Az Uber áll nyerésre a taxisokkal szemben

Fotó: VS.hu / Zagyi Tibor

-

Mi baja a taxisoknak az Uberrel? És hogyan lehetne legálisabbá tenni a szolgáltatást? Megpróbálunk válaszolni a taxisok felvetéseire.


Szokatlan hangnemű követelésekkel indították el tiltakozásukat hétfőn a budapesti taxisok. A Facebookon elérhető néhány mondatos nyilatkozat alapján, pontról pontra igyekszünk kideríteni, miért is haragudnak annyian az Uberre, és mi lehet a megoldás a problémára.

  • Követeljük az UBER és a többi illegális személyszállító azonnali betiltását

Nem lenne ezzel egyedül Magyarország vagy Budapest: számtalan városban döntött már bíróság a szolgáltatás megszüntetéséről. Aztán többnyire ugyanúgy működött tovább, mintha mi sem történt volna – a cég közben fizette a kirótt bírságot.

Magyarországon perig még nem jutott az Uber, ez azonban nem jelenti, hogy a szabályozók elégedettek lennének. Egyfelől az engedély nélküli fuvarozás jelent gondot, ezt elvben egy nyári rendeletmódosítás szabályozta. A másik fő gond az adófizetési fegyelem.

Ugyan az Uber azzal érvel, itt tulajdonképpen csak szabad kapacitásokat használ ki az utas és a sofőr is, azért egy tipikus Uber-út nyilvánvalóan kimeríti, és jóval át is lépi a baráti szívesség kategóriáját. A NAV emiatt áfaalanyiságot vár el a szolgáltatóktól, pedig az utas elméletben nem is neki fizet: pénzforgalom nincs az autóban, a nyugtát sem a sofőrtől, hanem e-mailben a szolgáltatótól kapja. A NAV időről időre helyszíni ellenőrzéseket is folytat, amelyeken gyakorlatilag minden sofőr lebukik.

A szabályozók azt szeretnék elérni, hogy fizessenek jövedelemadót a viteldíj hozzájuk átutalt része után. A NAV éppen ezért kért adatokat a Hollandiában bejegyzett Uber Magyarországról tavaly nyáron a holland adóhivataltól a magyarországi sofőrök itt megszerzett jövedelmével kapcsolatban.

Egy másik megoldás lehetne, ha nem az Uber-sofőröktől, hanem közvetlenül az Ubertől szedné be a hatóság az adót. Több amerikai bíróság jutott már arra, hogy az Uber-sofőrök nem alvállalkozók, hanem valójában az Uber alkalmazottai, és mint ilyenek, a jövedelmük után a cég kötelezhető az adó megfizetésére.

Az Uber adózásával kapcsolatban megkerestük a NAV-ot, állásfoglalásukat várjuk.


  • Követeljük a büntetések azonnali kiszabását az összes említett ,”vállalkozásra,” és azok szereplőire (sofőrök)

A Business Insider egy novemberi cikke szerint a cég ellen csak az Egyesült Államokban 173 pert indítottak indulása óta, és az eljárások száma egyre nő Európában is. A személyszállítók szemében a legirritálóbb konkurencia az Uber fapados, olcsó verziója, az Uber pop, ez nálunk nem elérhető.

A cég európai részlegei az Európai Bíróság döntését várják: az EU törvényszékétől az Uber kért véleményt, miután a szolgáltatás felfüggesztését rendelték el Madridban. A döntést azért várják, mivel az Európai Bíróság az uniós jogszabályokra hivatkozva ítélkezik, így határozata a brüsszeli döntéshozók számára is érdekes lehet. Pláne, hogy az Európai Bizottság egyelőre csak odáig jutott el, hogy a tiltás nem vezet sehova, de konkrét jogszabálytervezetet még nem sikerült megalkotniuk.

Azt egyébként, hogy az Európai Bizottság hogyan viszonyul az Uberhez, legjobban az előző testület versenyügyekért felelős tagjának, Neelie Kroesnak egy blogbejegyzése jelezte. A 2014 őszén írodott posztban „őrült ítéletnek” nevezte azt, hogy a brüsszeli törvényszék gyakorlatilag betiltotta az Ubert azzal, hogy 10 ezer eurós büntetést helyezett kilátásba minden rajtakapott Uber-sofőrnek.

