsolt

-

Alkotmányellenes lehet a "rendeleti költségvetés" a Költségvetési Felelősségi Intézet vezetője szerint. Romhányi Balázs veszélyesnek tartja a büdzsé átcsoportosítását megkönnyítő javaslatot.


Ellentétes az alkotmánnyal az államháztartási törvényhez benyújtott módosítási javaslat, amelyet Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter jegyzett – véli a Költségvetési Felelősségi Intézet vezetője. Romhányi Balázs a VS.hu-nak emlékeztetett: az Alaptörvény N. cikkelye szerint


(1) Magyarország a kiegyensúlyozott, átlátható és fenntartható költségvetési gazdálkodás elvét érvényesíti.
(2) Az (1) bekezdés szerinti elv érvényesítéséért elsődlegesen az Országgyűlés és a Kormány felelős.

A mostani javaslat viszont pont ezt írja felül azzal, hogy a költségvetési előirányzat terhére parlamenti döntés nélkül, pusztán rendelettel lehetővé tesz új kötelezettségvállalást. Magyarul a korábban egy meghatározott célra szánt pénzt szabadon irányíthatják át más célkitűzésre.

Lázár János a Kormányinfón azt mondta, nem korlátlan költekezésről lenne szó, mindössze a havonta felhalmozódott maradvány elköltésének megkönnyítéséről. A javaslat indoklásában pedig az is szerepel, hogy a költségvetés főösszegét továbbra is csak a parlament módosíthatja – vagyis ez elvben gátat szab a korlát nélküli költekezésnek.

A gond csak az – hívta fel a figyelmet Romhányi Balázs –, hogy ez a passzus csak az indoklásban szerepel, a javaslatban nem. Márpedig – élt az ismert hasonlattal a szakértő –, ha egy pisztoly megjelenik a színpadon, az előbb-utóbb elsül. Vagyis mivel elméletben fennáll a lehetősége az ellenőrizetlen költésnek, félő, hogy ezzel élnek is.



Az sem elhanyagolható pontja a javaslatnak, hogy amíg az átcsoportosításról bármelyik tárca dönthet, a fedezetről az államháztartásért felelős miniszter – vagyis a nemzetgazdasági tárca vezetője – „utólag, egyoldalú nyilatkozatban gondoskodik”. Vagyis az is elképzelhető, hogy egy kormányhatározatban döntenek például egy stadionépítésről, aztán a hatályba lépés után meg is kötik erre a szerződést – Varga Mihálynak pedig ezt követően csak annyi „hatásköre” lesz, hogy biztosítania kell rá a forrást, akár úgy, hogy egy korábban meghatározott céltól von el pénzt.

Ennek fényében érthető, hogy a napi.hu információi szerint az NGM-ben komoly ellenállást váltott ki a javaslat – más kérdés, hogy nyíltan Varga Mihály még nem szólalt meg az ügyben.

Romhányi Balázs szerint a most benyújtott javaslat ugyanakkor annak is aggasztó jele, a kormány hogyan gondolkodik a költségvetésről. Emlékeztetett: tavaly december 29-én keltezett határozatában még hároméves célszámokat határozott meg a kormány, másfél hónappal később már ezt felülírva nullás (vagyis hiány nélküli) költségvetést emlegetett, a mostani javaslatban pedig szabadjára engedi a gyeplőt.