Az Uber a szabályozással kapcsolatban úgy nyilatkozott a VS.hu-nak: „jelenleg is párbeszédet folytatunk a kormány képviselőivel és az érintett hivatalokkal, hiszen elkötelezettek vagyunk nemcsak az 1 200 autóspartner, hanem a több mint 80 ezer budapesti felhasználónk irányába is, akik szerint az Uberre szükség van Budapesten. Továbbá üdvözöljük a magyar kormány azon állásfoglalását, amely szerint a szabályozás nem állhat az innováció útjába. A legfontosabb, hogy olyan szabályozás jöjjön létre, amely biztosítja a fogyasztók számára a biztonságos, megfizethető és megbízható utazáshoz való hozzáférést.”


  • Követeljük az Uber alkalmazás azonnali kikapcsolását (oldják meg és kész)

Az Ubert sokan az egyszerű és kiszámítható okostelefonos alkalmazás miatt kedvelik: látható, mikor érkezik az autó, kalkulálható a fuvar időtartama és a viteldíj összege is. Hasonlót azonban bármelyik taxitársaság fejleszthet, az Uberé talán abból a szempontból egyedi, hogy bárhol elérhető, ahol működik a szolgáltatás. Ha én Budapesten regisztráltam, pont ugyanúgy tudok fuvart rendelni Londonban is, és a fizetés is ugyanúgy történik.

Az applikáció azonban más miatt is szúrhatja a taxisok szemét. Az Uber ugyanis rendre hangsúlyozza: ők valójában csak egy alkalmazás, nem pedig szolgáltatás. A szolgáltatást magánemberek nyújtják egymásnak, ehhez ők csak közös platformot biztosítanak. És ha egy uszító poszt miatt sem a Twittert fogják felelősségre vonni, akkor miért az Ubert hibáztatják, ha egy sofőr nem fizet adót?


  • Követeljük a legális taxisokkal kapcsolatos elvárások normalizálását

Gyakori vád az Uberrel szemben, hogy a taxisoktól sokkal szigorúbb előírások teljesítését várja el a főváros. Számítások szerint ahhoz, hogy valaki taxisofőrként működjön Budapesten, az autó felmatricázásától az engedélyek és a kötelező műszerek beszerzéséig több mint félmillió forintra van szüksége. A 2013-as taxisrendelet ráadásul fix árakat is megszabott, amitől a fuvarozók nem térhetnek el. A rendelet tavaly nyári módosítása igyekezett bevonni a megosztáson alapuló fuvarszolgáltatásokat, így az Ubert is. Ebben azt mondták ki, hogy személyszállítási szolgáltatás csak hatósági engedéllyel végezhető, a sofőröknek tehát vizsgát kell tenniük a taxisokhoz hasonlóan.

A rendelet elvben ugyanazt az árat is előírja a számukra, az árversenyt a fővárosnak mégsem sikerült befolyásolni, akármennyire is tiltakoznak a taxisok az Uber tarifái miatt.


És hogyan mindennek a megvalósítását, hogyan képzelik a taxisok?

Ez nem derült ki, a felhívás ugyanis így folyatódik:

"Célunk Tarlós István főpolgármesterrel megértetni a jelen állapot tarthatatlanságát. Célunk országunk vezetőinek a figyelmeztetése ,hogy nem vagyunk bírkák. A helyzet megoldásának kitalálása, módja és kivitelezése nem feladatunk. Az érdekvédőink nem védenek, hanem taposnak rajtunk, a fuvarszervezők is. Nem politikusok vagyunk, hanem taxisok, mi az utcán vagyunk jók, de ott nagyon ! Akik meg létrehozták ezt az egész sz@r helyzetet (Tarlós, közgyűlés, Orbán, Bkk, Metál, Putyin, Obama, Merkel, Netanjahu ..stb..mit érdekel minket, hogy kicsoda ) nagyon gyorsan kezdjenek kapkodni, hogy helyrehozzák ..."

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a fentebbiekhez hasonlóan minden konkrétumot mellőzve nyilatkozott a demonstrációról. A politikus azt közölte: a szerdai kormányülésen tárgyalnak a taxisok problémájáról. És – továbbra is minden konkrétumot mellőzve – hozzátette: mindenkivel konzultálnak, és mérlegelni fognak minden javaslatot.